12

مهر

1403


اجتماعی

11 خرداد 1392 09:04 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ قانون، قانون است! این قانون می تواند یک قانون کلی ویا یک قانون محدود به یک مکان و زمان خاص باشد. تمام افراد یک جامعه باید به قوانینی که قانونگذار آن را تدوین کرده احترام بگذارند و به آن گردن نهند. قوانین راهنمایی و رانندگی یک از قوانینی است که هم سواره وهم پیاده را شامل می شود. فرق نمی کندکه شما  خودرو و موتورسیکلت داشته باشی یا اینکه محروم از این نوع وسایل نقلیه باشید.

 

بی توجهی به قانون و نادیده گرفتن آن از سوی برخی افراد، تبعاتی برای آنها به دنبال خواهد داشت. نقض قانون ازهیچ کس پذیرفته نیست و افراد متخلف باید پاسخگوی اعمال خلاف خود باشند.فراگیرترین قانون یک اجتماع وجامعه، قانون راهنمایی و رانندگی است. قانونی که تمام کشورهای جهان را در برمی‌گیرد. اینکه رعایت نکردن قوانین راهنمایی‌ و رانندگی، جریمه هایی را بدنبال دارد، برای عبرت متخلف و دیگر مردم است.

 

قانونی که درجامعه وضع می شود را باید خوب  اطلاع رسانی کرد و مردم نیز باید با آن آشنا شوند. وظیفه قانونگذاران این است که پس از وضع قانونی که عمومیت دارد، آن را درجامعه به اطلاع عموم برسانند. اگر اینگونه شود، پس از اعمال قانون، کسی حق اعتراض و دادخواهی نخواهد داشت. همین برخورد با موتورسیکلت سوارانی که قانون را رعایت نمی کنند تا جان وسلامت خود، سرنشینان و مردم را به خطر بیندازند.هرچند این حرکت با اعتراض وگلایه هایی ازسوی مردم همراه بوده  است و در هر مرحله از اجرای این طرح، نارضایتی هایی را می شنویم اما این اعمال قانون، جای تقدیر دارد. این چه معنایی داردکه موتورسیکلت سوار، با موتورسیکلت بدون بیمه‌نامه، گواهینامه، کلاه ایمنی و... در سطح شهر تردد کند. اینکه مسوولان گزارش می دهند که در هر چهار تصادف، یک تصادف برای موتورسیکلت رخ می دهد، جای تامل دارد.آمار مرگ ومیر موتورسیکلت سواران براثر ضربه مغزی،تلنگر و زنگ هشداری است که شدت برخورد با برهم زنندگان قانون را یادآور می شود.چه جوانان برومند وشایسته ای که بر اثر سهل انگاری جان خود و دیگران را برکف خیابان نهادند. راهنمایی و رانندگی به عنوان یک دستگاه قانون گذار تنها بدنبال اعمال قانون است و مردم نیز باید تابع قانون باشند. این دستگاه دراجرای قانون با بر هم زنندگان قانون راهنمایی و رانندگی برخورد قانونی می کند که جریمه راننده و توقیف وسیله نقلیه از آن جمله است.

 

اما نکته مهم دراعمال قانون اینکه، ماموران زحمتکش راهنمایی و رانندگی تمام افراد یک جامعه را به یک چشم ببینند، نه اینکه دراجرای قانون، یک بام ودوهوا را شاهد باشیم. اگر توقف درمحل توقف ممنوع و یا پارک دوبل تخلف است  ماموران، تمام رانندگانی که دریک نقطه تخلف کرده اند را بدون اغماض جریمه کند، نه اینکه به دلخواه، و یک خط در میان برای متخلفین برگ جریمه صادر کنند. حتی عبور راننده از چراغ قرمز نیز در چشم برخی از ماموران تخلف است و نزد ماموری دیگر اینگونه نیست.برخورد با رانندگانی که شیشه های خودرو خود را برای درامان ماندن از گرمای هوا و نور خورشید، دودی می کنند از نگاه برخی ماموران، تخلف است، اما از دید مامورانی دیگر نه، یا اینکه با خودروهای پلاک قرمز کمتر برخورد می شود تا پلاک شخصی ها...

 

رفاه، امنیت و آسایش شهروندان در گرو اعمال قانون و ایجاد نظم است. مردم نیز در اجرای قانون و برقراری نظم  و امنیت با ماموران همکاری داشته باشند تا همه افراد جامعه آسوده خاطر زندگی کنند.

 

دیدگاه ها (0)
img