پیشتازی مینابی ها در حذف کیسه های پلاستیکی



به گزارش صبح ساحل، اتاق اصناف میناب در نظر دارد طی برنامه ای همه صنوف را ملزم به دریافت هزینه از مردم بابت تحویل کیسه پلاستیکی کند تا از این طریق پلاستیک های غیر قابل بازیافت از داخل فروشگاه ها حذف و مشتری بجای آن از کیسه های پارچه ای یا سبد برای اجناس خریداری شده خود استفاده کنند.

اجرای طرح حذف کیسه های پلاستیکی توسط اصناف مینابی

رئیس اتاق اصناف میناب افزود: در اجلاس ماهیانه با رئیس اتحادیه های اصناف میناب مصوب گردید از مردم یک مبلغی بابت تحویل کیسه های پلاستیکی گرفته شود.

نعمت اله حقیقی، ادامه داد: این اقدام هم از نظر زیست محیطی مورد اهمیت است و باعث صرفه جویی در هزینه خود مردم نیز می شود.

وی، خاطرنشان کرد: این طرح به کمیسیون نظارت شهرستان میناب ارسال شده و به محض تصویب، اجرا خواهد شد.

آمادگی موسسه نجم یار برای تهیه کیسه های پارچه ای اصناف

عضو موسسه مردم نهاد نجم یار با استقبال از این طرح، گفت: موسسه مردم نهاد نجم یار از سال ١٣٩٦ به صورت جدی فعالیت خود را در زمینه فرهنگ سازی حذف کیسه های پلاستیکی با تولید کیسه های پارچه ای توسط زنان روستایی (روستاهای فعلی بندزرک) شروع کرده و در کنار آن، هدف معرفی هنرِ هنرمندان جنوبی را هم پیش میبرند. 

شَیْما حاجی حسینی، افزود: از روز اول میدانستیم که صرفا تولید و فروش این محصولات باعث نهادینه شدن این فرهنگ نمی شود، بلکه آموزش نیز باید به طور موازی و پررنگ در نظر گرفته شود.

این فعال زیست محیطی، ادامه داد: در این سال ها تمام تلاش خود را در این زمینه کردیم تا سبک زندگی پسماند صفر(بدون زباله) را به گونه های مختلف با راهکار های ساده آموزش دهیم.  

وی، گفت: این آموزش ها در فضای مجازی، نشست های آموزشی، نمایشگاه ها،مدیریت پذیرایی برگزاری همایشی بدون تولید زباله، نصب تابلو آموزشی در ورودی فروشگاه، هدیه دادن محصولات جایگزین پلاستیک به افرادی که آگاهی ندارند(جهت تشویق و آشنایی) و.. به گونه های مختلف توسط نجم یار انجام شده و در حال انجام است. 

عضو موسسه نجم یار، تصریح کرد: در این سال ها سعی داشتیم محصولات تولیدی نجم یار را که همگی جایگزین پلاستیک ها هستند را راحت تر در دسترس عموم قرار دهیم، به همین دلیل با فروشگاه های مختلفی جهت عرضه ی محصولات صحبت کردیم اما همکاری ها زیاد دلگرم کننده نبود و تنها فروشگاه حامی ما در این سال ها یونا مارکت، نانوایی تافتون و مبلمان راش بودند که محصولات موسسه را جهت فرهنگ سازی به مشتریان خود هدیه می دادند.

حاجی حسینی، خاطرنشان کرد: امید داریم که با این مصوبه اتاق اصناف این فرهنگ با سرعت بیشتری همه گیر و نهادینه شود و ما نیز تمام تلاش خو را بکار خواهیم برد که این راه را برای مردم آسان تر و لذت بخش تر کنیم چرا که  زندگی بدون زباله واقعا زیبا و لذت بخش است و امید داریم همه ی مردم شهرمان این سبک زندگی سبز را تجربه و زندگی کنند.

رئیس اداره صمت میناب افزود: در راستای مسئولیت اجتماعی که اصناف شهرستان میناب در حفاظت از محیط زیست دارند این طرح مطرح گردیده است.

اسدالله عباسی، گفت: در کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان به عنوان پیشنهاد اتاق اصناف و در راستای اجرای بند ز ماده ۳۷قانون نظام صنفی با حضور دستگاه های متولی مطرح خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: استفاده از خرد جمعی برای حذف پلاستیک در اصناف لازم است و باید افکار عمومی نیز در این راستا هدایت شود چرا که در هر طرح محیط زیستی که ارائه شود، محور اصلی و کلید موفقیت آن مردم هستند و اگر در این طرح نیز هر خانوار مینابی به طور متوسط در هفته مصرف چند عدد کیسه پلاستیکی را کاهش دهد، در استفاده از مقدار قابل توجهی پلاستیک سیر نزولی ایجاد خواهد شد.

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها