مرگ دلخراش دو کودک هرمزگانی در رودخانه فصلی حاجی آباد؛

تراژدی آخرین بـازی کودکانه در آب



لحظه  دردناک و دل‌خراشی است لحظه جان دادن دو کودک در رودخانه‌ای فصلی  که به علت طغیان آب، سرکش شده  است هر آنچه در اطرافش وجود دارد  را می‌بلعد. رودخانه‌ای که پس از بارندگی شدید، تا حدودی فروکش کرده اما جان دو کودک مازگردی را گرفت،کودکانی پرانرژی که مانند هرروز در بستر این رودخانه  که گاهی اوقات بدون آب بود می‌آمدند بازی  می‌کردند و خسته به خانه می رفتند. اما 4 روزی است که دیگر صدای خنده و بازیگوشی یسنا و امیرعلی 4 ساله شنیده نمی شود  بلکه حزن و اندوه جای آن را گرفته است ...

ظهر جمعه است 4مردادماه جاری، باران شدیدی، منطقه مازگرد احمدی حاجی‌آباد در برگرفت، رودخانه‌های اطراف طغیان کردند و ساعاتی مسیر اتصالی به روستا بسته شد، یسنا بی‌تابی می‌کرد که هر چه زودتر از خانه خارج شود و با پسر همسایه بازی کند اما خانواده  تا قطع شدن کامل باران و فروکش کردن رودخانه اطراف منزل ، مانع از خروج وی شدند.


 شوک حادثه
ساعت 5 بعدازظهر است هوا مطبوع یسنا و امیرعلی با اجازه خانواده به اطراف منزل رفتند و مشغول بازی شدند، با قطع باران و فروکش کردن آب رودخانه، عبور و مرور خودروها از سر گرفته شد ... این دو کودک با دویدن دنبال هم و بازیگوشی به بستر رودخانه رسیدند و ...
صدای سوزناک  پدر و مادر جوان دل هر رهگذری را به درد می‌آورد، پدر و مادری که با دیدن اجساد فرزندانشان  ضجه می‌زدند ...

  مشاهده اجساد 
" سرنشینان یکی از خودروهای عبوری با دیدن لباس رنگ روشن روی آب، تصور  کرده بودند عروسکی است اما با نزدیک شدن به محل جسد یسنا را دیده بودند".
حسن حسینی پور دهیار روستای مازگرد بابیان این مطلب گفت: "رهگذران فکر کرده بودند فقط این دختربچه غرق‌شده اما دقایقی بعد جسد پسربچه را از اعماق گودال رودخانه یافتند". وی ادامه داد: "با تماس یکی از اعضای شورا ، از این حادثه باخبر شدم و بلافاصله به محل رسیدم که بدن نیمه‌جان این دو کودک با حضور خانواده داغدارشان به درمانگاه زیارت علی در  45 کیلومتر  روستا انتقال دادیم".

 آرامستان مازگرد
کادر درمانگاه پس از معاینه مرگ این دو کودک را تائید کردند و اجساد به پزشکی قانونی شهرستان رودان  انتقال یافت. یسنا و امیرعلی حسینی پور که همیشه همبازی هم بودند از دنیا رفتند و شنبه 5 مردادماه جاری در آرامستان روستای مازگرد به خاک سپرده شدند.

 ایجاد رودخانه در زمان بارندگی
دهیار روستای مازگرد بابیان اینکه در زمان بارندگی وضعیت راه‌های ارتباطی وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و تا فروکش نکردن رودخانه‌ها ، ارتباط بین روستایی از بین می‌رود گفت: رودخانه ای  که یسنا و امیر علی در آن غرق شدند رودخانه فصلی است که در زمان بارندگی پر از آب می شود و چون شیب ورودی و خروجی آب مساوی نیست گودالی در یک  قسمت  ایجاد شده است البته در فصول غیر باران این رودخانه خشک است و مسیر تردد.
حسینی پور ادامه داد: درسال‌های متمادی بارها و بارها به مسئولین مربوطه این مورد را بیان کردیم و خواستار بودجه برای ایجاد پل در بستر رودخانه‌ها و... بودیم اما گویا مسئولان به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهند. وی افزود: مردمان در این روستا در شرایط سختی زندگی می‌کنند و یکی از خواسته‌های مهم آنان احداث راه مناسب است و شایسته نیست که شاهد وجود چنین محرومیت‌هایی در روستاها باشیم و باید برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، امکانات مناسب را در روستاها فراهم کنیم.


 خطرات متمادی برای کودکان روستا
وی این را هم گفت که این رودخانه‌ها خطرات متمادی برای کودکان روستا دارد و در زمان بارندگی و قطع راه‌های ارتباطی ، حتی افراد بیمار و حادثه‌دیده متضرر می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. حسینی پور ادامه داد: مدتی قبل پسر 11 ساله‌ای در روستای کناری ما به علت عقرب گزیدگی  و دیر رسیدن به مرکز درمانی در مرکز استان ،جان خود را از دست داد. وی نزدیک‌ترین درمانگاه را درمانگاه احمدآباد کوشا در  20 کیلومتر روستا دانست .

این دهیار تأکید کرد :شاید نتوان جلوی بارندگی و سیل را گرفت اما اگر امکانات کافی در روستا وجود داشت می‌شد جان آن دو کودک را نجات داد و شاید بتوان با آموزش کمک‌های اولیه در هر روستا به تعدادی از جوانان، در چنین مواقعی جان هموطنان را حفظ نمود.


به گفته مرضیه سی‌سی پور کارشناس هواشناسی هرمزگان ، جمعه گذشته  در این منطقه ۲۰ میلی‌متر باران بارید که این بارندگی‌های یک‌ساعته، ازنظر زمانی کوتاه، اما شدید بود.


گفتنی است: روستای مازگرد دارای 227 خانوار با جمعیت هزارنفری در ۴۰ کیلومتری مرکز بخش احمدی در شهرستان حاجی‌آباد واقع است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها