انتقال کشت خیار و فلفل در هرمزگان از فضای باز به گلخانه ای



به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت: در سال جاری ۱۹۰ هکتار از زمین‌های استان به ایجاد گلخانه‌ اختصاص داده شد به طوری که در سال‌های گذشته این میزان ۲۰۵ هکتار بوده است.

مهدی ترابی افزود: چشم‌انداز آینده برای توسعه کشت‌ سبزیجات و صیفی‌جات تا سال ۱۴۰۴، ۵هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۱۰ برابر صرفه‌جویی آب و ۱۰ برابر افزایش تولیدات محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

وی با اشاره به کسب رتبه اول هرمزگان در توسعه کشت گلخانه‌ای کشور بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون، ۱۱۰ هکتار زمین کشاورزی در استان زیر کشت گلخانه‌ای رفت که نشان دهنده انجام تعهدات این سازمان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: جایگاه بالای کیفیت محصولات، افزایش اشتغال، تولیدات و صادرات، کنترل سم و کود، جلوگیری از ورود حشرات و انتقال بیماری‌ها، سلامت محصولات و استفاده بهینه از آب و خاک تاثیرات کشت گلخانه‌ای است.

ترابی خاطر نشان کرد: هم اکنون شهرستان‌های حاجی‌آباد با ۱۵۶ هکتار و رودان ۱۳۱ هکتار بیشترین آمار سطح زیرکشت گلخانه‌ای هرمزگان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: خشکسالی‌های سال‌های اخیر در کشور باعث شد که برنامه ریزی برای کشت سبزیجات و صیفی‌جات در زمین‌های کشاورزی از فضاهای باز به گلخانه‌ای منتقل تا با استفاده از روش‌های جدید و استفاده از آب کمتر، محصولات بیشتری تولید شود.

متقاضیان ایجاد گلخانه از سازکار تشویقی بهره‌مند می‌شوند

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان نیز در این نشست عنوان کرد: متقاضیان و سرمایه‌گذاران ایجاد گلخانه از سازکارهای تشویقی شامل، تسهیلات ۷ درصد تا سقف ۲۰ میلیاردریال برای یک هکتار، کمک‌های فنی و اعتباری، یارانه دولتی و صدور مجوز یک روزه برای گلخانه‌های کوچک زیر۳۰۰ مترمربع بهره‌مند می‌شوند.

مسعود گرگیج ادامه داد: شرکت شهرک‌های کشاورزی نیز با انتشار فراخوان و ثبت نام متقاضیان، موظف به فراهم کردن بسترهای مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد گلخانه شامل، تهیه آب و برق شده است.

وی ابراز داشت: اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای به گونه‌ای است که اگر ۳۲ کیلوگرم محصول به ازای هر مترمکعب بهره‌وری آب باشد، در فضای باز ۳ کیلوگرم است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در بندرعباس و یک هزار و ۶۰۰ هکتار در بشاگرد(بزرگترین سایت گلخانه‌ای استان) واگذار شده است.

گرگیج افزود: در سال ۱۳۹۴ سطح گلخانه استان کمتر از ۱۰۰ هکتار بوده که اکنون به ۴۰۰ هکتار افزایش یافته است و طبق پیش‌بینی‌ها تا ۳ سال آینده توسعه چشم‌گیری در این زمینه اتفاق می‌افتد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها