12

مهر

1403


اجتماعی

13 خرداد 1398 08:55 0 کامنت


“پیش‌بینی  می‌شود در طرح ملی کنترل فشارخون بالا بین 180 تا 190 هزار نفر بالای 30 سال مبتلابه بیماری فشارخون در استان شناسایی شود».


رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد و این را هم گفت که افراد بالای ۳۰ سال در استان یعنی جمعیتی حدود ۷۵۰ هزار نفر، زنان باردار و بیماران کلیوی جامعه هدف این طرح محسوب می‌شوند که  در مرحله اول  این طرح ملی ( از 28 اردیبهشت تا 17 خرداد) ،حدود 72 هزار و25  نفر استقبال کردند که 48 هزار 429 نفر آن‌ها خانم‌ها بودند.

با احتساب این آمار مشخص می‌شود که معادل ۱۰ درصد از جامعه هدف در سامانه ثبت‌شده است.خیلی از ماها ندانسته دچار بیماری فشارخون هستیم بیماری خاموش و بدون علامت. عامل 90 درصد از بیماری‌های کلیوی دیالیزی ،سکته‌های مغزی و قلبی  ، مشکل بینایی و...البته ممکن است افراد دارای فشارخون بالا دچار سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه ، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب ، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت درد در قفسه سینه شوند اما تنها راه تشخیص اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج است.

افراد در معرض خطر به‌ویژه 30 ساله و بالاتر ، زنان باردار  باید  فشارخونشان اندازه‌گیری شود تا اگر به این بیماری مبتلا شدند در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرند.به همین علت طرح ملی کنترل فشارخون  در هرمزگان هم‌زمان با سراسر کشور به مرحله اجرا در آمده است که این طرح  دارای  3 مرحله است ، شامل اطلاع‌رسانی ، آموزش ،تشخیص و درمان می‌شود.در مرحله اول به اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به جامعه در خصوص لزوم و اهمیت اجرای این طرح و مشارکت شهروندان در مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی جهت کنترل و اندازه‌گیری فشارخون پرداخته‌شده است.به گفته دکتر حسین فرشیدی.اجرای طرح مرحله دوم همراه با سراسر کشور از 17 خرداد تا 15 تیر در 300 مرکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی و 590 خانه بهداشت روستایی و سایر مراکز ازجمله شهرداری‌ها، خانه‌های کارگری، هلال‌احمر،تامین اجتماعی، مراکز نظامی و بسیج  و... در سطح استان به‌صورت رسمی اجرایی می‌شود و در این مرحله شهروندان با مراجعه به سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir اطلاعاتشان را ثبت می‌کنند.

 

در مرحله سوم نیز درمان بیماران دارای فشارخون آغاز می‌شود که انتظار می‌رود 26 درصد از افراد بالای 30سال که معادل 190هزار نفر می‌باشند، تحت پوشش قرار گیرند.این مقام مسئول  این مطلب را تأکید کرد  که 20 تا 24 درصد افراد بالای 30سال جامعه دارای فشارخون بالا هستند و اینکه 90 درصد بیماران دارای فشارخون بالا را می‌توان با دارو کنترل کرد. دکتر فرشیدی  این نکته را یادآور شد : 96 تا 97 درصد افراد جامعه در سنین 30 تا 55 سال به فشارخون اولیه و مابقی به فشارخون ثانویه مبتلا هستند.


 ابتلا 18  درصدی روستاییان و 28درصدی شهروندان به فشارخون
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  از ابتلا بیماران فشارخون در هرمزگان نیز سخنانی بیان کرد و گفت: بر اساس اطلاعات آماری مرکز قلب و عروق استان هرمزگان که بر روی بیش از5هزار نفر آزمایش‌های لازم صورت گرفته است؛ 18 درصد در روستاها و 28درصد در مناطق شهری به فشارخون مبتلا هستند.دکتر فرشیدی یکی از سیاست‌های فعلی وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری دانست و اظهار داشت:  در طرح تحول سلامت به کنترل بیماری‌ها توجه شد و یکی از سیاست‌های فعلی وزارت بهداشت در حال حاضر در حوزه پیشگیری است تا از ایجاد و افزایش بیماری‌ها جلوگیری شود که به همین منظور طرح بسیج ملی کنترل فشارخون را در برنامه قرار داد.فرشیدی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت استانداری و فرمانداری‌های سطح استان، تمامی کارمندان و خانواده‌هایشان در هفته اول اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون ، به این طرح بپیوندند و به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی و درمانی و مراکز ثابت و سیار برای کنترل فشارخون خود مراجعه نمایند.وی از مسئولان  آموزش‌وپرورش خواست که  به مدارس اعلام نمایند که تمامی پرسنل مشمول در طرح مشارکت گسترده‌ای داشته باشند. دکتر فرشیدی گفت: امیدواریم  با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون به مدت یک دهه؛ میزان این بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آن‌ها به میزان چشمگیری کاهش یابد.


 زنگ خطر فشارخون در جامعه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رعایت رژیم غذایی، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش وزن را ازجمله راهکار‌ها برای کنترل فشارخون برشمرد و عنوان کرد: با کاهش ۵ کیلوگرم وزن فشارخون به میزان نیم میلی‌متر جیوه کاهش می‌یابد. دکتر فرشیدی  از کسانی که فشارخون متوسط دارند خواست  ورزش کنند و کسانی که فشارخون بالایی دارند هم باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.وی تأکید کرد که بایستی زنگ خطر فشارخون در جامعه به صدا درآید تا شهروندان نسبت به نوع مصرف مواد غذایی،نمک تحرک و... توجه بیشتری داشته باشند.دکتر فرشیدی تصریح کرد :متأسفانه متوسط میزان مصرف نمک در جامعه 15گرم است بایستی به 3 تا 5گرم برسد و از طرفی نمک پنهان را در نان، پنیر،دوغ و... داریم.وی در سخنانش به  تبلیغاتی که در سطح شهر و صداوسیما در مورد چیپس، پفک ، دوغ و...اشاره کرد  که میزان نمک بالایی دارند و عدم اقدام مناسب مسئولان بهداشت و درمان برای جلوگیری از تبلیغات این‌چنینی درخواست  کرد رسانه‌ها و شهرداری‌ها از انتشار و پخش چنین تبلیغاتی خودداری کنند.


 فشارخون را جدی بگیریم
فشارخون را جدی بگیریم، لازم است هر بار که به پزشک و یا دیگر ارائه‌کنندگان خدمات سلامت مراجعه می‌کنیم ، از آن‌ها بخواهیم که فشارخون ما را اندازه‌گیری کنند . اگر از حد طبیعی بالاتر باشد مراجعه به پزشک ضروری است ، حداقل نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون خود، غذا نخورید  ، قهوه و چای ننوشید، فعالیت بدنی انجام ندهید ، سیگار یا قلیان نکشید ، ادرار خود را کاملاً تخلیه کنید و عصبانی نباشید...

دیدگاه ها (0)
img