13

مهر

1403


اجتماعی

21 اسفند 1391 08:50 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ یکی از پدیده های که  درمفهوم دچار تناقض است پدیده حاشیه نشینی است. مقامات رسمی عموماً آن را همچون یکی از عوارض رشد بی رویه شهرها و مهاجرت از روستا به شهر ذکر می کنند اما شواهد و قراین و سرنوشت سالهای گذشته شهر آن را بیشتر پدیده ای متاثر از دخالت ها و دست اندازی های عده‌ای خاص بر اراضی حاشیه‌ای نمایانده است. در طول سالهای گذشته غالبا مناطقی که در طرحهای توسعه شهر و طرح جامع بوده به طرزی خاص مورد هجوم عده‌ای قرار گرفته که به نام حاشیه نشینان شناخته می‌شوند.

اما چرا این حاشیه نشینی عمدتاً درمناطقی قرار می گیردکه  اندک مدتی به منطقه‌ای طلایی از لحاظ موقعیت شهری وتجاری تبدیل می شود،  سوالی است پررنگ در ذهن شهروندان بندرعباس. آ‌نهایی که هر بار رشد قارچ گونه آلونک ها در بلوار خلیج فارس را دیدند و روز به روز شاهد افزایش تعداد ‌آن بودند هیچ گاه اقدام جدی ای از سوی شهرداری ندیدند.حتی اطلاعاتی موثق از اینکه عده ای از افراد با در دست داشتن نقشه شهرداری که اراضی بدون مالک در آن منطقه را به عده ای از اطرافیانشان برای اشغال آن معرفی می کند آنقدر عیان شده که هیچ جایی برای انکار نمانده است.

 

اراضی انتهای آزادگان در دوره ای دیگر نقطه هدف سودجویان و زمین خواران قرار گرفت. روند این اشغال به گونه ای بودکه نمی توانست به طور اتفاقی رخ داده باشد.آنقدر روند شکل گیری وبالا رفتن بلوک ها دقیق ومنظم  صورت می گرفت و می گیرد  که کمتر کسی می تواند آن را فقط یک روند طبیعی ناشی از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها برشمارد. زمین هایی که شهرداری آنها را زمین های تصرفی توسط حاشیه نشینان می نامد چنان درمسیر رشد وتوسعه شهر می افتند که گویی این متصرفان دقیقا روی طرح جامع شهر حرکت می کنند. هراز گاهی که تهدیداتی مبنی بر جلوگیری از تصرفات می شود تنها وقفه ای کوتاه مدت است در پیشرفت روند حاشیه نشینی این وقفه شاید 2 یا 3 هفته  طول بکشد وبدون آنکه مانعی جدی برسر راه سودجویان قرار بگیرد بار دیگر روند این تصرف شهر را بلعیده است. حتی صحبتهایی به گوش می رسد از اینکه گروهی سازماندهی شده با هدایت افراد مطلع هر نقطه ای از شهر که در مسیر رشد قرار گرفته وکمتر درمعرض دید عموم باشد را پیوسته ومرحله به مرحله به تصرف درآورده  وبعداز مدتی با طرح درکمیسیون و باز با هدایت همان افراد مطلع از روند های قانونی و غیر قانونی حاکم بر شهرداری برای گرفتن سند مالکیت اقدام  و به راحتی اراضی ای که ارزش افزوده آن چندین برابر دیگر نقاط شهر است را در مناطقی مسکونی صاحب می شوند. این روند غلط تحت تاثیر مدیریت های ضعیف و اقدامات نامناسب و ناکافی مقامات و چه بسا چشم پوشی برخی دیگر هیچ گاه متوقف نگردیده است. و این روزها آنقدر این روند ابعاد مختلفی پیدا کرده که هیچ حد ومرزی برآن پیدا 

دیدگاه ها (0)
img