معرفی کتاب «بشاگرد در تاریخ و تمدن ایران»



کتاب «بشاگرد در تاریخ و تمدن ایران» با نگارش عباس زائری نیا در یک هزار نسخه و ۳۰۰ صفحه توسط نشر آهنگ قلم سال ۱۳۹۱ چاپ شد.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا، این کتاب چهارده فصلی درباره تاریخ سیاسی و اجتماعی منطقه کوهستانی بشاگرد واقع در جنوب شرقی ایران و بین استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان نوشته شده است.

همچنین روند زندگی مردم این منطقه از ادوار دور تا اواخر سلجوقیان مورد مطالعه و موقعیت جغرافیایی بشاگرد و تأثیر آن بر شکل‌گیری ساختار اجتماعی، علل نام‌گذاری این کوهستان به بشاگرد و معانی آن، روش تقسیمات نواحی بشاگرد میان اقوام، عقاید اقوام کوهستان در طول تاریخ، مشاغل، گویش‌ها و معرفی منابع مورد بررسی گرفته است.

 

بخشی از کتاب

نماد پرچم مردمان بشاگرد در عهد باستان پلنگ بوده، حیوانی که تاکنون در فرهنگ مردم این منطقه نسبت به دیگر حیوانات درنده این کوهستان از ابهت بیشتری برخوردار است زیرا در فرهنگ این مردم حیوانایی نظیر پلنگ و شاه مار(مار بزرگ) را حافظ بسیاری از ارزش های خود می دانسته اند.

گوشه هایی از آن باورها در اذهان برخی از پیرسالان این کوهستان جاری است که حدود یکصد و پنجاه سال قبل اتفاق افتاده و هم اکنون به عنوان مثلی ذکر محافل بشاگردیان است.

 

وقتی که پلنگی در شب به احشام یک گله دار بشاگردی حمله نموده، صاحب گله به خیال اینکه گرگ، شغال یا روباهی به گله او حمله کرده است با شمشیر آن حیوان را از پای در می آورد و صبح که متوجه می شود پلنگی را کشته است متاثر شده است.

خوی جنگجویی بشاگردیان باعث شده است که نه تنها در عهد باستان بلکه در ادوار مختلف تاریخی به راحتی زیر بار هیچ حکومتی نروند که در بسیاری از موارد با حیله و نیرنگ و حتی غافلگیری و شبیخون حکام بر آنان تاخته و برای مدت کوتاهی آنها را زیر سلطه خود قرار داده اند.

 

درباره نویسنده

عباس زائری نیا نویسنده بشاگردی، فعالیت هایش را از سال ۱۳۸۰ با مجموعه شعر و ادب شهرستان جاسک آغاز و در جشنواره ها و کنگره های زیادی شرکت کرده است.

وی که سال ۱۳۶۱ در روستای شه بابک بخش مرکزی بشاگرد متولد شده، یکی از نمونه هنرمدان موفق بشاگرد به شمار می رود و کتاب «پشت ابرستان شک» را در کارنامه خود دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها