12

مهر

1403


اجتماعی

05 اسفند 1391 08:57 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ «ایراندخت» زنی بود حدود 40 ساله و در گفتگو مهربان و منطقی. از اروپا خودش را به عراق رسانده بود که اجازه بگیرد به عنوان خبرنگار و محقق به اردوگاه اسرا بیاید و با اسرای نوجوان ایرانی صحبت کند و اگر توانست آنها را اصلاح!! کند که دست از اعتقادات خود بردارند و به صف اپوزسیون خارج از کشور ملحق شوند. در یک روز زمستانی که آفتاب به تقلا داشت محوطه گل آجین اردوگاه را خشک می کرد...

 

 ایراندخت همراه با یک عکاس و یک فیلمبردار از دری که میان سیم خاردارها بود، گذشت و آمد داخل اردوگاه. سعی می کرد با لبخند و محبت با ما دوست بشود. به همه سلام می کرد و با نگاهی جستجوگر به همه سوراخ سنبه های اردوگاه تا جایی که سرباز عراقی اجازه می داد سرک می کشید و چیزهایی یادداشت می کرد.

 

ایرانداخت، ایرانی بود و من علی رغم تلاشی که این سال ها کرده ام هنوز نتوانسته ام او را کاملا شناسایی کنم. این زن به صرافت افتاده بود که بداند چه نیرویی ما را از خانه های گرم و مدرسه جدا کرده و به میدان های جنگ کشانده. به نظر، آدم پُری می رسید. در همه زمینه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، اطلاعات وافری داشت. او فقط یک چیز نمی دانست، اینکه چه نیرویی این نوجوانان را در جبهه جنگجو و در اسارت مقاوم نگه داشته است. چرخی که توی اردوگاه زد، رفت توی اتاق پزشک اردوگاه نشست و از عراقی ها خواست که عده ای از اسرای نوجوان را یکی یکی بفرستند پیش او برای مصاحبه.

 

در اتاق مصاحبه او به بچه ها آزادی عمل می داد که هر چه دلشان می خواهد بی حضور سربازان عراقی بگویند. فصل مشترک سوالات او از اسرا این بود:

 

ـ چرا به جبهه آمدید؟

 

ـ اگر برگشتید به ایران می خواهید چه کاره بشوید؟

 

یک روز تمام، ایراندخت با اسرای نوجوان به نرمی صحبت کرد و همه گفته هایشان را ضبط کرد و رفت.

 

چند ماه بعد او نتیجه تحقیقاتش را به صورت یک گزارش کوتاه در یکی از روزنامه های عراقی چاپ کرد.

 

او نوشته بود: «رژیم ایران آنچنان کودکان ایرانی را شستشوی مغزی داده که هیچ کدام از آنها در اسارت هم از جبهه آمدن خود پیشیمان نیستند. آنها همگی کشته شدن در جنگ را آرزوی خود می دانند و هدفشان از جنگ، پیروزی اسلام بر کفر است. هیچ کدام از آنها حاضر نیست پناهندگی سیاسی بگیرد. از میان مصاحبه شوندگان به جز دو نفر که می خواستند در صورت آزادی به سراغ درس و مشقشان بروند، بقیه می گویند اگر عراق آنها را آزاد کند، به عضویت سپاه پاسداران درمی آیند و دوباره به جبهه های جنگ برمی گردند»

 

دیدگاه ها (0)
img