کاهش ۲۰ درصدی جنگل‌های کشور در ۴۰ سال گذشته



به گزارش صبح ساحل،غلامرضا زهتابیان روز سه‌شنبه گفت: دیدگاه ما این است که سیل یک پدیده طبیعی و نعمت الهی است، سیل اخیر با وجود تمام مشکلاتی که ایجاد کرد اما برای محیط زیست و منابع طبیعی بسیار خوشایند بود زیرا بسیاری از دشت‌ها را سیراب و تالاب‌ها را پر آب کرد و همچنین حجم زیادی از منابع سفره‌های زیر زمینی در پی آن آبدار شدند.
وی با اشاره به شکنندگی اکوسیستم طبیعی کشور، گفت: آب، زمین و پوشش گیاهی سه عامل و پایه طبیعی و محیطی است که دخالت انسان چرخه طبیعی آنها را بر هم زده است، آمارها نشان می‌دهد که در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته ۲۰ درصد از حجم جنگل‌های کشور کاسته شده است این یعنی اینکه یکی از این پایه‌های طبیعی لرزیده است که بی‌توجهی به حفظ منابع طبیعی، محیط زیست و توجه نکردن به توسعه پایدار باعث لرزش این پایه شده است.
معاون پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تاکید کرد: اعتقاد داریم هر قطره باران باید وارد زمین شود، اگر اینطور نباشد و جاری شود خرابی به بار خواهد آورد که این روزها شاهد جاری شدن قطرات باران هستیم که علت اصلی آن هم دخالت بیش از حد انسان در طبیعت است که شاهد تخریب‌های اکوسیستمی از قبیل رانش زمین، فرسایش خاک و رسوب‌گذاری خواهیم بود.
زهتابیان به حجم رسوب‌گذاری خاک در روند سیلاب اشاره کرد و گفت: میزان رسوب در مناطق سیل‌زده نسبت به حالت عادی ۲ تا ۲.۵ برابر بوده است یعنی بر اثر وقوع سیل ۲.۵ تا ۳ میلیارد متر مکعب رسوب ایجاد شده که به محض از بین رفتن رطوبت آنها به منشاء گرد و خاک تبدیل خواهند شد که باید با مدیریت بهینه مانع ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار شویم.
در نیمه نخست سال آبی ۹۷ - ۹۸ شاهد وقوع سیل در کشور بودیم که در جریان ورود دو سامانه بارشی در دوره‌های زمانی ۴ تا ۶ و ۱۱ تا ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ سیل گسترده‌ای در نقاط مختلف کشور به بار آمد.
بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده حدود ۲۰۰ شهر و ۴ هزار و ۳۰۰ روستا در ۲۵ استان کشور تحت تاثیر این سیل قرار گرفتند، نزدیک به ۸۰ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند، ۳۰ تا ۱۰۰ درصد ساکنان بیش از ۱۵۰ روستا و برخی از شهرها تخلیه شدند و ۴۰۰ هزار نفر به صورت اضطراری اسکان داده شدند و بیش از ۱۶۰ هزار خرید مسکونی و نزدیک به ۱۵۰۰ مدرسه خسارت وارد شد آب و برق چند هزار روستا، آب ده‌ها شهر و گاز ۱۰ هزار مشترک قطع شد و زیرساخت‌های مختلفی مانند پل‌ها، جاده‌ها، تاسیسات توزیع آب، برق و مخابرات، تاسیسات شهری و روستایی مراکز درمانی و زیرساخت‌های کشاورزی صدمات جدی دیدند.
بر اثر این سیلاب به اراضی کشاورزی و باغات در حجم وسیع و در مقیاس صدها هزار هکتار خسارت وارد شد، تلفات در بخش دام طیور و آبزیان و خسارات به واحدهای صنعتی و صنفی نیز چشمگیر بود.
با توجه به اهمیت موضوع، رئیس جمهوری در ۲۷ فروردین ۹۸ طی حکمی «محمود احمدآبادی نیلی» رئیس دانشگاه تهران را به عنوان رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب تعیین کرد تا به ۱۱۰ سوال مطرح شده در این زمینه پاسخ داده شود که در این راستا گزارش اولیه به عنوان روایت سیل تهیه و امروز به رئیس جمهوری تقدیم شد و گزارش دوم که همان گزارش نهایی است تا دو ماه آینده تهیه و منتشر می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها