12

مهر

1403


حوادث

19 بهمن 1390 08:31 0 کامنت

 صبح ساحل، حوادث _ میزان مرگ مادران باردار در هرمزگان کاهش یافته است. خونريزي‌، عفونت‌، سقط هاي‌القايي‌ غير ايمن‌، اختلالات‌ فشارخون‌در حاملگي‌ و زايمان‌ مشكل‌ يا طولاني از عوارضی است که منجر به مرگ مادران باردار می شود.‌ همچنین بارداری مادران بیمار قلبی، فشار خون و سایربیماران زمینه ای در كشورهاي‌ توسعه‌ يافته‌ نيز زنان‌ درگير اين‌ عوارض‌ مي‌باشند، اما زنان‌كشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ به‌ ميزان‌ بسيار كمتري‌ تحت‌ درمان‌ كافي‌ وفوري‌ قرار مي‌گيرند و از اين‌ رو بيشترمي‌ميرند. معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یکی از شاخص های مهم توسعه، میزان مرگ مادر در جامعه  دانست که این شاخص , عنوان تعداد مرگ مادر باردار در دوران بارداری و حین زایمان ویا دوره پس از زایمان تعریف می گردد که در اثر عوارض زایمان و یا بیماریها تشخیص داده می شود. دکتر محمود حسین پور با اشاره به اینکه در سال 1368 میزان مرگ و میر مادر در کشور ما بیش از 150 مورد در هر 100 هزار تولد زنده بوده است اظهار داشت: در حال حاضر با سیاستها و برنامه های بهداشتی و مراقبتی مناسب این آمار به شدت کاهش یافته که در سال گذشته،  مرگ مادرباردار 19 مورد بوده است.وی یادآور شد: با تلاش همکاران در بهداشت و درمان و اجرای  تقویت سیستم مراقبتی،امسال مرگ مادران به  14مورد رسید.

دکتر حسین پور عوامل موثر بر کاهش مرگ مادر را ارتقاء سطح آگاهی مردم، افزایش دستیابی به خدمات بهداشتی درمانی،توسعه خانه هاي بهداشت در مناطق روستايي و محروم، دسترسي زنان باردار به بهداشت و درمان، تحت کنترل بودن آن ها، کاهش بارداری پرخطر و شاخص بارداری زیر 18 سال، بالای 35 سال یا فاصله کمتر از 3 سال،كاهش‌ ابتلا به‌ عوارض‌ جدي‌حاملگي‌ و زايمان‌نام برد که به‌ طور كلي‌ براي‌ كاهش‌مرگ‌ و مير مادران‌ باردار، كاهش‌ تعداد بارداري‌ يك‌ زن‌،با افزايش‌ پوشش‌ كمي‌ وكيفي‌ خدمات‌ تنظيم‌ خانواده‌ ميسرمي‌گردد.

این مقام مسوول یکی از روش های کاهش مرگ نادر را  تمهیدات لازم آمادگی ارائه خدماتی رایگان به همه مادران در اقصی نقاط استان ذکر کرد و افزود: مهم ترین مراجعه به موقع به خانه های بهداشتی درمانی روستایی، استفاده از خدمات مشاوره ای ،واکسیناسیون تشخیص و درمانی رایگان برای مادران باردار و توجه به دستورهای بهداشتی ماما و پزشکان می باشد.

این مقام مسوول خطر مرگ‌ به‌ علت‌ عوارض‌بارداري‌ تحت‌ تأثير دو عامل‌ شامل خطرات‌ همراه‌ با هر بارداري‌ و دفعاتي‌ كه‌ يك‌ زن‌ باردارمي‌شود دانست و ادامه داد:  هر بار كه‌ يك‌ زن‌ باردار مي‌شود،احتمال‌ مرگ‌ او در دوران‌ بارداري‌افزايش‌ مي‌يابد و در هر بار حاملگي‌اين‌ احتمال‌ افزوده‌ مي‌شود.   وی افزود: موضوع رسیدگی و توجه به مادران باردار از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه ما را به اهداف خود در زمینه سلامت نزدیک تر می کند. وكاهش مرگ و مير مادران در استان نشان از توجه جدي به بهداشت مادران است و بهورزان در خط جبهه سلامت مادران نقش حساس و مهمي دارند.

زناني كه قصد باردار شدن دارند، بايد حداقل يك بار به پزشك مراجعه كنند تا از نظر احتمال ابتلا به هرگونه بيماري مورد معاينه قرار بگيرند.  اين امر را در تشخيص امراض مختلفي كه ممكن است سلامت جنين را در طي بارداري به خطر اندازد، بسيار مؤثر است.

دیدگاه ها (0)
img