رشد چشم گیر بارش‌های هرمزگان نسبت به ۵۲ سال گذشته



مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: از ابتدای سال آبی جاری در مهرماه تا به امروز میزان بارش در استان هرمزگان ۶۸.۴ میلی‌متر بوده است و نسبت به میانگین دوره طولانی‌مدت ۲۴۵ درصد رشد داشته‌ایم.

به گزارش صبح ساحل هوشنگ ملایی صبح امروز در نشستی خبری اظهار کرد: به نظر می‌رسد از سال گذشته تغییرات اقلیمی شروع شده و با توجه به شکل بارشی که در حال اتفاق است ممکن است وارد دوره ترسالی شده باشیم.

وی با بیان اینکه  متوسط بارش ۵۲ سال گذشته در استان هرمزگان حدود ۱۸۷ میلی‌متر بوده است، افزود: از ابتدای سال آبی جاری در مهرماه تا به امروز میزان بارش در استان هرمزگان ۶۸.۴ میلی‌متر بوده است و نسبت به میانگین دوره طولانی‌مدت ۲۴۵ درصد رشد داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: پراکندگی بارش در سطح استان متفاوت است، کمترین بارش در سال آبی جاری استان هرمزگان مربوط به منطقه باغات از توابع شهرستان حاجی‌آباد با ۱۸ میلی‌متر و بیشترین میزان بارش مربوط به شهرستان پارسیان با ۱۲۲ میلی‌متر بوده است؛ این شکل بارندگی‌ها به منابع آب زیرزمینی و تغییرات دما در استان کمک می‌کند.

ملایی عنوان کرد:  در حال حاضر سد استقلال میناب ۵۲ میلیون مترمکعب، سدهای شمیل و نیان ۲۷ میلیون مترمکعب، سد جگین ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب دارند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در حال انجام طرح‌های عظیمی در قالب طرح الف و ب است، طرح الف مربوط به طرح‌های بخش آب و طرح ب مربوط به طرح‌های بخش برق است و در این طرح‌ها تعدادی پروژه عمرانی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان اضافه کرد: شاخص‌ترین طرح عمرانی استان هرمزگان در حال حاضر سد مخزنی سرنی با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب و خط انتقال آن با ۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است، عملیات اجرایی این سد در سال ۹۴ آغاز شد و اکنون آماده بهره‌برداری است و حدود ۶ میلیون مترمکعب آبگیری کرده است.

ملایی بیان کرد: تصفیه‌خانه سد سرنی نیز در نیمه سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد که از بزرگ‌ترین طرح‌های استان هرمزگان است.

وی اظهار کرد: ما پس از یک دوره ۱۷ ساله خشک‌سالی که خشک‌ترین سال آبی مربوط به سال ۹۶ – ۹۷ بود در سال آبی گذشته سال خوبی را گذراندیم اما همچنان در دشت‌های استان افت آب زیرزمینی داریم به‌گونه‌ای که در سال‌های خشک‌سالی بیش از ۶۵ سانتی‌متر افت سطح آب‌های زیرزمینی داشتیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان افزود: حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب در سال از آب‌های زیرزمینی برداشت اضافه داریم، یعنی حدود ۲۰ درصد آبی که از دشت‌ها برداشت می‌کنیم اضافی است.

ملایی تصریح کرد: سال گذشته علی‌رغم بارش‌های خوبی که داشتیم حوادث تلخی اتفاق افتاد که شیرینی بارش‌ها را کمرنگ کرد، از هم استانی‌ها درخواست می‌کنم در مواقع بارش مسائل ایمنی را به‌خصوص در حریم و بستر رودخانه‌ها رعایت کنند، چراکه تعرض به بستر رودخانه باعث می‌شود در روند آب گذاری رودخانه‌ها اخلال ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌کارهایی که به بهبود وضعیت بهره‌برداران بخش آب‌های زیرزمینی کمک می‌کند نصب کنتور است، بیش از ۲۰ هزار حلقه چاق در استان هرمزگان باید مجهز به کنتور شوند، تاکنون حدود ۵ هزار و ۵۰۰ معادل ۲۵ درصد چاه‌ها مجهز به کنتور شده‌اند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان اضافه کرد: کار مشترکی با جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح الگوی کشت انجام دادیم، تاکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی میناب مجهز به آبیاری تحت‌فشار شده‌اند؛ به کل شبکه میناب به‌صورت کامل از محل سدهای شمیل و نیان تأمین آب صورت گرفته است.

ملایی بیان کرد: با این طرح رضایتمندی خوبی بین مردم شکل‌گرفته و در مصرف آب ۵۰ درصد کاهش داشتیم و توانستیم هم تأمین آب کشاورزی و هم آب شرب میناب را داشته باشیم؛ بسیاری از هزینه‌های کشاورزان نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مجموع چاه‌های غیرمجازی که در استان هرمزگان شامل پروانه می‌شوند ۴ هزار فقره است، اظهار کرد: تاکنون کارهای خوبی برای رضایتمندی مردم انجام دادیم، سعی کردیم کلیه خدماتی که در شرکت ارائه می‌دهیم را به‌صورت خدمات الکترونیکی عرضه کنیم، ازاین‌رو افراد می‌توانند برای پیگیری پرونده‌های چاه خود به‌صورت الکترونیکی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان افزود:  ما همواره استعلاماتی شامل استعلامات مهندسی رودخانه‌ها، سواحل دریا و تأمین آب در حوزه‌های صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و ... داریم که با ایجاد یک سامانه استعلامات امکان ثبت استعلام به‌صورت الکترونیکی را فراهم کردیم.

ملایی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های وزارت نیرو اجرای طرح‌های گردشگری است، ما در هرمزگان به دلایلی تاکنون سدها را در اختیار بخش گردشگری قرار نداده بودیم چراکه زیرساخت‌های حداقلی را نداشتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان هرمزگان به‌خصوص درزمینهٔ چشمه‌های آب گرم در حال شناسایی و مطالعه طرح‌های گردشگری متعددی هستیم؛ رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان نیز بخش دیگری از ظرفیت‌های گردشگری است که چشم‌انداز خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان عنوان کرد: در رودخانه حدیش طرح گردشگری به مساحت هزار هکتار از ساحل دریا تا تل سیاه در نظر گرفته شده است که بخشی از اراضی آن در اختیار نیروی دریایی است و به کمک استاندار هرمزگان در حال رایزنی هستیم، با اجرای این طرح ظرفیت گردشگری خوبی ایجاد می‌شود.

ملایی خاطرنشان کرد: دشت کهورستان از بحرانی‌ترین دشت‌های استان هرمزگان است، متأسفانه بیش از ۶۰ درصد اضافه برداشت از این دشت را داریم، نصب کنتور و طرح‌های تغذیه مصنوعی و کاهش برداشت می‌تواند به بهبود شرایط این دشت کمک کند.

وی اضافه کرد: یکی از خواسته‌های مردم این است برداشت کارخانه سیمان از آب دشت کهورستان قطع شود، قرار بوده این کارخانه آب‌شیرین‌کنی نصب کنند تا بخشی از نیاز خود را تأمین کنند و قول داده‌اند حداکثر تا سال آینده ظرفیت برداشت از کهورستان را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان بیان کرد: پروژه مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی در شهر بندرعباس، طرح تأمین آب بندرعباس از سد شمیل، نوسازی فاز دوم خط میناب بندرعباس شامل ۱۴ کیلومتر از دیگر طرح‌های در دست اجرای این شرکت است.

ملایی اظهار کرد: همچنین طرح‌های انتقال آب از چشمه سبز پوشان به طول ۱۷ کیلومتر به منطقه گنج و هاشم‌آباد، سد تغذیه مصنوعی در بستک با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان و طرح‌های کوچک تأمین آب را نیز در دست اجرا داریم.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب به یکدار جاسک با هدف توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: ۱۴ نقطه ساماندهی رودخانه‌ها را در دستور کار داریم، رودخانه رویدر شاخص‌ترین طرح ساماندهی‌مان بوده که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و شرایط رویدر را در برابر خطرات سیل جلوگیری می‌کند؛ ساماندهی رودخانه‌های پارسیان و گز را نیز در دست اجرا داریم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: سه پروژه مهم افزایش ایمنی رودخانه تاسبر با اعتبار صد میلیارد تومان، رودخانه جلابی و رودخانه جاماش با ۲۲ میلیارد تومان اعتبار در برابر سیل را نیز داریم.

ملایی عنوان کرد: ساماندهی و زیباسازی تالاب ۲۲ بهمن نیز در حال مطالعه و اجرا است، طرح‌های ساماندهی دیگری نیز داریم که عملیات اجرایی آن‌ها به‌زودی آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت یک سد در منطقه درگاه بشاگرد با حجم دو و نیم میلیون مترمکعب و اعتبار ۳۰ میلیارد تومان، ساخت سد زیرزمینی دشت بولیت بشاگرد با حجم دو و نیم میلیون مترمکعب برای تأمین آب صد هکتار اراضی شناسایی شده، ساخت یک پل - سد در منطقه رودخانه شریفی با حجم ۱۳ میلیون مترمکعب برای تأمین آب دشت بارغ و ایجاد یک شهرک گلخانه‌ای بزرگ در این منطقه از پروژه‌های در دست اجرای ما در شهرستان بشاگرد هستند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان اضافه کرد: ۱۰ مورد از رودخانه‌های اصلی استان هرمزگان ظرفیت ساخت سدهای بزرگ  دارند که در دست مطالعه هستند و تلاش داریم از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت آن‌ها  استفاده کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها