نجفی به زندان بازگشت



هنوز دو روز از آزادي محمدعلي نجفي نگذشته بود که خبر آمد او دوباره به زندان بازگشته تا درخصوص ديگر محکوميت‌هايش تصميم‌گيري شود. روز چهارشنبه 6 شهريور محمدعلي نجفي، متهم پرونده قتل ميترا استاد با توديع وثيقه از اوين آزاد شد.

  

به گزارش صبح ساحل به نقل از آرمان ملی، حميدرضا گودرزي، وکيل او گفت: «موکلم با وثيقه يک ميليارد توماني از زندان آزاد شده است. آقاي نجفي سند آپارتمان‌شان را به عنوان وثيقه گذاشتند. به لحاظ گذشت اولياي دم، عرف قضايي اين است که در پرونده قتل عمدي زماني که قصاص منتفي مي‌شود، دادگاه مي‌تواند براي مساعدت حال متهم قرار را فک کرده و به قرار مناسب‌تري تبديل کند و به لحاظ کسالتي که موکلم داشت و گذشت اولياي دم از قصاص، قرار موکلم فک و به وثيقه تبديل شد و آقاي نجفي هم با سپردن سند و تشريفات قانوني از زندان آزاد شد.»

گودرزي با بيان اينکه نسبت به حکم صادره اعتراض کرديم و قتل را عمد نمي‌دانيم، گفت: «ما قتل را شبه‌عمد مي‌دانيم و جنبه عمومي جرم هنوز باقي است و بايد پرونده به ديوان عالي کشور ارسال شود که احتمالا هفته آينده به ديوان ارسال مي‌شود.»

  

بازگشت دوباره به زندان

روز جمعه مرکز رسانه قوه قضائيه نوشت، محمدجواد حشمتي رئيس کل دادگستري استان تهران با بيان اينکه محمدعلي نجفي به زندان بازگشت، گفت: «برابر ضوابط و مقررات قانوني هرچند با گذشت اولياي دم قصاص منتفي مي‌شود ولي در مورد جنبه عمومي جرم قتل توسط دادگاه، حکم مقتضي صادر خواهد شد». وي تصريح کرد: «مضافا اينکه محکوميت نامبرده بابت نگهداري سلاح غيرمجاز به قوت خود باقي است و سرانجام نيز مجازات اشد اجرا مي‌گردد.»

  

جنبه عمومي جرم

ميترا استاد - همسر دوم محمدعلي نجفي شهردار اسبق تهران- صبح روز سه‌شنبه 7 خردادماه با شليک گلوله به قتل رسيد و عصر همان روز نجفي به قتل همسرش اعتراف و انگيزه خود را اختلافات خانوادگي عنوان کرد. طبق اعلام علي القاصي مهر دادستان عمومي و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلي نجفي چنين عنوان شد: «قتل عمد خانم ميترا استاد، حمل و نگهداري سلاح غير مجاز و ايراد صدمه بدني عمدي منتهي به جرح (غير فوتي)». وکيل محمدعلي نجفي، هفته گذشته اعتراض خود را به جنبه عمومي جرم اعلام کرد.

  

حميدرضا گودرزي در اين باره گفت: «قتل يک جنبه عمومي و يک جنبه خصوصي دارد. جنبه خصوصي حق اولياي دم است که خوشبختانه لطف کردند و رضايت دادند و از آنها نيز متشکر هستيم. اگر بخواهيم از بابت جنبه عمومي جرم ورود نکنيم و قتل عمد ثابت شود، بعد از گذشت شاکي و صدور موقوفي تعقيب براي قصاص، طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامي از بابت جنبه عمومي جرم قتل عمد براي موکل مجازات حبس صادر مي‌شود.»

  

گودرزي اضافه کرد: معتقديم قتل رخ داده در اين پرونده شبه عمد بوده و بايد اين مساله را ثابت کنيم و براي ثابت کردن بايد اعتراض مي‌کرديم. اگر ديوان عالي کشور اعتراض ما را بپذيرد، بايد حکم را نقض کند تا پرونده به همان شعبه قبلي يا شعبه ديگري ارسال و نواقص مورد نظر ما رفع و قضات قانع شوند که قتل، عمدي نبوده و شبه عمد است. اگر قانع شوند که قتل، شبه عمد است موضوع از ماده 612 قانون مجازات اسلامي خارج و مجازات حبس براي موکل منتفي مي‌شود. وکيل مدافع نجفي گفت: اعتراض ما کاملاً از بابت جنبه عمومي جرم است زيرا جنبه خصوصي جرم کلاً منتفي شده است. در اصل جنبه خصوصي جرم با اعلام گذشت رسمي اولياي دم، قانوناً منتفي شده اما جنبه عمومي کماکان به قوت خود باقي است.

  

روايت يکي از نزديکان نجفي

محمدعلي نجفي که دو روز قبل توانسته بود با سپردن وثيقه از زندان آزاد شود، در حالي که به دادگاه احضار شده بود بازداشت و بار ديگر به اوين منتقل شد. پس از بخشيده شدن نجفي از سوي اولياي دم همسر دومش، ميترا استاد، او روز چهارشنبه توانست با سپردن وثيقه يک ميليارد توماني به طور موقت از زندان آزاد شود و فکرش را هم نمي‌کرد که بعد از دو روز دوباره بازداشت و روانه زندان اوين شود.

يکي از نزديکان نجفي در اين باره گفت: حدود ساعت 11 شب پنجشنبه با وکيل آقاي نجفي تماس گرفته و از ايشان خواسته شد که روز (جمعه) همراه آقاي نجفي به دادگاه برود. يکي دو ساعت بعد هم ما و آقاي نجفي از اين تماس با خبر شديم. وي ادامه داد: صبح روز جمعه به شعبه نهم دادگاه کيفري يک استان تهران رفتيم. آقاي نجفي وارد و از ورود ما ممانعت شد و بعد از يک ساعت يعني حدود ساعت 11 اعلام شد که ايشان دوباره بازداشت شده‌است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها