13

مهر

1403


ورزشی

22 اردیبهشت 1399 08:56 1 کامنت

الفبای فوتبال را در تیم ملوان بندرعباس ، زیر نظر اسماعیل صیاد آموخت.در فوتبال مدارس با مربیگری ابوالقاسم الماسی  که نقش بزرگی در فوتبال آموزشگاهی استان داشتند به مقام قهرمانی رسیده است. علاوه برخودش خانم و دخترش هم با ورزش بیگانه نیستند.این فوتبالیست پیشکسوت هرمزگان اعتقاد دارد تا زمانی که نگاه به ورزش نگاه سیاسی باشد  مطمئنا ورزش پیشرفت نخواهد کرد.گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این سرد و گرم کشیده ورزش فوتبال را با هم می خوانیم.

 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟


منصور اسکندری هستم  متولد سال ۱۳۵۹ تهران،دارای  مدرک تحصیلی فوق لیسانس حقوق خصوصی ، بازیکن سابق باشگاه تربیت بندرعباس (آزادی ) ، به دلیل شغل پدر که نظامی بودند از بعد تولد تاکنون  در شهر زیبای بندرعباس زندگی می کنم.
 

دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟

بنده از همان کودکی عاشق ورزش به خصوص  فوتبال شدم . در منطقه یکم نیروی دریایی ، با توجه به امکانات ورزشی که در شهرک ولیعصر(هدیش ) بود روی به ورزش فوتبال آوردم ، و در تیم نونهالان و مقطعی در نوجوانان ملوان فوتبال بازی کردم و دوران ورزشی من این گونه شروع شد.‌

 شهرداری به تنهایی نمی‌تواند جور فوتبال هرمزگان را بکشد

 

الفبای فوتبال را در کدام تیم و با چه مربی آموختید؟

در تیم ملوان بندرعباس ، زیر نظر اسماعیل صیاد که هر جا هست خدا پشت وپناهش باشد.

 در فوتبال مدارس هم بازی کرده اید از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب کرده اید بگویید؟

بله در تیم ناحیه دو  بندرعباس بازی کرده ام  ودر استان به مقام قهرمانی رسیدیم که معلم ورزش ما استاد ابوالقاسم الماسی بودند که نقش بزرگی در فوتبال آموزشگاهی استان داشتند.

 در چه تیم هایی فوتبال بازی کرده اید ؟

در تیم ملوان بندرعباس در مقطع نونهالان و نوجوانان و ازسال ۷۲ تا ۹۲ در تیم  تربیت بندرعباس فوتبال بازی کردم .  در زمان  کوتاهی به عنوان یار کمکی در مسابقات زیرگروه کشور در تیم خوب مسعود بندرعباس ونخلاب بندرعباس افتخار حضور داشته ام ، البته در کلیه مقاطع تیم های منتخب استان نیز حضور داشته ام.

 اوج فوتبال شما با کدام تیم شکل گرفت؟

با توجه به این که بنده در تیم آزادی یا همان تربیت بندرعباس فوتبال بازی می کردم و این تیم زیر نظر اداره کل زندان ها بود در اکثر اوقات در لیگ استان به مقام قهرمانی می رسیدیم و قاعدتا می بایست در زیرگروه دسته سوم کشور شرکت می کردیم که به دلیل عدم تامین بودجه امتیاز تیم تربیت  را به سایر تیم ها واگذار می کردند. سالی که فولاد هرمزگان که بعد به آلومینیوم المهدی واگذارشدبا امتیاز تیم آزادی تا لیگ برتر هم صعود کردند .درسال ۸۶ اوج فوتبال من با تیم آزادی شکل گرفت و با شرکت در مسابقات زیرگروه دسته سوم کشور تا لیگ دو صعود کردیم که باز به دلیل عدم حمایت مسئولین و نبود اسپانسر موجبات سقوط تیم تربیت محیا شد و سال ۹۲ تیم تربیت منحل شد .

 در چه پستی فوتبال بازی می کردید؟

پست تخصصی بنده دفاع و هافبک چپ بود ولی در اواخر فوتبالم در دفاع آخر هم بازی کردم .

 به سمت و سوی مربیگری رفته اید یا خیر ؟

بله در حال حاضر در مدرسه فوتبال شهرداری و تیم فانوس بندرعباس مربیگری می کنم.
 

  

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند جور فوتبال هرمزگان را بکشد 

از کلاس های مربیگری که گذارنده اید بگویید؟

در سال۹۲ و ۹۳در کلاس D و  C آسیا زیر نظر استاد محمدامین چرخنده مدارک مربیگری خودم را گرفتم. درسال ۹۷ مدرک B آسیا را زیر نظر استاد اردشیر پورنعمت گذراندم و درحال حاضر نیز در یکدوره کلاس زبان انگلیسی فوتبال شرکت کرده ام.

 نظرتان در مورد فوتبال پایه در هرمزگان چیست؟

در فوتبال پایه هرمزگان استعدادهای خوبی وجود دارند و نمونه بارز آن را در تیم های شهرداری بندرعباس ، البدر کنگ و سایر مدارسی که فعالیت می کنند می توان مشاهده کرد ولی با توجه به این که برنامه ریزی مدونی برای این بازیکنان در آینده نشده است اکثر آنان تا قبل از ۱۸ سالگی محو می شوند .
به نظر من یکی از دلایل دیگر نبود تیم در سطح اول کشور هست که انگیزه را از بازیکنان خواهد گرفت .شاید از این تعداد بازیکن و استعداد  یک یا دونفر بتواند مراحل ترقی را طی کند . ضمنا در حال حاضر مربیان جوان و خوبی با بازیکنان در تیم های پایه  کارمی‌کنند.

 مدارس فوتبال چه نقشی می توانند در سرنوشت یک فوتبالیست داشته باشند؟

مدارس فوتبال به خوبی جایگاه خود را در میان خانواده‌ها پیدا کرده اند. کودکان و نونهالان زیادی برای فراگیری آخرین متدهای روز فوتبال در این مدارس نام‌نویسی می‌کنند.  عمده مشکل این استان در بخش سخت افزاری یعنی زمین فوتبال مناسب است.زمین های چمن خوب می تواند  پایه های اساسی یک فوتبالیست را پی ریزی کند . در حال حاضر مدارس فوتبال هستند که به نوعی می توانند در سرنوشت و رشد بازیکن تاثیر بسزایی داشته باشند ، ولی با یک نگاه اجمالی متوجه خواهیم شد برخی مدارس فوتبال از امکانات مناسبی برخوردار نیستند  و نیاز به نظارت بیشتری از سوی هیات فوتبال دارند‌ .

 فکر می کنید دوباره فوتبال هرمزگان صاحب یک تیم در لیگ برتر کشور می شود؟

در حال حاضر با این اوضاع خیر ، به این علت که دیگر تیم های ریشه دار استان فعالیتی ندارند ، ادارات و  صنایع سرمایه گذاری در ورزش نمی کنند.
فوتبال امروز فقط بازیکن نیست بلکه پول حرف اول وآخر را می زند. من یک سوال دارم چرا استان اصفهان دو تیم در لیگ برتر دارد و هردو زیر نظر زیر صنایع بزرگ اداره می شوندولی استان هرمزگان با همان شرایط بلکه بهتر ازآن  شرایط حتی نمی تواند یک تیم در لیگ دسته سوم داشته باشد. رفتن به لیگ برتر نیاز به یک همت جمعی و استانی دارد و مجموعه شهرداری به تنهایی نمی تواند جور همه استان را بکشد .

 چرا عده ای دوست ندارند فوتبال هرمزگان به جایگاه بالاتری راه یابد؟

تا زمانی که نگاه به ورزش نگاه سیاسی باشد مطمئنا ورزش پیشرفت نخواهد کرد . افراد از ورزش برای پیشرفت خودشان استفاده می کنند و درواقع استان هرمزگان سکوی پرتاب برخی از مدیران بوده  است. مردم استان ما مطالبه گر نیستند و این نجابت و وقار مردم استان باعث شده که برخی مدیران  از جایگاه ورزش به  سود خودشان استفاده بکنند.

 

  شهرداری به تنهایی نمی‌تواند جور فوتبال هرمزگان را بکشد

 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟

قهرمانی مسابقات لیگ دسته سوم کشور به همراه تیم  تربیت بندرعباس ، مقام سوم کشوری با تیم منتخب جوانان استان ، مقام سوم مسابقات کشوری دانشگاه آزاد در سال ۸۰ که به تیم ملی دانشجویان نیز دعوت شدم ، هفت قهرمانی با تیم فوتبال آزادی بندرعباس در لیگ برتر استان ، سه دوره قهرمانی در مسابقات فوتبال استان ، دو دوره نایب قهرمانی فوتبال چمنی ادارات کل کشور در سال ۸۰ و۸۱ با تیم های اداره کل زندان ها و هواپیمایی هما ، سه مقام قهرمانی پیاپی در مسابقات دوومیدانی فرزندان نیروهای مسلح کشور جز افتخارات ورزشی من هستند.

 در دورانی که بازی می کردید مربیان شما چه کسانی بودند؟

مربیان زیادی برای بنده زحمت کشیدن از جمله اسماعیل صیاد ،  محمد زراعتکار ، محمد امین  چرخنده ، مرحوم محمد مرادی ، مرحوم کامبوز رحیمی ،  محمد رحیمی ،  ابراهیم باعثی ،  جمشیدون ، محسن قلاب زاده ، رسول حقدوست ، سید عبدالله دلزنده نژاد و حمید پولادوند که واقعا در پیشرفت فوتبالی بنده حق به گردنم دارند.

 الگوی فوتبالی شما چه کسانی بودند؟

در فوتبال ایران صادق ورمزیار ودر فوتبال جهان روبرتو کارلوس برزیلی

 کمی از فوتبال بندرعباس بگوئید؟

فوتبال بندرعباس از بین رفته است. به لیگ برتر استان نگاه کنید ببینید چند تیم بندری در آن حضور دارند.تا زمانی که فوتبال مرکز استان فعالیتی نداشته باشد مطمئنا فوتبال در این استان پیشرفت نخواهد کرد .باید مسئولین به فکر احیای تیم های ریشه‌دار بندرعباس مثل خواجه عطاء ، نخلاب ، پایانه ، تربیت ، اروند ، مسعود و کاوه باشند . این تیم ها شور و حال خاصی به فوتبال شهرستان بندرعباس و استان می‌دادند ولی اکنون  این تیم ها چه جایگاهی در فوتبال استان دارند.
 

  

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند جور فوتبال هرمزگان را بکشد

 

فرق فوتبال هرمزگان با سایر کشور در چیست ؟

فوتبال هرمزگان از نظر بازیکن بسیار غنی است. تیم های هرمزگانی در همه  این سال‌ها ازنوجوانان تا مقطع امیدها در کشور به روی  سکو رفته اند  ولی به دلیل عدم ارتباط مناسب و درواقع بدون داشتن  لابی با فدراسیون نشین ها ، همیشه حق فوتبال هرمزگان را نداده اند و نمونه آن را در انتخاب بازیکنان به تیم ملی در مقاطع پایه می‌بینیم که همیشه  بازیکنان هرمزگانی به دلیل عدم حمایت به راحتی اردوهای تیم ملی خط می خورند. فرق ما با فوتبال کشور فقط عدم ارتباط مناسب است.

 تعدادی از هم بازی های قدیمی خودتان را معرفی کنید؟

بازیکنان زیادی بودند که می توانم از  علیرضا پاژنگ ، حبیب فرخی ،ناصرمرادی ،حسین سبک روح ، مهدی عماری ، نیما ره کویی ، حسن رامشگر ، کامبیز ناظری، سیامک سرلک ، مرحوم موسی بلالی پور و مرحوم مجتبی کرم پور نام ببرم.

فکر می کنید در فوتبال به حق خودتان رسیده اید؟

خیر ، می توانستم بهتر از این در فوتبال پیشرفت کنم امایکسری حماقت ها و مشاوره های غلط باعث شد به حق خودم نرسم .
 

صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟

علیرضا پاژنگ ، حبیب فرخی و ناصرمرادی
 

قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟

خاطرات ورزشی و قشنگ زیادی دارم ولی شیرین ترین  خاطره صعود به لیگ دسته دوم کشور با تیم تربیت بندرعباس است.

 بدترین و تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟

عدم فعالیت و منحل شدن باشگاه تربیت بندرعباس
 

  شهرداری به تنهایی نمی‌تواند جور فوتبال هرمزگان را بکشد

 

چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟

به دوستانم می گویم پیشرفت هر انسانی به دست خودش است و چنانچه به دنبال پیشرفت هستید باید سالم زندگی کنید و فقط به نکات مثبت فکر کنید.اگر تمرین و پشتکار داشته باشید هیچ چیز نمی تواند جلوی پیشرفت شما را بگیرد.

 نگفتی آبی هستی یا قرمز ؟

آبی هستم

 تیم مورد علاقه شما در جهان؟

بارسلونا و منچستر سیتی
 

بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما ؟

در زمان ما سید عبدالله دلزنده نژاد و در حال حاضر عباس مدارایی

 بهترین مربی کنونی ایران؟

امیر قلعه نویی

 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟

پپ گواردیولا

 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟

به دلیل عدم تکریم و عدم حمایت از آنان اکثرا  خارج از گودهستند.

 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟

در حال حاضر به مربیگری روی آورده ام و در تلاش  هستم که در کلاس های مختلف فوتبال شرکت کنم و مدارک سطح یک فوتبال را دریافت نمایم .یکی از اهدافم پیشرفت درمسیر مربیگری است  که چنانچه حاصل شود دوست دارم یک تیم منسجم دراستان هرمزگان با بازیکنان بومی بسازم و با این تیم به سطح اول کشور برسیم .

 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما؟

بلوار ساحلی سورو

 چند فرزند دارید؟ 

یک فرزند دختر به نام ثنا دارم  که در  پایه نهم مشغول به تحصیل است.

 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟

کثر اوقات با خانواده هستم و هرکتابی که مربوط به  فوتبال باشد مطالعه می کنم.

 از فوتبال استان بگویید فکر می کنید در جایگاه خودش قرار دارد؟

خیر ، ظرفیت وپتانسیل فوتبال هرمزگان بالاتر از این حرف هاست . تا زمانی که صنایع از فوتبال هرمزگان حمایت نکند همین خواهد بود . شرکت های خصوص با وضع موجود جرات این که پا در عرصه ورزش بگذارند را ندارند.

 برای بازگشت باشگاه های قدیمی استان به صحنه ورزش چه پیشنهادی دارید؟

با توجه به این که اکثر باشگاه ها ثبت شرکت ها هستند و باشگاه های هرمزگانی اکثرا به صورت هئیت امنایی و محله ای اداره می شوند ، با آوردن سرمایه از طریق خیرین و پذیره نویسی سهام و ایجاد تعاونی می توان  نسبت به احیای دوباره باشگاه های قدیمی  اقدام کرد.

 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟

میلاد مرادپور ، نیما (مسعود) رضایی ، صابر رضایی ،  حسین سرلک و سیاوش پورنگ

 خانواده هم اهل ورزش هستند؟

بله همسرم در رشته تکواندو و دخترم در رشته تنیس‌روی میز ورزش می کنند.
 

کمی از مشکلات ورزش استان بگویید؟

عدم تدوین برنامه مناسب و نداشتن هدف مشخص، عدم حمایت از استعدادهای ورزشی استان به ویژه ورزشکارانی که در سطح ملی افتخار آفرین هستند ، عدم حمایت از جوانان در پست های مدیریتی ، عدم تامین منابع مالی و عدم وجود اسپانسر از مشکلات ورزش  هرمزگان است.

 وحرف آخر...


در پایان تشکر می کنم ازروزنامه خوب و وزین صبح‌ساحل که امکان این مصاحبه را برایم فراهم نمود. تشکر ویژه ای دارم  از همسرعزیزم که در این سال‌ها مشوق و حامی بنده بوده است ، و یک تشکراز حاج‌آقا موسی احمدی مدیرکل سابق اداره کل زندان‌های هرمزگان ، دانش صفت زاده و علی ریحانی  موسسین و مدیران باشگاه تربیت بندرعباس و از تمام کسانی که در طول این سال ها برای بنده زحمت کشیده اند.

دیدگاه ها (1)
img
img
مهیار 4 سال پیش
ایشون مربی منم بودن و هنوز که هنوزه که ایشون مربی من نیستن ایشون رو مربی خودم میدونم اقای اسکندری جدا از تاکتیک های خوب با فکر و روان بازیکن خودشوکار میکنن که همیشه در اوج یاشه مربی دوستت دارم