آغاز طرح ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌های گابریک و سدیج



طرح ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌های گابریک و سدیج با حضور نماینده مردم شرق هرمزگان و معاون عمرانی استانداری در شهرستان جاسک آغاز شد.

به گزارش صبح ساحل، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: این شرکت باتوجه به سیلاب‌های رخ داده در رودخانه‌های گابریک و سدیچ و خسارت‌های شدید در سیلاب دیماه سال گذشته،  ساماندهی و کنترل سیلاب این رودخانه‌ها را به عنوان اولویت در دستورکار قرار داد.
هوشنگ ملایی روز پنجشنبه درحاشیه کلنگ زنی این طرح اظهارکرد: این طرح درمرحله نخست شامل ایجاد دایک خاکی پوشش دار با حفاظت آرموری بر روی رودخانه سدیچ در محدوده روستای سدیچ با طول ۵۲۰ متر و ارتفاع پنج متر و احداث دایک حفاظتی بر روی رودخانه گابریک در محدوده روستاهای کروچ، نوروزکار و حاجی آباد با طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر و ارتفاع سه متر خواهد بود.
وی بیان داشت: این طرح با هدف حفاظت از مراکز جمعیتی، زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها و زیرساخت‌ها در برابر سیلاب و در راستای کمک به افزایش توسعه، اشتغال و حفاظت از جان و مال ساکنان منطقه انجام خواهدشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت:
مرحله های بعدی طرح یاد شده نیز شامل احداث دایک‌های حفاظتی و انجام عملیات لایروبی در محدوده رودخانه‌های سدیچ و گابریک در بازه‌هایی از روستاهای گنجک، لیره‌ای، گرندو، دمک پایین و پرکوه خواهدبود.
ملایی، کنترل و عبور ایمن سیلاب رودخانه‌های گابریک و سدیچ، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در منطقه، جلوگیری از فرسایش خاک و تثبیت بستر رودخانه، حفاظت مناطق مسکونی روستاهای اطراف، کاهش نیاز به جابه جایی مراکز جمعیتی، حفاظت از تاسیسات زیربنایی و چاه‌های آب منطقه از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: این طرح شامل لایروبی و رسوب‌برداری محدوده ایستگاه‌های هیدرومتری، ۷۵ هزار مترمکعب خاکبرداری، هشت هزار و ۷۰۰ مترمکعب پی‌کنی، ۹۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب خاکریزی و هزار کیلوگرم اقدامات فولادی است.
شهرستان جاسک با ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.

  •  
  •  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها