عملکرد قابل قبول استان هرمزگان در مبارزه با هجوم ملخ های صحرایی




به گزارش صبح ساحل، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بر اساس نقشه‌های فائو بیشترین هجوم دسته‌های جدید در استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان است و این هجوم بسیار گسترده و وسیع است.
محمد رضا درگاهی در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران استانداری هرمزگان افزود: تاکنون ۱۵۳ دسته ملخ در ۸ استان کشور ریزش داشته اند و در ۵۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی عملیات سم پاشی و کانون کوبی انجام شده است.
وی گفت: با هجوم دسته‌های جدید سطح سم پاشی تا اواخر شهریور به بیش از ۸۰۰ هزار هکتار در کشور می‌رسد.رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: بیشترین حجم سمپاشی و کنترل آفت در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کشور و هرمزگان بوده است.


درگاهی گفت: در ماه‌های پاییز احتمال بازگشت ملخ‌های صحرایی از کشور‌های پاکستان و هند به ایران هست.ملخ‌ها به علت گرمی هوا در ایران تخم گذاری نمی‌کنند.وی افزود: روند مبارزه و سمپاشی در کشور تا پایان سال ادامه می‌یابد.درگاهی با اشاره به طغیان ملخ‌ها در حاجی آباد گفت: حجم ریزش و طغیان در حاجی آباد بسیار جدید و بحرانی است و نیازمند است تا بسیج، نیرو‌های مردمی و ارتش برای کنترل آفت همکاری کنند.وی تصریح کرد: با توجه به جدیت، پیگیری و صدور دستورات ویژه از سوی دکتر همتی استاندار هرمزگان، این استان عملکرد قابل قبولی در مبارزه با هجوم ملخ های صحرایی داشته است.


استاندار هرمزگان نیز گفت: بیش از ۸۰ درصد از آفت ملخ صحرایی در استان کنترل شده است.فریدون همتی افزود: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار زمین در استان ردیابی شده و ۱۲۰ هزار هکتار سمپاشی شده است.بسیج، نیرو‌های سپاه و ارتش و نیروی دریایی برای مبارزه با موج جدید ملخ‌ها سازماندهی شده است.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بحران در زمین حمله ملخ صحرایی بسیار جدی و نیازمند توجه ملی است.احمد مرادی با اشاره به اینکه باید در این زمینه اقدام‌های جدی صورت گیرد گفت: برای این عملیات در سطح کشور ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است که این مقدار کافی نیست.


وی خواستار ایجاد یک باند فرودگاهی در سیاهو شد و گفت: کشاورزان زیان دیده نیز باید مطمئن شوند که خسارت‌های آن‌ها جبران می‌شود.دیگر نماینده مجلس نیز در این نشست گفت: باید از افرادی که در حال مبارزه با آفت ملخ هستند مراقبت شود تا به تبعات ناشی از سم‌های استفاده شده دچار نشوند.حسین هاشمی تختی افزود: کار مبارزه با ملخ صحرایی تمام نشده و باید همه دستگاه‌های اجرایی و نظامی در این زمینه کمک کنند.وی با اشاره به اینکه هرمزگان نخستین کانون هجوم ملخ به کشور است، افزود: باید آمادگی برای مقابله با موج جدید این آفت در استان ایجاد شود.


این نماینده مجلس همچنین خواستار بررسی امکان استفاده از تکنولوژی‌های نوین مثل پهباد در مبارزه با ملخ صحرایی شد.باقرزاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز گفت: ۱۵ دستگاه سمپاش و ۵۴۰ نفر از نیرو‌های مردمی و دولتی در عملیات سم پاشی حضور دارند.وی افزود: ۲ هواپیمای سمپاش نیز برای عملیات سم پاشی هوایی نیز آماده است.


حمید دولتی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز گفت: تاکنون در ۲۰۰ نقطه استان عملیات مبارزه صورت گرفته و بیش از ۶۹ تن سم برای کانون کوبی ملخ‌ها استفاده شده است.
وی افزود: تنها شهرستانی که از حمله ملخ‌ها در امان مانده شهرستان پارسیان است.علیرضا صفا ایسنی مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: تاکنون ۱ میلیارد تومان از منابع استانی برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی هزینه شده است.وی افزود: پیش بینی می‌شود عملیات سم پاشی در ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع استان انجام شود.تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع استان سم پاشی شده اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها