سرو پیتزا در کاغذ‌های ۳ بار بازیافت‌شده



پک‌ها و بسته‌بندي‌هاي پشت‌طوسي پيتزا، ساندويچ و شيريني، کاغذهاي سه بار بازيافت‌شده‌اي هستند که اغلب استاندارد مؤسسه استاندارد و وزارت بهداشت را نيز ندارند و حامل انواع آلودگي‌ها و بيماري‌ها هستند؛ کاغذهايي که در شرايط کاملا غيربهداشتي با آلايندگي‌هايي مثل مواد چاپي و... در کارخانه بازيافت خرد مي‌شوند و شکل مقوايي سالم به خود مي‌گيرند، اما در واقع محصولي با انواع باکتري‌هاي بيماري‌زا و مضر براي سلامت انسان هستند که در چرخه توليد و تحويل مواد غذايي و گاه در بسته‌بندي داروها، کالاي سفارشي ما را با خود حمل مي‌کنند.
 
استفاده از مقواي بهداشتي كه از بازيافت به‌ دست مي‌آيد، در بسته‌بندي مواد غذايي رو به منسوخ‌شدن است.
برندهاي صنايع غذايي در دنيا، از مقواي FBB به‌عنوان محصولي كه از الياف بكر به دست مي‌آيد، براي بسته‌بندي محصولات خود استفاده مي‌كنند.
اين در حالي است كه براي واردات اين مقوا كه در ايران توليد نمي‌شود، موانع بسياري وضع شده است.
 
اعمال تعرفه 15درصدي براي واردات مقوايي كه استفاده از آن در ارتباط مستقيم با سلامت مردم است، نكته‌اي است كه با اعتراض علي فرهمندي، عضو هيئت مؤسس انجمن صنايع سلولزي همراه است.
 
به اعتقاد او، به دليل اهميت استفاده از مقواي FBB در حفظ سلامت جامعه، بايد امتيازات خاصي براي واردات اين مقوا در نظر گرفته شده يا حداقل تعرفه آن برداشته شود.
 
از آنجايي كه سرطان معده يكي از كشنده‌ترين سرطان‌هاي ايران است و دليل ابتلاي بخشي از مردم به اين بيماري كشنده، باكتري‌هايي است كه از طريق مقواهاي بهداشتي به معده افراد منتقل مي‌شود، انتظار مي‌رود استانداردهاي سخت‌گيرانه‌اي براي مقواهاي بازيافتي كه به مقواي بهداشتي شهرت يافته‌اند، وضع شود؛ با‌این‌حال، در كمال تعجب مجيد مسعودنيا، مسئول استانداردسازي مقواهاي بهداشتي در اداره استاندارد تهران، مي‌گويد چون بودجه نداشتيم، هنوز استانداردهاي مربوط به مقواهاي بسته‌بندي را نهايي نكرده‌ايم.
 
مهدي صادقي، مديرعامل تعاوني مقواسازان، نیز اعلام مي‌كند فقط جعبه شيريني استاندارد اجباري دارد و جعبه پيتزا، خرما و ساير محصولات غذايي فقط سيب سلامت دارند، اما اين تعاوني درخواست داده است كه براي آنها استاندارد تعريف شود.
 
بر اساس برآوردهاي اعلام‌شده از سوي وزارت بهداشت، سالانه حدود سه هزار ميليارد تومان در کشور براي درمان سرطان هزينه مي‌کنيم. به‌جز انسان‌هايي كه بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند و هزينه‌‎هاي اقتصادي‌ای که ناشي از فقدان آنها به جامعه تحميل مي‌شود، سه هزار ميليارد تومان هزينه‌ درمان سرطان، عدد بزرگي است كه مي‌توان با اقدامات پيشگيرانه آن را كوچك‌تر كرد.
 
به گفته علي فرهمندي، از اعضاي هيئت مؤسس انجمن صنايع سلولزي، مطالعات اداره بهداشت اصفهان نشان مي‌دهد ايرانيان به دليل رژيم غذايي و باكتري‌هايي كه به معده افراد از طريق بسته‌بندي‌هاي مواد غذايي وارد مي‌‎شود، به سرطان معده –به‌عنوان يكي از كشنده‌ترين سرطان‌هاي كشور- مبتلا مي‌شوند.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها