12

مهر

1403


اجتماعی

18 فروردین 1392 11:33 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ سال 92 درحالی آغاز شدکه مردم درآخرین لحظات سال 91 همچنان در تکاپوی خرید شب عید بودند. تعطیلات سال نو نیز با تمام تلخ و شیرینی هایش به پایان رسید و از امروز کشور شرایط عادی خود را از سرخواهد گرفت. خبرها حکایت از رشد مسافرت های نوروزی داشته است. اگر درایام تعطیلات نوروز شهرهای مختلف شمالی، جنوبی وحتی غرب وشرق کشور مملو از مسافر بوده، اما پایتخت دراین ایام، روزهای آرامی را پشت سرگذاشت درتعطیلات نوروز، استان هرمزگان نیز کانون توجه گردشگران بسیاری بود. این استان بدلیل برخورداری از ناوگان حمل ونقل دریایی،زمینی، هوایی و ریلی که منحصر به فردترین استان کشور تلقی می شود، نیز ایام شلوغی را  تجربه کرد. آن گونه که مسوولان کشوری اذعان دارند در تعطیلات نوروز92 بیش از11 میلیون نفر گردشگر استان هرمزگان را برای گذران تعطیلات آغاز سال نو برگزیدند به عبارتی مقصد سفر آنها استان هرمزگان و جاذبه های آن بوده است. این آمار  درحالی اعلام می شود که استان هرمزگان در بسیای از ایام سال، پذیرایی مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

وقتی که رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور صراحتاً بیان می کند که این تعداد مسافر به هرمزگان سفر کرده‌اند و سطح خدمات وفعالیت دستگاه‌های اجرایی این استان از سایر استان ها از جمله استان خراسان رضوی قوی تر و با برنامه تر بوده، وظیفه مسوولان استان و مدیران شهری بندرعباس را بیش از گذشته سنگین تر می کند.

نکته حائز اهمیت در تعطیلات نوروز اینکه بسیاری ازجزایر استان پذیرای گردشگران بود. قشم  وکیش که جای خود دارد حتی جزیره ابوموسی نیز برای نخستین بار  در بهار طبیعت میزبان مسافران بود.رکورد جابجایی بیش از3 میلیون مسافر از طریق بنادر هرمزگان نشان دهنده پتانسیل خوب این بخش  در کشور و استان است. هرچه زیرساختهای دریایی درهرمزگان برای جابجایی گردشگران فراهم شود، بدون شک، تقاضا نیز برای سفرهای دریایی وجود خواهد داشت. هرچند آمار سفر به استان هرمزگان در تعطیلات نوروز قابل قیاس با سالیان گذشته نیست و افزایش نشان می‌دهد، اما مسوولان استان نباید به آمارها دلخوش کنند، بلکه باید تلاش کنند تا با برنامه ریزی و رفع مشکلات موجود،نقاط قوت را ارتقا ببخشند. باید درسال آینده،  تعداد مسافران افزایش چشمگیری داشته باشد. اما نکته قابل تامل اینکه درکنار تمام تعریف وتمجید هایی که از زبان مسافران وگردشگران شنیدیم نباید از کمبودها چشم پوشی کرد. اینکه بسیاری از معابر، خیابان ها و حتی کوچه های شهر بندرعباس، از روشنایی کافی برخوردار نبود، مبلمان شهری آنگونه که باید بود، نبود، ورودی غربی شهر بندرعباس هیچ نشانی از پایتخت اقتصادی ایران ندارد و دیگر مشکلات موجود... این درست که استان هرمزگان و شهر بندرعباس طی چندسال اخیر با تلاش مسوولان و همراهی مردم، پوست انداخته و چهره آن دگرگون شده، اما باید بیشتر تلاش کرد و شهر را ساخت آنگونه که مردم انتظار دارند.هنوز از ساحل دریا استفاده بهینه نمی شود. این نعمت بیکران هستی به حال خود رها شده. مسلماً مسوولان استان با نگاه تیزبین خود، بهتر از هرکس دیگری به مشکلات وکمبودها اشراف کامل دارند و انتظار این است که روز به روز شهر آبادتر از گذشته شود.

براستی سهم مردم هرمزگان از حضور 11 میلیون گردشگر چه بود؟!

دیدگاه ها (0)
img