12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

26 فروردین 1392 09:40 0 کامنت

صبح ساحل، فرهنگی _ حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین با اشاره به داستان حضرت یونس (ع) عنوان کرد که کاردو کلودی از این داستان به خلق پینوکیو رسیده است.

آفتاب: حسن عباسی در نشست پژوهشی نظریه‌پردازی و آموزش در هنر انقلاب اسلامی که امروز چهارشنبه 21 فروردین در حوزه هنری برگزر شد، با بیان اینکه در فضای هنر انقلاب اسلامی نباید به هنر افسرده برسیم، گفت: امروز در مجموعه‌های طنز تلویزیون، سینما و تئاتر ما هنر پوچ‌گرا دیده می‌شود که با ساز و کار هنر انقلابی سازگار نیست و این به دلیل مخدوش بودن بنیان‌های نظری است. عباسی با بیان اینکه از نظر حکما هنر از وحی جدا نیست، افزود: هنر در واقع تبیین وحی، سپس تبدیل آن به عقل و تبدیل عقل به حس و هنر در نتیجه انتقال حس به وجود می‌آید که در نهایت از طریق رسانه معرفی می‌شود. هنر مجزای از علم و معرفت و علم و معرفت مجزای از حکمت و حکمت مجزای از وحی نیست و یکپارچگی دارند. به گزارش مهر، رییس اندیشکده یقین با اشاره به داستان حضرت یونس (ع) و گذشتن وی از مراحل مختلف گفت: کاردو کلودی از این داستان به خلق پینوکیو می‌رسد که بعد از ساخته شدن توسط شیاطین اغوا شده و در شکم ماهی گرفتار می‌شود و بعد از رهایی تبدیل به انسان واقعی شده و برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه از کلام وحی انگاره علمی استخراج و به اثر هنری تبدیل می‌شود، اضافه کرد: این که هنر صرفا سرگرمی است و این مسئله که در فضای رسانه‌ای و هنری ما دیده می‌شود، غلط است زیرا به لایه سطحی انسان یعنی فرح و حزن اشاره دارد.

 عباسی با بیان اینکه هنر مجزای از وحی، حکمت، علم، هنر و رسانه نیست افزود: هنگامی که میان این اجزا ارتباط معنی‌دار برقرار شود، سیستم و نظام شکل می‌گیرد و هیچ کدام از این موارد منفک از یکدیگر نیست.وی درباره هنر انقلاب گفت: نظریه‌پردازی هنر انقلاب اسلامی به این موضوع برمی‌گردد که هنرمند این حوزه چه کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد. گزاره دوم این است که آیا منظر دید ما خدایی و وحیانی است یا خیر؟این کارشناس درباره آموزش هنر انقلاب گفت: برای آموزش هنر انقلابی آموزه‌ها بایستی دسته‌بندی شود، آموزگار آموزه را آموزش می‌دهد  که البته اکنون از آن غفلت شده و این فرآیند نمی‌تواند منفک از آموزه‌های الهی باشد.حسن عباسی در پایان گفت: اجازه ندهیم انقلاب اسلامی که با کمک 124 هزار پیامبر و امامان معصوم به دست ما رسیده و باعث ایجاد امید به مستضعفان و به چالش کشیدن مدرنیته است، آسیب ببیند و هنر در خور شان مردم و معرفت توسط جوانان رقم بخورد.

دیدگاه ها (0)
img