در مرکز ترک اعتیاد در منطقه آبشورک بندرعباس رخ داد

مرگ مرد میانسال در آتش معتادان معترض



 

دو  نفر معتاد، مرکز ترک اعتیاد در منطقه آبشورک بندرعباس  را به آتش کشیدند و جان یک نفر را گرفتند.

خودروهای انتظامی، اورژانس، آتش نشانی آژیرکشان به آبشورک بندرعباس وارد شدند و پس از گذشتن از کوچه پس کوچه محل به منطقه مورد نظر رسیدند.

عده ای در منطقه جمع شده بودند و صدای دو نفر از معتادان که به بدرفتاری در کمپ و... اعتراض داشتند  و تهدید به خودکشی می کردند به گوش می رسید که همه را به آتش می کشند. 

دقایقی نگذشته بود که آتش شعله ور شد و دود ناشی از آن فضا را پر کرده بود، حاضران در محل، تمام سعی خود را کردند که درب کمپ را باز کنند اما  آن دو نفر از داخل درب را  قفل کرده بودند.

صدای فریاد و کمک خواهی  معتادان به وضوح شنیده می شد، بلافاصله تیم عملیات آتشنشانی بخشی از دیواره ساختمان را تخریب کردند و موفق شدند 12 نفر که قبل از هر اتفاق ناگواری نجات دهند اما یک نفر از آنها  به علت استشناق دود ناشی از شعله های آتش قبل از رسیدن به بیمارستان فوت شد.

 نجات گرفتاران آتش با ایجاد حفره ای در دیوار 

حسن امینی زاده  معاون عملیات سازمان آتش نشانی بندرعباس در خصوص این حادثه گفت: ساعت 11 و 29 دقیقه 12 اسفندماه جاری  خبری مبنی بر تهدید به خودکشی  و گروگانگیری به ما اعلام شد و به همراه 15 نفر از نیروهای آتش نشانی از ایستگاه شماره  3 و 9 به محل حادثه اعزام شدیم.

وی ادامه داد: زمانی که به محل رسیدیم خبری از آتش سوزی نبود بلکه دو نفر با گذاشتن وسایلها از جمله تخت های فلزی در پشت درب محل اسکان  و قفل کردن درب از داخل، با صدای بلند  فریاد می زدند و تهدید به خودکشی و آتش زدن محل  می کردند.

امینی زاده  تصریح کرد: دقایقی گذشت تا آنکه با فریادهای افراد داخل  اتاق درب بسته  و دود متوجه عملی شدن تهدیدها شدیم.

وی ادامه داد: آتش نشانان  با تدبیر فوری و مناسب، قسمتی از دیوار ساختمان را تخریب ، افراد را از میان آتش و دود خارج کردند.

امینی زاده از نبود هیچگونه تجهیزات ایمنی در این مرکز سخن گفت و اظهار داشت: ماموران آتش نشانی در اسرع وقت پس از گزارش این حادثه، در محل حاضر شدند و اینکه عده ای بیان داشتند که تاخیر خودروهای آتش نشانی باعث پیشرفت آتش شده است کذب است.

وی افزود:حتی  با توجه به بعد مسافرت ، خودروها سریع به محل رسیدند و دقایق زیادی گذشته بود تا آنکه آن دو نفر محل را به آتش کشیدند. امینی زاده ادامه داد: پس از رها سازی افراد داخل همان اتاق، عملیات اطفا حریق انجام دادیم. 

 مرگ مرد میانسال 

به گفته  دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان،7 نفر  از  مصدومان این حادثه  که دچار عوارض ناشی از دود شده بودند با آمبولانس به بیمارستان شهید محمدی و پنج نفر  دیگر به بیمارستان خلیج فارس  اعزام و پس از بهبود شرایط جسمی، با حال عمومی مساعد از بیمارستان مرخص شدند.

یکی از معتادان که 45 ساله بود پیش از رسیدن به بیمارستان در اثر مشکل تنفسی ناشی از دود در محل حادثه جان خود را از دست داد.

 تکذیب خبر خودکشی دسته جمعی 

شامگاه سه شنبه گذشته ( 14 اسفندماه )خبری با عنوان خودکشی دست جمعی  در یک مرکز ترک اعتیاد در منطقه آبشورک بندرعباس در فضای مجازی دست به دست شد و پایگاه های خبری نیز این مطلب را منعکس کردند که البته این موضوع ساعاتی بعد از سوی مسوولان بهزیستی رد شد.

معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور در این مورد گفت:این آتش سوزی از سوی دو نفر از معتادان حاضر در کمپ مذکور به شکل عمدی و با استفاده از به آتش کشیدن "پتو" رخ داده است.

بعد از اطلاع به مرکز آتش نشانی، مأموران در محل حادثه حاضر می‌شوند، اما به دلیل همراه نداشتن تجهیزات لازم برای باز کردن درب‌های کمپ، ناچار می‌شوند تا با شکافتن دیوار معتادان را خارج کنند.

فرید براتی سده با بیان اینکه در پی این حادثه یکی از معتادان مصدوم تنفسی در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد، اظهار کرد: معتادان متجاهر عمدتاً به دلیل مصرف مواد صنعتی با مشکلات ریوی رو به رو هستند لذا این معتاد نیز به دلیل مشکل تنفسی قبل از رسیدن به مرکز درمانی جان خود را از دست داد.

معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور ضمن رد ادعای مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس درباره وقوع خودکشی دسته جمعی در این کمپ به دنبال رفتار نامناسب با معتادان تصریح کرد: در وهله اول مدیرعامل آتش نشانی صاحب صلاحیت لازم برای اظهار نظر درباره نوع برخورد با معتادان نیست و به همین منظور بهزیستی استان نیز کمیته‌ای را تشکیل داده و این اظهارات را تکذیب کرده است. همچنین بعد از تکمیل نتایج بررسی‌ها، بهزیستی  پیگیری حقوقی و قضائی خواهد کرد.

براتی سده ادامه داد: همکاران ما در بهزیستی بندرعباس به شکل منسجم بر روی مراکز اقامتی و کمپ‌های درمان اعتیاد نظارت دارند و به نظر می‌رسد مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس به دنبال پوشاندن نقص کادر اجرایی آتش نشانی این اظهارات را مطرح کرده است.

 دستگیری عاملان آتش سوزی 

معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دو معتاد عامل آتش سوزی در این مرکز، از معتادانی بودند که به شکل داوطلبانه برای درمان به کمپ مراجعه کرده بودند، تصریح کرد: این دو نفر در حال حاضر تحویل مقام قضائی شده‌اند و مأموران در حال بررسی ابعاد این موضوع هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها