افزایش 15 درصدی نرخ سرویس مدارس شهر بندرعباس تصویب شد



صد و سی و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر با دستور کار جلسه "افزایش نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی 99-98" برگزار شد.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، صد و سی و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر با دستور کار جلسه "افزایش نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی 99-98" ارجاعی از کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک با حضور نمایندگان سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس و اداره کل آموزش پرورش هرمزگان برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه ضمن تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: یکی از درس‌های عاشورا امربه‌معروف و نهی از منکر است که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان نمایندگان شهر بندرعباس در اشاعه این فریضه گامی بزرگ برداریم.

فاطمه جراره افزود: از همکارانم تشکر می‌کنم که به من این فرصت را دادند تا در جایگاه رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس قرار بگیرم و امیدوارم سال خوب و پرکاری را داشته باشیم.

 

وی در خصوص دستور کار صد و سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: یکی از دلایلی که خانواده‌ها به سرویس مدارس مراجعه می‌کنند تأمین امنیت فرزندانشان است و اگر مسئولیت این امنیت و نظارت بر آن به‌خوبی اجرا نشود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: با توجه به نزدیکی به اول مهر باید سریع‌تر نرخ سرویس مدارس را برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در شورا به تصویب برسانیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: نمایندگان سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس و اداره کل آموزش پرورش هرمزگان روز گذشته نیز در کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک حضور داشتند.

فرزانه آرامش ادامه داد: آخرین افزایش نرخ سرویس مدارس در سال 94 به مقدار 40 درصد بوده و با شرایط اقتصادی کنونی باید تصمیمی گرفته شود که جلوی آسیب به همه اقشار گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه بیشتر رانندگان سرویس مدارس خانم‌های سرپرست خانوار هستند و این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: وقتی نرخ سرویس مدارس افزایش یابد انتظار می‌رود کیفیت و نظارت بر کار سرویس‌ها نیز به دنبال آن افزایش یابد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: نماینده آموزش‌وپرورش روز گذشته در کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک پیشنهاد افزایش 15 درصدی نرخ سرویس مدارس را داد که در کمیسیون با آن موافقت شد و در صورت رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب می‌رسد.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: می‌خواهم بدانم نرخ‌های تعیین‌شده برای مسافت صفر تا 3 کیلومتر بر چه مبنایی تائید می‌شود، ما به‌اندازه کافی در جامعه مشکل کم‌تحرکی و بی‌تحرکی داریم، این چه بدعت غلطی است که دانش‌آموز حتی سه کیلومتر هم تا مدرسه پیاده‌روی نمی‌کند.

 

کیانوش جهانبخش افزود: آموزش‌وپرورش باید نظارت داشته باشد تا افراد در محدوده زندگی خود مدرسه روند و نیاز به سرویس‌ها کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: بنده با این مسئله که باید به معیشت خانواده‌ها توجه شود و نرخ کرایه‌ها افزایش حداقلی داشته باشد مخالفم، در حال حاضر در شرایط اقتصادی قرار داریم که همه اقشار فشار را تحمل می‌کنند و نمی‌توان گفت چرا راننده کرایه زیادی می‌گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: توجیه مطلوبی نیست که چون افراد تمکن مالی برای گرفتن سرویس جهت انتقال دانش‌آموزان از این سر شهر به آن سر شهر را ندارند نرخ سرویس‌ها افزایش کمی داشته باشد، باید مدارسی را در تمامی محلات در نظر بگیریم.

جهانبخش خاطرنشان کرد: نباید فشار را بر دوش راننده‌ای که معاشش را از این طریق به دست می‌آورد بیندازیم، از سازمان عمران، حمل‌ونقل و ترافیک نیز انتظار داریم با توجه به روند افزایش تورم هرساله افرایش نرخ داشته باشد تا مجبور به افزایش چشم‌گیر و ناگهانی آن نشویم.

 

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز اظهار کرد: در سال‌های گذشته هیچ‌گونه رضایت‌مندی از سرویس مدارس از جانب آموزش‌وپرورش، رانندگان، خانواده‌ها و راهنمایی و رانندگی وجود نداشته و با افزایش و عدم افزایش نرخ کرایه سرویس‌ها هم مسائل تغییری نکرد.

رضا حیدری زاده بیان کرد: شورا آن‌طور که باید به مسئله سرویس مدارس نگاه نکرده و تبدیل به محلی برای تصویب نرخ‌ها شده است و این در حالی است که کاری برای رفع دغدغه اصلی خانواده‌ها انجام نشده است.

وی ادامه داد: سؤال این است که چه کسی بر نرخ کرایه‌ها، قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و کیفیت و امنیت سرویس‌دهی به دانش‌آموزان ناظر است؟ هر سه ارگان سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس، اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان و راهنمایی رانندگی مسئولیت این موضوع را به عهده نمی‌گیرند.

 

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: در سال‌های گذشته شاهد تعداد بالای دانش‌آموزان در سرویس مدارس بوده‌ایم اما کسی نمی‌داند باید این موضوع را توسط کدام متولی پیگیری کند؛ باید تکلیف روشن شود که چه کسی متولی و پاسخگوی این مسئله است و سهم آموزش‌وپرورش، سازمان حمل‌ونقل، راهنمایی و رانندگی، شرکت، مدرسه و راننده از قراردادها چقدر است.

حیدری زاده اظهار کرد: شیوه‌نامه سرویس مدارس همیشه بوده است اما آیا از صفر تا صد نظارت از درب منزل تا مدرسه و از مدرسه تا درب منزل به عهده آموزش‌وپرورش است؟ من این را قبول ندارم، آموزش‌وپرورش در این خصوص مسئولیتی ندارد و اگر بین خانه و مدرسه راننده دچار تخلف شود آموزش‌وپرورش نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی افزود: یک نهاد باید مسئولیت دانش‌آموز را به عهده بگیرد اما همیشه در آخر کار مدیر مدرسه و آموزش پرورش و فحاشی خانواده می‌ماند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: تأمین امنیت دانش‌آموزان در سرویس مدارس دغدغه من و مردم است، دانش‌آموز این شهر فرزند من است و باید تکلیف این موضوع روشن شود.

 

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی در این جلسه اظهار کرد: درآمد خانواده‌هایی که چند فرزندی هستند و در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و دسترسی نزدیکی به مدارس ندارند کفاف سرویس گرفتن برای همه فرزندانشان را نمی‌دهد، شهرسازی وظیفه دارد در تمامی محلات و حاشیه شهر مدرسه بسازد.

مجید عسکری زاده اضافه کرد: باید برای تمامی مجتمع‌های بالای 200 واحد یک مجتمع آموزش هم ساخته شود اما متأسفانه به این مسئله توجه نمی‌شود، برای مثال موج عظیمی از جمعیت پیامبر اعظم به دلیل نبودن مدرسه کافی در این شهرک باید به سطح شهر بیاید.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه وضعیت وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز در شهر بندرعباس مطلوب نیست، تصریح کرد: از مسئولین استان هرمزگان خواهش می‌کنم حداقل برای یک روز هم که شده در روز اول مهر با وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر حرکت کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: مدرسه و آموزش‌وپرورش تنها متولی امنیت دانش‌آموزان در مدرسه است، سرویس مدرسه در بیرون مدرسه ربطی به آموزش‌وپرورش ندارد و اگر قرار است نظارتی شود باید سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس و راهنمایی رانندگی جواب‌گو باشند.

 

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه عنوان کرد: شیوه‌نامه سرویس مدارس خوب توضیح داده شده اما شیوه اجرا و نظارت بر آن توسط هر سه ضلع به‌خوبی انجام نمی‌شود.

اسماعیل بواشه افزود: برگزاری جلسات کارگروه ماده 18 باید به‌صورت مکرر انجام شود، پیشنهاد می‌دهم مدتی این جلسات با مدیریت شورا برگزار شود.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌ها این است که برخی شرکت‌ها صلاحیت ندارند، از آموزش پرورش و سازمان حمل‌ونقل خواهش دارم شرکت‌هایی که صلاحیت ندارند را چرخه خارج کنند و این عدم صلاحیت‌ها با سفارش کسی نادیده گرفته نشوند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: ضلع اصلی جلسات کارگروه نمایند اولیا و مربیان است بنابراین باید نماینده در مدرسه، ناحیه و استان انتخاب شود.

 

بواشه افزود: امسال قرار است کرایه سرویس مدارس به‌حساب مدرسه واریز شود که چالش جدیدی است، حتماً باید نماینده شرکت در مدرسه مستقر و شیوه‌نامه در مدرسه نصب شود تا خانواده‌ها ببینند و با آگاهی تمیم بگیرند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه تصریح کرد: آموزش پرورش باید جدی‌تر درزمینهٔ نظارت وارد شود.

آبتین امیری عنوان کرد: وقتی آموزش‌وپرورش جدی‌تر نظارت کند، نمایندگان اولیا و مربیان نیز جدی‌تر وارد می‌شوند و همه پای‌کار می‌آیند.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: سال گذشته اعلام شد استفاده از برخی خودروها در سرویس مدارس ممنوع است.

احمد عامری سیاهوئی ادامه داد: ازآنجاکه امنیت دانش‌آموزان مسئله بسیار مهمی است پیشنهاد می‌کنم به موضوع استفاده از خودروهای با کیفیت نیز توجه بیشتری شود.

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: تعیین نرخ سرویس مدارس دغدغه هرساله این سازمان است، از سال 94 به بعد افزایشی در این نرخ نداشته‌ایم و با توجه به افزایش تورم و هزینه‌های جاری مثل استهلاک خودرو پیشنهادی داریم که 30 تا 40 درصد افزایش نرخ داشته باشیم که نظر آموزش‌وپرورش افزایش 15 درصدی است.

پیمان امانی افزود: اگر ما به دنبال کیفیت خدمات و امنیت هستیم باید دغدغه جبران تورم و موارد دیگر برای شرکت‌ها و رانندگان سرویس را نیز داشته باشیم، سامانه سپند برای این موضوع راه‌اندازی شده و اولیا با مراجعه به مدرسه دانش‌آموزان را در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند.

وی تصریح کرد: طبق شیوه‌نامه موجود در حوزه مدارس نظارت به عهده آموزش‌وپرورش است و با سامانه سپند که امسال اجرایی می‌شود و کارگروهی که در مدارس تشکیل می‌شود نظارت‌های بیشتر از این طریق آغاز می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس عنوان کرد: گزارش عملکرد شرکت‌ها از طریق آموزش‌وپرورش به سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری منتقل می‌شود، در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز اگر خودرویی برچسب سامانه سپند را نداشته باشند پلیس با آن برخورد می‌کند.

 

امانی با اشاره به اینکه توقع ما این است فرایند ثبت‌نام و سرویس‌دهی به دانش‌آموزان به‌درستی و مطابق شیوه‌نامه انجام شود و تخلفات به ما اعلام شود، افزود: ما امروز در چارچوب شیوه‌نامه سرویس مدارس دورهم جمع شده‌ایم و اگر این شیوه‌نامه در شهر بندرعباس قابلیت اجرایی ندارد باید بومی‌سازی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در مسئله سرویس مدارس مدیران مدرسه مظلوم واقع شده‌اند.

مدیر دفتر حمل‌ونقل دانش‌آموزی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: نظارت بر سرویس مدارس سه ضلع اصلی شامل آموزش‌وپرورش، سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری و انجمن اولیا و مربیان دارد و شهر ما تنها شهری است که ضلع اصلی آن یعنی انجمن اولیا و مربیان هیچ‌گاه در جلسات حضور ندارند.

 

  

حبیب آرامش اضافه کرد: 300 مدرسه در یک ساعت تعطیل می‌شوند و همه دانش‌آموزان و رانندگان باید در این ساعت آماده باشند؛ وقتی اصلی‌ترین عضو حلقه یعنی اولیا هیچ‌گاه در کارگروه‌ها حضور ندارند ما چگونه حق السهم اعضا را مشخص کنیم؟ تاکنون نتوانسته‌ایم جلسات ماهیانه‌ای که طبق دستورالعمل باید برگزار شود را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: برابر دستورالعمل تمام امر نظارت انتقال دانش‌آموزان از مدرسه تا منزل و بالعکس بر عهده کارگروهی متشکل از رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه،معاون پرورشی و مدیر مدرسه، نماینده شرکت و مدیر اجرایی حاضر در مدرسه است؛ ما پیمانکار آموزش‌وپرورش هستیم و آمده‌ایم که از حق راننده دفاع کنیم.

کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان نیز در این جلسه اظهار کرد: طبق کارگروه ماده 18 پیشنهاد 15 درصد در کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک مطرح و مورد تائید قرار گرفت که امیدواریم در جلسه امروز نیز تائید و تصویب شود.

اسحاق شیرین‌کام تصریح کرد: متأسفانه سیستم بازدارندگی در حلقه دیده نشده است، هیچ شرکتی نباید به‌صورت مستقیم با ولی دانش‌آموز قرارداد ببندد، بلکه قرارداد باید در مدرسه و در سه نسخه منعقدشده و در اختیار مدرسه، شرکت و اولیا قرار گیرد، در سال گذشته چند شرکت متخلف را از چرخه حمل‌ونقل خارج کردیم.

   

وی عنوان کرد: بنده معتقدم مسئله امنیت جانی و سلامت روانی دانش‌آموزان باید در جلسه دیگری به‌صورت تخصصی مطرح و بررسی شود و امروز نرخ سرویس مدارس تعیین تکلیف شود.

افزایش 15 درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی 99-98 با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس به تصویب رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها