12

مهر

1403


سیاسی

14 اردیبهشت 1392 09:13 0 کامنت

صبح ساحل، سیاسی _ ساعت8 و 30 دقیقه بامداد، یک اداره. فرق چه می کند. اداره دولتی باشد یا نیمه دولتی. شرکت دولتی باشد یا خصوصی، نهادی باشد دولتی یا ارگانی دولتی. یک اداره خدمت رسان. در راهرو، سالن و طبقات مختلف این اداره، شهروندانی دیده می شوندکه نشسته  ویا ایستاده، چشم به در اتاق هایی دوخته اندکه امیدوارند به زودی باز شود.

آقای مدیر وارد اداره می شود، نگاهی به راهرو و سالن انداخته با آسانسور به پرواز  در می آید تا به اتاق کارش برسد. آقای مدیر به خدمتکارش دستور می دهد تا صبحانه ای آماده کرده و نوش جان کند.

2 ساعت از زمان آغاز به کار ادارات گذشته، آ‌قایان کارمند و حتی جناب مدیر، فعالیت خود و خدمتگزاری به مردم را‌ آغاز نکرده  ودر حال صرف صبحانه هستند، شهروندان با ادارات و کارمندان داستان ها دارند. متاسفانه زمان کار مفید در کشور، همچنان روبه کاهش است وهیچ طرح وبرنامه ای هم برای اصلاح آن اندیشیده نشده است. متاسفانه برنامه صرف صبحانه دربین کارمندان ادارات روز به روز گسترده تر می شود. دربرخی ادارات، فعالیت کارمندان در ظاهر از ساعت 6 و 30 دقیقه آغاز می شود، اما عقربه های ساعت به 9 نزدیک نشده که کارمندان با چهره ای شاداب ، وجدان خود را بیدار می کنند تا به مردم شهرشان خدمت کنند. ساعت 12 فرا می رسد، آقایان، کار را تعطیل می کنندتا فرزند دلبندشان را ازمدرسه جابجا و به منزل ویا اداره منتقل کنند. ساعتی بعد برای اقامه نماز، دراتاق خود را می بیندند و ارباب رجوع پشت در می ماند. پس از نماز، خمیازه کشیدن ها، چرت زدن ها و پرکردن برگه ی ماموریت ومرخصی ساعتی آغاز می‌شود. دربین این ساعت ها نیز سرک کشیدن به اتاق ها در دستورکار، کارمندان زحمتکش ادارات قرار دارد. و اینگونه یک روز کاری به پایان می رسد و فردا روز از نو روزی از نو و باز هم همین داستان. و این چنین می شودکه آمارها از کاهش زمان مفید در ادارات سخن می گوید.اگر درکنار آنچه گفته شد، این را هم قرار دهیم که اکثر مدیران، معاونان وحتی کارمندان سطوح پایین، بیشترین زمان حضور در اداره را به برگزاری جلسه سپری می کنند، باید به حال سیستم معیوب ادارات تاسف خورد وتاسف بیشتر ازاین بابت که متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر فعالیت کارمندان صورت نمی گیرد. حتی با برپاکنندگان سفره های صبحگاهی هم برخورد نمی شود. پیرزن و پیرمرد روستایی که با هزار بدبختی، صبح زود خود را به این اداره رسانده اند تا کارشان انجام شود و در نخستین فرصت به روستایشان برگردند، مجبورند زمان زیادی  به انتظار بنشینند تا بلکه گره ای از کارشان گشوده شود. درحالی که همه انتظار داشتند با تعطیلی ادارات در روزهای پنجشنبه، میزان بهره وری افزایش و در انرژی ومنابع صرفه جویی شود، اما به نظر می رسد که انتظارها برآورده نشده است.زمان آغاز وخاتمه فعالیت در ادارات تنها روی کاغذ وتحت عنوان بخشنامه دارای اعتبار است، چرا که زمان آغاز وخاتمه آن رعایت نمی شود.به راستی ‌آن وجدان کاری که همیشه ودرهمه جا ازآن سخن گفته می شود و مسوولان نیز برآن تاکید جدی دارند، با آنچه می بینیم  و می شنویم در تضاد است.

آقای مدیر، آقای کارمند!! آیا می دانی ساعت، 9 را نشان می دهد و شما هنوز مسواک خود را نزده اید. به خاطر موی سپید آن پیرمرد و پیرزن روستایی، صبحانه خود را درمنزل میل کنید.آیا کار سختی است؟ امتحان کنید حتما ازاین امتحان سربلند بیرون خواهید آمد.

دیدگاه ها (0)
img