روستاگردی گردشگران در کیش/ آشنایی با فرهنگ و سنن بومیان روستای باغو



به گزارش صبح  ساحل به نقل از ایسنا، عصر جمعه 19 مهر ماه، در یک هوای خوب و مطبوع تعداد زیادی از ساکنین جزیره کیش و گردشگران با حضور در روستای باغو ، ساعات متفاوتی را در جزیره گذراندند. روستای باغو از روستاهای قدیمی جزیره کیش است که دور از بخش‌های مدرن امروزی کیش قرار گرفته است و نحوه زندگی اولین ساکنان این جزیره را برای گردشگران به تصویر می‌کشد.

روستای باغو در قسمت جنوب غربی جزیره کیش واقع شده است. آنطور که پیدا است، نام این روستا از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام «نه نه باغو» گرفته شده که در گذشته و در زمانی که کیش در تصرف پرتغالی‌ها بوده، در این روستا زندگی می‌کرده است. در برخی از منابع از داستان این پیرزن با نام «افسانه ننه باغو» یاد شده است.

باغو ، مکانی دل‌انگیز و متفاوت برای مسافران

شاید برخی از مسافرانی که به کیش می‌روند، این جزیره را با شهرسازی زیبا و مراکز تجاری بزرگ و فراوانش یاد کنند، ولی لازم است که دقایقی از این فضای پرهیاهوی مرکز شهر فاصله گرفته و کمی با بافت تاریخی و سنتی جزیره کیش آشنا شد. به این منظور، روستای باغو مکان ایده‌آلی است که لحظاتی را در آن بگذرانید و به بازدید از درختان کهنسال لور و خانه‌ها و مسجد تاریخی‌اش بپردازید.

مسجد تاریخی روستا

در روستای باغو، یکی از آثار ارزشمندی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد مسجد قدیمی آن است. نام این مسجد «مسجدالنبی (ص)» است و ساخت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری برمی‌گردد. یک مسجد نسبتا کوچک ولی بسیار زیبا که گردشگران در هنگام ورود به روستا در کنار آن توقف می‌کنند تا به بازدید از آن بپردازند. در کنار این مسجد چاه آبی قدیمی نیز قرار دارد. در روستای باغو تعداد زیادی از درختان بومی وجود دارند که شاید شاخص‌ترین آن‌ها درختان کهنسال «لور» باشند. درخت لور یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های درختی در جهان است که از خانواده درخت انجیر و دارای برگ های بیضی شکل است. این درخت میوه‌هایی به رنگ قرمز دارد که اندازه آن‌ها به بزرگی فندق است. در بسیاری از مناطق جنوبی ایران و استان‌های هرمزگان و بوشهر از این گونه درخت یافت می‌شود. روستای باغو نیز یکی از مکان‌هایی است که می‌توان این درختان را در آنجا دید. همچنین در این روستا آبشخورهایی مخصوص آهوان زیبای جزیره ساخته شده است که این امر باعث حضور بیشتر این آهوها در روستای باغو می‌شود.

بومیان روستا

هم‌اکنون به جز چند خانوار دامدار، روستای باغو ساکنان دیگری ندارد. شغل اصلی اندک ساکنان روستا هم دامداری است. روستای باغو دارای خاک مساعد و حاصل‌خیزی است. بنابراین علاوه بر دامداری، کشاورزی نیز یکی از دیگر از مشغله‌های اهالی این روستاست. مردم روستا با تهیه بخشی از دام زنده مورد نیاز برای مردم شهرنشین کیش، هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند. علاوه بر این، مردم روستای باغو در سال‌های اخیر به تولید عسل هم مبادرت ورزیده‌اند و با فروش آن به مردم کیش و همچنین مسافران جزیره اقتصاد خود را رونق می بخشند.اگر به روستا سفر کنید، احتمالا در بخشی از ورودی آن چادرهای سیاه رنگ سنتی برپا شده در آنجا را خواهید دید. در این چادرها بومیان روستا با پخت نان محلی و غذاهای سنتی و برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ سنتی، گردشگران را با آداب و رسوم و همچنین غذاهای سنتی خود آشنا می‌کنند.

وجود این چادرها باعث ایجاد تعامل خوبی بین بومیان کیش و مسافران می‌شود و آنها با مهمان نوازی مخصوص اهالی جنوب پذیرای مسافران و مهمانان خود هستند و سخن آخر آنکه بسیار خوب است که در کنار گشت و گذار در شهر زیبای کیش و بازدید از مکان‌های شلوغ آن، سری هم به قسمت‌های قدیمی این جزیره بزنید تا به دور از هیاهوی شهر و با آرامش لذت بخش، از نزدیک، تاریخچه این جزیره و سبک زندگی مردمان قدیم آن را نظاره‌گر باشید؛ یکی از بهترین مکان ها، روستای قدیمی و زیبای باغو در جزیره کیش است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها