12

مهر

1403


اجتماعی

28 اردیبهشت 1392 10:30 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ زندگی در عصر حاضر و تحولات آن همچنان که نيازها, پرسشها و مشکلات تازه ای را پديد آورده است, راه حل ها و شيوه های پاسخگويی به سئوالات و روشهای برآوردن احتياجات بشر امروزی را هم, پيش پای او نهاده است.می دانيم که ارتباط مستقيم و روشهای سنتی اطلاع رسانی, ديگر پاسخ گوی عطش روز افزون جوامع پيچيده امروزی نيست چرا که سخت تشنه دانستن و تحليل کردن پردازش اطلاعات و اخبارند. .از همين رو حدود يک قرن پيش نخستين دفاتر روابط عمومی تاسيس شد تا سازمانها نيز به نوعی درتلاش و مسابقه اطلاع رسانی و تاثير برافکار عمومی شرکت کننداصطلاح”روابط عمومي“ براي نخستين بار در ايالات متحده آمريكا و در نوشته هاي اداره  اتحاديه راه آهن ايالات متحده بكار برده شد  ودر سال 1906 اولين شركت خصوصي كه تنها خدمات روابط عمومي را به مشتريـان خود ارايه مي‌كرد، بوجودآمد. شركت روابط‌عمومي‌ توســط ”ايوي‌لي“ فارغ التحصيل  دانشگاه پرنيسون و خبرنگار اقتصادي در شهر نيويورك تأسيس شد.  اما درایران شيوه نـوين روابط عمومي  با ملي شدن صنعت نفت هـمزمان است  و نخستين روابط عمومي در ايران به طور رسـمي در مرداد ماه سال 1332 شمسي در شركت سابق نفت ايران آغاز به كار كرد واولين گردانندگان آن دكتر نطقي استاد علوم ارتباطات و شاعر ونويسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بود.

27اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیینگردید. این روز فرصتی است تا تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنرهشتم مرور کنیم.امروزه اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و دردورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونهای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است. بدون تردید تامین وتجهیز نیروی انسانی متخصص و حرفه ای و حمایت مدیران ارشد سازمانها از روابط عمومی از جمله مسایلی است که توجه به آنها یقیناً به توسعه و تحول روابط عمومی در کشور منجر خواهد شد

وظایف

روابط عمومي به عنوان قلب تپنده سازمانها  و نهادها  عمل مي کند و به عنوان چشم بيناي ادارات مطرح مي شود.ومبرهن است که پويايي روابط عمومي موجب رشد و بالندگي مجموعه ها و ادارات مي گرددمهمترين‌ وظيفه‌ روابط عمومي‌، شناخت‌ افكار عمومي‌ و نفوذ در آن‌ براي‌ جلب‌ رضايت‌ افكارعمومي‌ نسبت‌ به‌ مجموعه محل خدمت‌ است‌ كه‌ هم‌ در درون‌ مركز ‌ و هم‌ در بيرون‌ از مركز‌ دنبال‌ مي‌شود.بي‌ترديد، اين‌ وظيفه‌ در قالب‌ مجموعه‌اي‌ از فعاليتهاي‌ ارتباطي‌ صورت‌ مي‌گيرد كه‌ مي‌توان‌ آنها را تحت‌عناوين‌ ارتباطات‌، امور فرهنگي‌ و نمايشگاهها، انتشارات‌، سنجش‌ افكار و پژوهش‌ و برنامه‌ريزي‌دسته‌بندي‌ كرد. ‌.

ارتباطات

- سياستگذاري‌، برنامه‌ريزي‌ و كاربرد شيوه‌ها و برنامه‌هاي‌ مناسب‌ براي‌ انعكاس‌ اهداف‌، سياستها،فعاليت‌ها، برنامه‌ها و مواضع‌ مركز به‌ مخاطبان‌،رسانه‌ها و جامعه‌.

- گردآوري‌، جمع‌بندي‌ و تحليل‌ نظرها و ديدگاههاي‌ مردم‌، نخبگان‌ و رسانه‌ها در زمينه‌ فعاليتهاي‌ مركز و ارائه‌ آن‌ به‌ مديريت‌.

رسانه و ابزارهاي قدرت

امروزه یکی از مهمترین و حساس ترین وظایف روابط عمومی ها در بعد برون سازمانی برقراری ارتباطی صحیح و اندیشمندانه برپایه عقل و خرد با رسانه های جمعی است.

انتشارات 

- تدوين‌ كتب‌، جزوه‌ها و تهيه‌ مواد انتشاراتي‌ به‌ منظور معرفي‌ مركز خدمات.

- گردآوري‌ و نشر اطلاعات‌ و اخبار و گزارشهاي‌ مربوط به‌ سياستها، فعاليتها، طرحها و برنامه‌ها، باشيوه‌ها و قالبهاي‌ مؤثر و مناسب‌.

- تدوين‌ و انتشار خلاصه‌ عملكرد سالانه‌ مركز براي‌ ارائه‌ به‌ افكار عمومي‌.

- انتشار نشريه‌ داخلي‌ و برون‌ سازماني‌ مركز در زمان مناسب.

سنجش افكار عمومي: سنجش‌ افكار عمومي‌ از مهمترين‌ وظايف‌ روابط عمومي‌ داخلي‌ است‌ به‌ گونه‌اي‌ كه‌ امروزه‌ اساس‌تصميم‌ گيري‌هاي‌ درون‌ سازماني‌ بر نتايج‌ افكار عمومي‌ استوار است‌.موضوعاتي‌ از قبيل‌ ميزان‌ رضايت‌ يا عدم‌ رضايت‌ كاركنان‌ از خدمات‌ رفاهي‌ مجموعه‌ ، نحوه‌ نگرش‌كاركنان‌ نسبت‌ به‌ مسئولان‌، سنجش‌ ميزان‌ همبستگي‌ اهداف‌ كاركنان‌ با اهداف ‌مركز و مانند آن‌ اگربخوبي‌ روشن‌ شوند مي‌توانند اطلاعات‌ مفيدي‌ را براي‌ حركت‌ روان‌ چرخ‌ مركز ‌ در درون‌، در اختيارمديريت‌ قرار دهند.

برگزاري مراسم 

برگزاري‌ مراسم‌ ويژه‌ در مناسبت‌ هاي‌ خاص‌، از وظايف‌ مهم‌ روابط عمومي‌ داخلي‌ است‌. اين‌مناسبت‌ها مي‌تواند در مورد مناسبت‌ ويژه‌ سازماني‌ مثل‌ سالروز تشكيل‌ آن‌ و يا مناسبت‌ هاي‌ مهم‌مذهبي‌ و ملي‌ باشد.

تقويت فرهنگ ملی و مذهبی كاركنان دريك سازمان

روابط عمومي‌، بعنوان‌ نخستين‌ و مهمترين‌ دستگاهي‌ كه‌ با كاركنان‌ سروكار دارد، بايد براي‌ ارتقاي‌فرهنگي‌ آنان‌ وظايف‌ خاصي‌ را انجام‌ دهد. هرچند اين‌ وظايف‌ در قالب‌ ساير وظايف‌ از جمله‌ نشريه‌داخلي‌ و روزنامه‌ ديواري‌ نيز تحقق‌ مي‌يابد، ولي‌ بايد فردي‌ مشخص‌ در روابط عمومي‌، اين‌ وظايف‌ راطبق‌ برنامه‌ و با اهداف‌ مشخص‌ دنبال‌ كند و در پس‌ اين‌ فعاليتها، اهدافي‌همچون‌ تقويت‌ فرهنگ‌ كار، رشد وجدان‌ كاري‌، انضباط اجتماعي‌ و مالي‌، اعتلاي‌ شخصيت‌ انساني‌ و ...با شيوه‌ هاي‌ علمي‌ خاص‌ پيگيري‌ شود.

مشاوره مديريت: ارائه‌ مشاوره‌ به‌ مديريت‌، از وظايف‌ مهم‌ روابط عمومي‌ نوين‌ محسوب‌ مي‌ شود. در اين‌ نقش‌ روابط عمومي‌ حلقه‌ واسط ارتباطي‌ بين‌ مديريت‌ و مخاطبان‌ مركزاست‌ و اين‌ كار خلاء فقدان‌ شريان‌ ارتباطي‌ بين‌ مديريت‌ و مخاطبان‌ سازمان ‌را رفع ‌مي‌كند.در پایان ضمن  تبريك اين روز به تمامي دست اندركاران اين حرفه سخت و البته مقدساميدوارم با همت و جديت بيش از پيش اصحاب روابط عمومي ارتقاي سطح خدماترساني و همراهي و همدلي روزافزون مردم و مسئولان را در مسير اعتلاي كشورعزيزمان  شاهد باشيم.

سعید خادمی پور

سرپرست روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

عضو شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی

وزارت صنعت ،معدن وتجارت

دیدگاه ها (0)
img