هزینه ی ۶۰ میلیارد ریالی برای مبارزه با ملخ های صحرایی در هرمزگان



استان هرمزگان از جمله استان های درگیر با حمله ملخ های صحرایی بوده و تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای مبارزه با این آفت هزینه کرده است.

به گزارش صبح ساحل، علی باقرزاده همایی روز شنبه گفت: طبق اعلام سازمان حفظ نباتات کشور تا ۱۰ روز آینده شاهد ریزش ملخ های صحرایی در چند استان جنوبی از جمله هرمزگان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای مبارزه با این آفت انجام شده، افزود: در همین راستا ۵۴ تن از از انواع سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور تامین و تجهیزات عملیاتی مبارزه شامل ماسک، لباس ضد شیمیایی، کلاه و دستکش برای مبارزه با این آفت تهیه شده است.

باقرزاده همایی تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیون و دویست هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان در خصوص آلودگی با این آفت پایش و در حدود ۳۳ هزار هکتار از این زمین ها با ملخ صحرایی مبارزه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: نحوه جبران خسارت‌ها پس از ریزش ملخ‌ها و برآورد و تایید ستاد وزرات کشور و تصویب هیئت دولت پرداخت می‌شود.

وی از بهره برداران بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن خواست برای مبارزه فراگیر و اثربخش با آفت ملخ صحرایی مهاجر، با کارشناسان حفظ نباتات این سازمان مستقر در محل همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

ملخ صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می‌آورند.

استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

 ملخ‌های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند و این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ،جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۲هزارهکتار با تولید سالانه دو میلیون و ۴۰۰هزارتن محصول (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) اعلام شده است.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه ۹۷ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه درغرب هرمزگان گزارش و علت مهاجرت آنها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج فارس و دریای عمان وارد خاک ایران شده بودند.

در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به حمله ملخ ها به ۱۰ استان کشور درسال کشاورزی گذشته(مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.

 

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها