رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) هرمزگان خبر داد:

کلاهبرداران اینترنتی در هرمزگان به دام افتادند



صبح ساحل، حوادث _ بارها از رسانه های مختلف شنیده و دیده ایم که در استان های مختلف کشور تصاویر و فیلم های خصوصی افراد در فضای مجازی به صورت ناخواسته و بدست افراد سودجو منتشر شده است اما به گفته رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) هرمزگان در این 3 ماهه گذشته نخست امسال، هیچ شکایتی در خصوص این موضوع  از سوی شهروندان به این پلیس ارائه نشده است وسرهنگ دوم علی اکبر قرایی پور  استان ما را  از نظر  وقوع جرایم اینترنتی با آلودگی پایین در شمار استان‌های پاک کشور معرفی کرد.

 

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به  دستگیری 10 متهم اینترنتی در این مدت گفت: در سه ماه امسال، 10 متهم به با سوءاستفاده از فضای مجازی اقدام به برداشت از حساب‌های بانکی افراد می‌کردند که در این ارتباط هشت مرد و دو زن دستگیر شدند.قرائی‌پور ادامه داد: بیشترین میزان برداشت آنها 50 میلیون ریال و کمترین 800 هزار ریال بوده که کل مبلغ برداشتی از حساب افراد مختلف  120 میلیون ریال بوده است.

 

وی از کشف بیش از 95 درصد جرایم رایانه‌ای واقع شده در هرمزگان با رشد 23 درصدی  نسبت به سال گذشته مطالبی ایراد کرد که بیشترین آن با 80 درصد مربوط به جرایم رایانه‌ای و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی، 10 درصد جرایم نیز مربوط به مختل کردن داده‌ها و کلاهبرداری رایانه‌ای و مابقی نیز هتک حیثیت افراد در فضای مجازی بوده است. 

 

  وقوع جرائم اینترنتی وعدم‌توجه در نگهداری اطلاعات حساب‌های بانکی‌

 

 رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) هرمزگان علت وقوع جرائم اینترنتی را عدم‌توجه و دقت دارندگان حساب بانکی در نگهداری اطلاعات حساب‌های بانکی‌شان دانست و گفت:عدم رعایت ملاحظات امنیتی دراستفاده از فضای مجازی برای عملیات های بانکی وهمچنین اعتماد به افراد ناشناس زمینه مناسبی رابرای کلاهبرداری های اینترنتی فراهم می کند.

 

این مقام مسوول شروع  وقوع این جرم را  از زمانی دانست که فرد با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی و اینترنت مبادرت به دریافت خدماتی از قبیل خرید اینترنتی، برداشت، جابجایی و انتقال وجه، ثبت‌نام و پرداخت قبوض مي‌كند. وی  از  شهروندان خواست برای انجام امورات اینترنتی از قبیل ثبت‌نام و غیره به افراد مطمئن و مسلط به اینترنت مراجعه كنند و پس از انجام خدمات مورد تقاضا، در اولین فرصت نسبت به تغییر رمز کارت عابربانک خود اقدام کنند و همچنین  افراد دارنده حساب بانکی بايد سعی کنند در فواصل زماني کوتاه نسبت به تغییر رمز اول و دوم حساب خود که پراختی از طریق دستگاه ATM امکان‌پذیر است، اقدام كنند.

 

سرهنگ دوم قرایی پور  با بیان اینکه بیشترین کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک و تماس‌های تبلیغاتی در فضای مجازی انجام می شود افزود: کلاهبرداران با استفاده از شگردهایی مانند برنده شدن در قرعه کشی‌ها و دریافت کمک هزینه سفرهای زیارتی و غیره، مخاطبان خود را جهت دریافت هدیه به پای دستگاه‌های خودپرداز کشانده و از آنها درخواست انتقال وجه می‌کنند و مخاطبان نیز به دلیل عدم آگاهی مبلغ مشخصی را به حساب کلاهبردار واریز می‌کنند.

 

وی ضمن دعوت از متخصصین رایانه برای همکاری افتخاری با پلیس فتا اظهار داشت:شهروندان جهت استفاده از موارد آموزشی و هشدارهای ایمنی در این حوزه می توانند به پایگاه اطلاع رسانی (سایت ) پلیس مراجعه کنند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها