رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبرداد:

هدفگذاری صادرات بیش از سه میلیارد دلار محصولات تولیدی هرمزگان




رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان  به هدفگذاری صادرات غیر نفتی در سالجاری اشاره نمود و گفت: 3 میلیارد و 500 میلیون دلار برای صادرات غیر نفتی و محصولات تولیدی استان در بخش های صنعت و معدن، کشاورزی، شیلات،گردشگری و صنایع دستی و تعاونی مرزنشینان  هدفگذاری و تصمیم گیری شد.


خلیل قاسمی گفت:  توسعه بنادر غرب و شرق استان را یکی دیگر از برنامه های مهم کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در سالجاری عنوان کرد و افزود: با نواقصی که در بنادر کوچک  شرق و غرب استان به عنوان زیرساخت های تجاری وجود داشت مقرر شد دستگاههای متولی از جمله گمرک و بنادر و دریانوردی و همچنین دستگاههای مجری نسبت به رفع نواقص جهت تسهیل روند صادرات سریعا اقدام نمایند. دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در ادامه به پذیرش و اعزام هیات های تجاری پرداخت و عنوان کرد: در سال جاری پیش بینی اعزام هیات های تجاری استان به کشورهای اسپانیا، روسیه، قطر و عمان و همچنین پذیرش هیات های تجاری از کشورهای قطر، عمان، هند، پاکستان، افغانستان  و همچنین برگزاری نمایشگاه در کشور عمان خواهیم داشت.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: بر اساس هدفگذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم صادرات از طریق گمرکات استان هرمزگان در سال 97 به میزان 10 میلیارد و 577 میلیون دلار بوده است که بر اساس آمار گمرکات صادرات 12 ماهه سال 97 به میزان 16 میلیارد و 535 میلیون دلار می باشد که بر این اساس 156 درصد هدفگذاری محقق یافته است.


قاسمی همچنین به حوزه عملکردی صادرات اشاره نمود و افزود: در بخش های مختلف شاهد تحقق بالای 90 درصد صادرات هدفگذاری شده هستیم بطوریکه در سال 97 رشد 44 درصدی صادرت بنگاه های تولیدی استان نسبت به سال 96 در حوزه صادرت غیر نفتی تحقق یافته است. در ادامه فریدون همتی عنوان کرد: توسعه صادرات یکی از راه های مهم رونق تولید و اشتغال و تقویت پول ملی است.وی ادامه داد: همه ما باید حامی صادرکنندگان کالا باشیم و کمک ها و خدمات لازم را به آنها ارائه دهیم.استاندار هرمزگان افزود: از صادرکنندگان هم انتظار داریم ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند تا به اقتصاد کمک شود.


وی با اشاره به فعال شدن گمرکات در شهرستان ها و بنادر کوچک استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸ مجوز مرز مجاز برای مناطق مختلف استان صادر شد و در سال جاری نیز ۵ مجوز جدید مرز مجاز برای مناطق ساحلی و بندری در هرمزگان صادر شده است که این امر در رونق صادرات کالاهای غیرنفتی بسیار موثر بوده است.


استاندار هرمزگان تصریح کرد: میزان صادرات کالا از استان هرمزگان به کشور عمان در سال گذشته ۶۱۵میلیون دلار بود که ۷۵ درصد افزایش یافته و همچنین از هرمزگان به کشور قطر نیز ۸۹ میلیون دلار صادرات داشتیم که ۲۵ درصد رشد داشته است.


وی خاطر نشان کرد: این ارقام بیانگر فعال بودن تولید، روان شدن مسیر صادرات و افزایش فعالیت گمرکات و بنادر استان در راستای صادرات کالاهای غیر نفتی است.
مسعود پاکزاد مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: در شرایط تحریم ساماندهی و استفاده از ظرفیت بنادر و شناور‌های کوچک ضروری است.مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ترخیص سریع کالا‌های اساسی از بندر شهید رجایی ضرورت دارد.الله مراد عفیفی پور در این نشست افزود: ۱۲۰ هزار تن برنج، ۱۶۵ هزار روغن، ۶۰ هزار تن شکر و ۵۵ هزار تن کود شیمیایی از ۲ ماه پیش وارد بندرشهید رجایی بندرعباس شده است که صاحبان کالا‌ها باید با سرعت این کالا‌ها را ترخیص کنند.


به گفته وی هم اکنون ۱۷ فروند شناور در بندر شهید رجایی در حال تخلیه و بارگیری است.مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۱۵ فروند شناور در حال بارگیری کالا‌های صادراتی و ۲ فروند شناور نیز در حال تخلیه کالا‌های اساسی است.
وی گفت: در فروردین ماه امسال ۷ میلیون و ۲۲۲ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری شد که ۴ میلیون تن آن غیرنفتی بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها