مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در همایش بزرگداشت روز جهانی محیط زیست :

موظفیم سوخت پاک کشور را تامین کنیم




پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس وظیفه دارد سوخت پاک مورد نیاز کشور را تامین کند وعلاوه آن باید برخی مسئولیت‌های اجتماعی را نیز متقبل شود».
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس این مطلب را در همایش بزرگداشت روز جهانی محیط‌زیست بیان کرد و ادامه داد: ازآنجایی‌که همه پالایشگاه‌های هرمزگان تحت مدیریت شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی هستند باید یکی از الزامات hsc را رعایت کنند و درواقع از روزی که این پالایشگاه در این استان راه‌اندازی شده است کارهای بسیاری را در حوزه محیط‌زیست انجام داده است.

محمدعلی دادور عقد قرارداد با دانشگاه هرمزگان جهت انجام پروژه‌های زیست‌محیطی و خرید دستگاه جهت پایش هوای خروجی دودکش‌ها واحدهای عملیاتی را بخش دیگری از فعالیت‌های زیست‌محیطی نفت ستاره ذکر کردو این را هم افزود که  در دو سال اخیر بیش از ۷۰ هکتار فضای سبز در پالایشگاه  ایجادشده و در راستای کم اثر کردن آثار زیست‌محیطی پالایشگاه، اقدامات بسیار خوبی نظیر ایجاد فضای سبز در خود شرکت و یا مسیر خونسرخ تا پالایشگاه صورت گرفته است،در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی نیز  این پالایشگاه در حال ساخت بیمارستان ۲۷۰ تختخوابی در مجموعه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس است.


وی بابیان اینکه  در راستای التزام عملی این پالایشگاه به حفظ محیط‌زیست یک سری فرآیندهایی را تعریف کرده‌ایم و هدف اصلی‌مان خدمت به استان و مردم است یادآور شد:  امیدوارم بیش از گذشته به محیط‌زیست اهمیت دهیم و در راستای حفظ آن اقدامات مؤثری را انجام دهیم.


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در ادامه سخنان به ارائه گزارشی از نحوه فعالیت پالایشگاه نفت ستاره پرداخت و بابیان اینکه این پالایشگاه ، بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و پالایشگاهی بسیار پویا است که از زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری، پویایی خود را حفظ می‌کند. گفت: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در حال حاضر باید 360 هزار بشکه میعانات گازی را از بوشهر دریافت کند و پالایش کند و در حال حاضر پالایش حدود ۴۰۰ هزار بشکه در این پالایشگاه انجام می‌شود.دادور تصریح کرد:این پالایشگاه بالغ‌بر ۴۳ میلیون بنزین، ۱۴ میلیون نفت و گاز،۱۵۰۰ تن گاز مایع تولید می‌کند و در کشور ایران، شرکتی نیست که در این حد و اندازه تولید داشته باشد .


وی اضافه کرد : بالغ ‌بر  ۶۰ درصد سوخت کشور از طریق سه پالایشگاه استان هرمزگان(ستاره خلیج‌فارس، بندرعباس و لاوان) تولید می‌شود. دادور خاطرنشان ساخت : ما وظیفه‌داریم سوخت پاک کشور را تأمین کنیم و فرآورده‌ای گوگرد یورو۴ 50ppm و گوگرد یورو ۵ ، 10ppm است  اما ما در پالایشگاه نفت خلیج‌فارس بنزینی با نیم ppm گوگرد تولید می‌کنیم  و استانداردمان از یورو ۵ هم بالاتر است.


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در خصوص  میزان استانداردهای فراورده‌های تولیدی در استان گفت: فرآورده‌هایی که در استان هرمزگان تولید می‌شود موجب افتخار همگان است و این پالایشگاه علاوه بر اینکه بنزین تولید می‌کند خوراک پتروشیمی‌ها را هم تأمین می‌کند. وی این  پتروشیمی‌ها را تبریز، اراک  و اخیراً اصفهان و ماهشهر دانست که خوراکشان را از طریق نفت ستاره خلیج‌فارس تأمین می‌کنند. دادور گفت:هر فاز 40 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند.


پساب های صنعتی در شهرک های صنایع بزرگ اتفاق می افتد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در این همایش به ایراد سخنانی پرداخت و از پیگیری موضوع اثرات تجمیعی آلودگی ناشی از فعالیت صنایع غرب بندرعباس در سال جاری خبر داد و بابیان اینکه  پساب‌های صنعتی در شهرک‌های صنایع بزرگ اتفاق می‌افتد گفت: یکی از اولویت‌های برنامه‌های محیط‌زیست در امسال پیگیری مدیریت پسماند ویژه  و راه‌اندازی جایگاه دفع و بازیافت پسمانده‌های ویژه استان است.
حبیب مسیحی تازیانی ، پیگیری ساماندهی و مدیریت پساب‌های ناشی از آب‌شیرین‌کن،پیگیری اجرایی شدن بند د ماده 45برخی از درآمد دوت در راستای حفظ محیط‌زیست و پیگیری مدیریت پسماند شهری و کاهش 20 درصد آن از دیگر برنامه‌های مهم امسال ذکر کرد.


وی با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و ۲۵۴ تن در روز پسماند عادی تولید می‌شود که ۷۹۴ تن آن در شهر تولید و مابقی در روستاها تولید می‌شود، عنوان کرد: میانگین تولید روزانه برای هر نفر ۷۰۵ گرم است و تنها ۱۵ درصد از پسماندهای استان نیز برای بازیافت استفاده و ۸۵ درصد آن به‌صورت اصولی و غیراصولی دفن می‌شود. مسیحی تازیانی  از کاهش چشم‌گیر فاضلاب شهر گفت:  با توجه استانداردهای لحظه‌ای در فاضلاب شهر بندرعباس در زمستان ۹۶ دو برابر و در زمستان سال ۹۷ با کاهش چشمگیری رسیدیم. وی ادامه داد: در بهار نیز همان روند زمستان سال گذشته ادامه دارد و رسیدن به زیر استانداردها نیاز به عزم جدی شرکت آب و فاضلاب و متولیان امر دارد.


دفن غیر اصولی 85  درصد زباله ها در هرمزگان
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این همایش بابیان اینکه باید به سمت استفاده از سوی انرژی‌های پاک حرکت کنیم گفت: باید نیاز به مصرف نفت کاهش پیدا کند تا منابع محیط زیستی کمتری مورداستفاده قرار گیرد.عباس میرزاد  محیط‌زیست را یکی از دغدغه‌های جهانی دانست و افزود:بعد از مؤلفه مهم امنیت، مسائل زیست‌محیطی دارای اهمیت است.
وی ادامه داد: ما انسان‌ها صدمات فراوانی به محیط‌زیست وارد کرده‌ایم، به‌عنوان نمونه از ۷۴ پهنه دشتی در استان به دلیل برداشت بی‌رویه ۵۴ دشت ممنوعیت برداشت آب‌دارند که این مسئله جای نگرانی و دغدغه دارد. میرزاده افزود: در پسماندهای مختلف هیچ‌کدام مانند استانداردهای مطلوب دنیا عمل نکردیم گفت:وی با اشاره به بالا بودن سرانه زباله در هرمزگان نسبت به میانگین کشوری، عنوان کرد: ۸۵ درصد زباله‌ها در هرمزگان دفن می‌شوند که از این میزان پنج درصد دفن اصولی یا بازیافت می‌شود.


سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان یادآور شد:این امر موجب شده تا هم‌اکنون با پدیده‌ای به نام زباله دزدها مواجه باشیم البته درزمینهٔ پسماندها و نخاله‌های ساختمانی نیز خوب عمل نشده است و امروز نخاله‌های ساختمانی به منبعی برای تولید سالک و خطرات زیست‌محیطی تبدیل شوند. وی  تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اطراف شهر و دفن غیراصولی پسماندها دو چالش مهم ذکر کرد که حوزه محیط‌زیست را تهدید می‌کنند.


 میرزاده  تأکید کرد: از زباله‌های قابل بازیافت که می‌تواند یک منبع درآمد برای شهرداری باشد درست استفاده نکرده‌ایم و این موضوع بحث زباله دزدها را به وجود آورده است.وی در پایان اظهار امیدواری نمود که  این همایش باعث تلنگری در راستای حفظ محیط‌زیست باشد.
 انعقاد تفاهم نامه همکاری
در پایان این همایش  تفاهم‌نامه همکاری مابین اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان و شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بسته شد مبنی بر برگزاری دوره‌های آموزشی ، تحقیقاتی ، همایش و سمینار به‌صورت همکاری مشترک در راستای حفظ محیط‌زیست منطقه حفاظت‌شده گنو و همچنین همکاری مشترک جهت استفاده از امکانات موجود در فضای آموزشی ، آزمایشگاهی.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها