ایران دومین کشور آلوده به مین در جهان



مین اگرچه سلاحی جنگی است اما پس از جنگ مأموریتش پایان نمی‌یابد و اغلب از میان غیرنظامیان قربانی می‌گیرد. تخمین زده می‌شود هنوز صدها هزار مین عمل‌نکرده زیر خاک‌های مناطق غرب و جنوب کشورمان پنهان باشند.

پیش‌ازاین رئیس مرکز مین‌زدایی کشور گفته بود از 42 هزار کیلومتر سرزمین‌های آلوده به مین در پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان، مناطق محدودی هنوز آلوده به مین باقی‌مانده‌اند که همه مین‌های آن یادگار دوران جنگ نیستند بلکه تعداد زیادی از آن‌ها برای ترددهای غیرقانونی از مرز و مبارزه با قاچاق در زمین کاشته شده‌اند.


بر اساس آمار بیشترین قربانیان حوادث ناشی از انفجار مین افراد محلی‌اند که یا برای چرای دام یا هنگام کار و فعالیت در مناطق کشاورزی بوده و یا کودکانی اند که در منطقه مشغول بازی و جست‌وخیز بوده‌اند.


 بر پایه تخمین منابع غیررسمی تا پایان سال 1395 بیش از 2800 نفر براثر انفجار مین در مناطق مرزی کشته و بیش از 7000 نفر نیز زخمی شده‌اند. باران و سیلاب‌های شدید قادرند مین‌های بجا مانده از جنگ را جابجا و از عمق به سطح بیاورند کما اینکه در سیل‌های اخیر نیز این اتفاق افتاده است./ روزنامه مواجهه اقتصادی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها