اوضاع نابسامان حمل نقل عمومی در بندرعباس؛

فرسودگی ۷۵ درصدی تاکسی‌های قطب اقتصاد کشور!



رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس گفت: ۷۵ درصد تاکسی‌های بندرعباس فرسوده هستند که بیشترین میزان فرسودگی تاکسی‌های درون‌شهری را در کشور دارد.

به گزارش صبح ساحل، حمل‌ و نقل و جابه‌جایی مسافر و کالا امروزه در جوامع از اهمیت فراوانی برخوردار است و جابه‌جایی آسان، ایمن، راحت و اقتصادی حرف اول را می‌زند.تامین نیاز‌های روزمره شهروندان، برطرف کردن مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا، حل معضل ترافیک، جابه‌جایی و انتقال آسان و راحت مردم از جمله اهداف و خواسته‌های اصلی مردم است که با توسعه فضای ناوگان حمل‌ و نقل عمومی امکان‌پذیرخواهد بود.

یکی از مهترین راه‌ها برای گسترش حمل‌ و نقل عمومی و استفاده از این سیستم برای ترابری و جابه‌جایی در سطح شهر های بزرگ  فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است، مردم جامعه باید به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق شوند،از فواید ناوگان حمل و نقل عمومی، حمایت از محیط زیست، ایمنی بیشتر، بهبود حرکت و رفع نیاز‌های اجتماعی و اقتصادی شهروندان آگاه شوند.

امروزه وسایل حمل نقل عمومی در رفع چالش‌های درون ‌شهری کاملا مشخص و قابل تامل است و همه بر این واقعیت تاکید دارند که توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سلامت جسم و روان جامعه تاثیر بسزای دارد، با کاهش وسایل نقلیه شخصی، ترافیک و آلودگی هوا کاهش می‌یابد و مسافران با امنیت، راحتی و فراغ بال بیشتری به تردد می‌پردازند و کیفیت زندگی در شهر‌ها تغییر خواهد کرد.

وجود ناوگان حمل و نقلی عمومی در تمام دنیا به عنوان یکی از معیارهای توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود،و توسعه و گسترش این ناوگان باعث جلوگیری از ازدحام بیش از حد ماشین ها در شهرهای پرجمعیت و همچنین تسهیل در سرعت کارها و جلوگیری از ورود آلاینده ها و بخصوص باعث کاهش آلودگی هوا می شود.

همه اینها از خوبی های شبکه حمل و نقل عمومی بود اما سهم هرمزگان استانی که جنوبی ترین استان ایران و دارای بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس و نزدیکی به بزرگترین و استراتژیک ترین تنگه جهان چقدر است؛ اگر بگویم ناچیز اغراق نکردم شاید از ناچیز هم کمتر این را می توان به عینه در شهرهای هرمزگان مشاهده کرد.

اما شاید این عیب بزرگی باشد استانی که تامین کننده بخش عظیمی از درآمدسالانه خزانه  کشور است خودش از رفع کمترین نیازهای مردمش ناتوان باشد.شاید مهمترین مشکل خدمات حمل و نقل عمومی در شهر بندرعباس را بتوان به کمبود تعداد ماشین های تاکسی و همچنین فرسودگی آنها اشاره کرد،ماشین هایی که بعضا عمرشان از ۱۰ سال بیشتر است.

آیا خدمات حمل نقل مناسب حق مردم بندر عباس  نیست؟

حسن زاده شهروند بندرعباس که کارمند یکی از ادارات است  گفت: تعداد کم ماشین های تاکسی و فرسوده بودن آنها در سطح شهر بندرعباس همیشه برای بنده که از این تاکسی ها استفاده می کنم عذاب آور است.وی افزود: باید مسئولین به فکر باشند مخصوصا در فصل گرما وجود بیشتر این ماشین ها در این شهر گرم بیشتر احساس می شود.این شهروند عنوان کرد: آیا این حق مردم بندرعباس نیست که مانند تمام شهرهای بزرگ کشور از ناوگان حمل نقل عمومی مناسب و بی آر تی استفاده کند.حسن زاده درپایان با اشاره به اینکه با افزایش قیمت بنزین کرایه های تاکسی های زرد با ماشین های شخصی تغییر کرده است، خاطر نشان کرد: نگاه بیشتر مسولین به مسله فرسودگی ماشین های تاکسی و تسهیل در امر گسترش ناوگان عمومی  باید یکی از اولویت های استان هرمزگان باشد.

فرسودگی ۷۵ درصدی تاکسی‌های بندرعباس

سعید حسینی‌پور، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس بیان اینکه وجود خودروهای فرسوده در ناوگان تاکسیرانی را از جمله مشکلات بزرگ این ناوگان دانست، اظهار کرد: ۲هزار دستگاه تاکسی در بندرعباس به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس  با اشاره به اینکه تعداد تاکسی های فرسوده در شهر بندرعباس در حال افزایش است، عنوان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه تاکسیرانی، تبدیل خودروهای فرسوده به نو است.

حسینی پور تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت خودرو بسیاری از تاکسیرانان توانایی خرید خودرو نو را به صورت نقد ندارند و نیازمند تسهیلاتی با سود کم و قسط بندی بلند مدت هستند.

وی با تاکید بر اینکه ناوگان ناکسیرانی نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت است، گفت: اگر نقدینگی و اعتبار بیشتری به این سازمان تعلق بگیرد و نگاه مسئولین بالا دست تقویت شود، بدون شک شاهد بهتر شدن وضعیت کنونی خواهیم بود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه این شهر قطب اقتصاد کشور بوده و مردم شریف و زحمتکش آن شایستگی بهترین امکانات رفاهی را دارند، بیان کرد: مردم این شهر نیاز دارند از خدمات با کیفیت شهری استفاده کنند و قطعا با توجه به مقرون به صرفه بودن حمل و نقل عمومی و با بالا رفتن سطح کیفیت این خدمات، شهروندان بیشتر از پیش از خدمات بهره مند می‌شوند و قطعا به پایین آمدن حجم ترافیک شهر کمک شایانی خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس  تصریح کرد: ۷۵ درصد تاکسی‌ها فرسوده هستند که بندرعباس یکی از شهر هایی است که بیشترین میزان فرسودگی تاکسی‌های درون‌شهری را در کشور دارد.

حسینی پور اضافه کرد: در راستای هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، در زمینه بلیت الکترونیک و حذف پول کاغذی، مذاکرات با چندین شرکت در این زمینه انجام شده، طی چند ماه آتی بلیت کارت الکترونیکی با قابلیت کارت شهروندی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

حسینی پور با اشاره به انتخابات، عنوان کرد: نصب پوستر کاندیداهای مجلس به‌صورت سازماندهی‌شده روی تاکسی‌ها ممنوع است و اگر رویت شود از طرف بازرسی سازمان اعمال قانون صورت خواهد گرفت.

منبع: هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها