اهدای اعضای دو بیمار در هرمزگان به بیماران نیازمند پیوند عضو



ایرنارییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اعضای دو بیمار ۶۸ و ۳۶ساله در هرمزگان که دچار مرگ مغزی شده بودند، به بیماران نیازمند پیوند عضو زندگی دوباره بخشید.

به گزارش صبح ساحل، دکتر فاطمه نوروزیان  روز چهارشنبه دراین زمینه افزود: این دو بیمار هرمزگانی،روز چهارشنبه که به دلیل تصادف و ضربه به سر در تاریخ‌های چهارم و دهم اسفندماه سال‌جاری دچار مرگ مغزی شدند و پس از تایید مرگ مغزی این بیماران از سوی پزشکان متخصص مغز و اعصاب، با رضایت خانوادشان اعضای آن‌ها به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.

وی ادامه داد: در شهریورماه امسال، شمار بیماران نیازمند به اهدای عضو در هرمزگان را ۱۹۰ نفر اعلام شده و براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین ۴۵ نفر در هرمزگان به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

نخستین ‌بار در ۱۸۲۳ میلادی در آلمان پیوند بافت پوست از بدن فردی بر محل دیگری از بدن خودش با موفقیت انجام شد و از آن زمان تا امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این بخش صورت گرفته است.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها