12

مهر

1403


اقتصادی

14 اسفند 1391 08:59 0 کامنت

 صبح ساحل، اقتصادی _ در حالی که قیمت پیاز طی چند روز اخیر روند صعودی داشته و این سوال برای مصرف کنندگان به وجود آمده که چرا پیاز به یکباره این چنین افزایش قیمت داشته است هیچ کدام از مسوولین استانی سازمانشان را متولی کنترل و نظارت بر قیمت این محصول که جزء یکی از ضروریترین نیازهای مردم است نمی دانند!!!

در شرایطی که تورم و گرانی بر بسیاری از کالاها و اقلام مورد نیاز مردم سایه افکنده است و مردم از همه این افزایش قیمتها شاکی اند حال قیمت پیاز که جز نیاز اساسی هر خانوار می باشد و مانند سکه و طلا و لوازم خانگی چیزی نیست که به گفته برخی کارشناسان و مسوولان مردم آنرا نخرند تا بلکه روزی ارزان تر شود خود دردسر بزرگی است که کسی پاسخگوی آن نیست.

رضا مردای که برای خرید میوه به یکی از مغازه های سطح شهر آمده بود در گفت و گو با خبرنگار صبح ساحل گفت: در شرایط کنونی که وضعیت بازار ارز و سکه که پشتوانه ملت ما هستند این چنین نابسامان است  خانوارها باید نگران گرانی پیاز و گوجه  هم باشند.به گفته وی اکنون دغدغه مردم برای تامین مایحتاجشان  به قدری است که دیگر مردم فرصت ندارند به فکر مهمانی و تفریح و مسافرت باشند.

مریم جوادی نیز در این خصوص به صبح ساحل گفت: پیاز یک کالای لوکس نیست که اگر گران شد مردم آنرا خریداری نکنند بلکه چیزی است که اگر قیمت آن بیشتر هم بشود مردم به اجبار باید بخرند.وی ادامه داد: طی هفته گذشته پیاز بین نرخ دو هزار و 200 تومان تا دو هزار تومان در نوسان بوده و امروز نیز من پیاز را به نرخ دو هزار تومان خریداری کردم.

وی از مسوولان خواست تا برای کم کردن دغدغه گرانی و تورم از دوش خانواده ها نیاز های حداقلی مردم را در نظر بگیرند تا برای خرید چیزی مانند پیاز مردم این قدر دغدغه نداشته باشند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در خصوص گران شدن قیمت پیاز و کنترل بازار این محصول به خبرنگار صبح ساحل گفت:  متولی کنترل و تنظیم بازار این سازمان نمی باشد و وظیفه این سازمان تولید پیاز و ارائه آن به بازار است.

طهماسب غلامپور با ابراز خرسندی از این که تولیدکنندگان پیاز سود می کنند ادامه داد: پارسال تولیدکنندگان پیاز ضرر زیادی کردند به همین دلیل این که تولیدکنندگان ضرر نکردند و پیاز را به نرخ خوبی در بازار می فروشند خوشحال هستم.

وی میزان عرضه و تقاضا و صادرات پیاز را از دلایل افزایش قیمت پیاز عنوان کرد و گفت: امسال 9 هزار و 500 هکتار از مزارع در استان به زیر کشت پیاز رفته است و 220 هزار تن پیاز در هرمزگان تولید شده است.

غلام پور با بیان این که هم اکنون هرمزگان کمبود پیاز ندارد ادامه داد: هم اکنون تولیدکنندگان پیاز را به نرخ 900 تومان می فروشند و این که در بازار این قیمت به دو هزار تومان به فروش می رسد جریانی است که باید مسوولان مربوط به تنظیم و کنترل بازار به آن پاسخ دهند.

رییس اتحادیه صنف میوه و تربار در بندرعباس نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صبح ساحل گفت: افزایش قیمت پیاز دلایل متفاوتی دارد که افزایش تقاضا و کاهش عرضه می تواند از مهمترین دلایل آن باشد.باصره با بیان این که کشت زمستانه پیاز امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است افزود: البته این افزایش قیمت فقط مربوط به این استان نیست بلکه در بیشتر استانهای کشور ما شاهد افزایش قیمت پیاز بوده ایم.این مقام مسوول ادامه داد: پیاز طی سه یا چهار روز آینده از استانهای دیگر وارد بازار بندرعباس می شود و قیمت ها شکسته خواهد شد.

باصره  در خصوص قيمت پیاز نيز گفت: اين محصول در ميادين ميوه و تره‌بار به قيمت هر كيلوگرم یکهزار و 500تومان عرضه مي‌شود و در بازار نيز به قیمت دو هزار تومان  به دست مشتري مي‌رسد.

رییس اتحادیه صنف میوه و تربار بندرعباس در پاسخ سوال خبرنگار صبح ساحل که چه کسی وظیفه تنظیم بازار و کنترل قیمت پیاز را برعهده دارد از ذکر سازمان و یا ارگانی در این خصوص امتناع کرد و گفت: سازمانها و نهادهای مختلفی در این امر دخیل اند.

هنگامی که در نهایت ردپای این کنترل بازار و نظارت بر قیمتها به بازرگانی داخلی سازمان صنعت و معدن و تجارت هرمزگان رسید و صبح ساحل علت را از کارشناس تنظیم بازار این سازمان جویا شد با جوابهای جالبی روبه رو شد .

احمدی کارشناس تنظیم بازار سازمان صنعت  و معدن وتجارت به خبرنگار صبح ساحل گفت: این افزایش قیمتها به سازمان جهادکشاورزی مربوط می شود و باید از آنان پرسید که چرا پیاز گران شده است.

وی با وجود این که تایید می کرد که وظیفه تنظیم  و کنترل بازار بر عهده سازمان صنعت و معدن و تجارت می باشد از این که چرا و چگونه قیمت پیاز به یکباره تا این حد افزایش داشته است اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: می توانید علت را از معاونت بازرگانی داخلی سازمان جویا شوید.

لازم به ذکر است متاسفانه به وجود پیگیری های فراوان خبرنگار گروه اقتصادی صبح ساحل برای مصاحبه با معاونت بازرگانی داخلی سازمان صتعت و معدن وتجارت ولی این مقام مسوول حاضر به مصاحبه در این خصوص نشد.

حال باید پرسید که به نظر شما چه کسی مسوول افزایش قیمت پیاز است چون سازمان جهاد کشاورزی که تولید کننده و سازمان صنعت و معدن نیز بی اطلاع و ناآگاه است!!!

دیدگاه ها (0)
img