تالاب راه آهن، تالاب زمستان های بندرعباس



تالاب راه ­آهن هرساله با شروع بارندگی ­ها و سرد شدن هوا پدیدار می­شود و با شروع فصل گرما و شرجی به پایان می­رسد.

باران این روزهای هرمزگان، جدا ازهمه­ ی آسیب­ ها و مشکلاتی که به سطح استان وارد کرده است یک پدیده­ ی زیبا در بندرعباس به وجود آمده ­است. اوایل شروع مدرسه­ ها بود که اولین بارش­ های پاییزه در هرمزگان شروع شد و خسارت هایی به برخی مناطق هرمزگان از جمله بشاگرد وارد کرد همچنین سد های هرمزگان مملو ازآب شدند. همزمان با کاهش دما و شروع فصل سرد سال کوچ پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی پس از طی مسافت­ های طولانی به زیستگاه­ های متنوع آبی هرمزگان آغاز می­شود.

تالاب­، محلی است که آب های رودخانه ها و آب باران در آنجا جمع می­ شود و راکد می­ ماند و به معنی آبگیر ، استخر ، برکه هم می آید. مشخصاتشان چیزی میان خشکی و آب است. تالاب‌ها ممکن است همواره دارای آب باشند یا اینکه گاه خشک و گاه آب‌دار باشند. برخی تالاب‌های نزدیک دریا با جزر و مد تغییر وضعیت می‌دهند.تاریخ ۱۳ بهمن یا دو فوریه روز جهانی تالاب در سراسر جهان نام‌گذاری شده است

  

تالاب راه آهن، تالاب زمستان های بندرعباس

       

 استان هرمزگان با توجه به وسعتی که دارد از ۳۵ تالاب آن، 4 تالاب ثبت‌شده است، این 4 تالاب استان حدود ۱۴ درصد(۲۰۹ هزار هکتار) مساحت کل تالاب‌ها را دربر می‌گیرد. بزرگ‌ترین تالاب استان" تالاب خورخوران" نام دارد. جزیره شیدور با مساحت ۸۷۰ هکتار کوچک‌ترین تالاب استان و دارای آبسنگ مرجانی متنوع و محل مناسبی برای لانه سازی و تخم‌گذاری برای پرستوهای دریایی در اواخر بهار است.در بندرعباس روبروی ایستگاه راه ­آهن، تالاب جدیدی بر اثر بارندگی­ های اخیر و فصل سرما به وجود آمده­ است که شاید خیلی­­ ها به چشم این رخ­داد را ندیده ­باشند. به گفته­ ی برخی مردم این تالاب با آمدن فصل پاییز و سرد شدن هوا هرساله در همین منطقه به­ وجود می ­آید و با شروع فصل گرما و شرجی به پایان می­رسد.  حجم این تالاب نزدیک به  460هزار مترمربع است ولی تاکنون این تالاب نام­گذاری نشده است. در مسیر ریل قطار این  رخ­داد مشاهده می­ شود که منظره­ ی زیبایی برای مسافران به وجود­ می­ آورد.  یکی از اهالی این منطقه می ­گوید: این منطقه جایی برای زباله ­ها است که با شروع بارندگی­ ها، تالاب به وجود می ­آید و در اردیبهشت ­ماه در فصل بهار این ناحیه خشک و دوباره مملو از زباله می­شود.

     تالاب راه آهن، تالاب زمستان های بندرعباس

   

«داوود مرزی‌ زاده»، روابط عمومی محیط زیست استان درخصوص نام‌گذاری این تالاب گفت: با توجه به فصلی بودن و وسعت آن نمی‌توان نام تالاب را به این ناحیه نهاد، این منطقه به علت نوع خاک‌اش باعث تجمع آب و زیستگاه تعدادی از پرندگان مهاجر می‌شود. این منطقه منظره‌ی زیبایی را به استان بخشیده‌است و تنها به عنوان آبگیر فصلی می‌باشد.

در نیمه دوم امسال هزاران پرنده شامل ۹۰ گونه آبزی، کنارآبزی و شکاری به این استان مهاجرت کردند و از ۵۵۵ گونه پرنده ثبت شده در کشور ۳۷۲ گونه به صورت بومی و مهاجر مشاهده شده است. در این تالاب بیشتر گونه­ های پرندگان حواصیل خاکستری، صدف­ خوار ­(ابلق) و کاکایی سرسیاه یافت می ­شوند.

بارندگی در هرمزگان باعث خسارت­ هایی در سطح استان ازجمله؛ خرابی آسفالت خیابان ­ها، مسدود کردن مسیر روستاها، جاری شدن سیلاب و آسیب رساندن به محصولات کشاورزی شد اما این تالاب می­ تواند پدیده­ ی زیبایی برای هرمزگان باشد که امیدواریم این پدیده ­ی زمستانی نام­گذاری شود تا بسیاری از مردم با آن آشنا شوند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها