اختصاصی صبح ساحل

عکس تاریخی دختران دانش آموز شهر «اوز» در سال تحصیلی 1329-1330 خورشیدی


نویسنده: هادی صدیقی

عکسی تاریخی که در اواخر دهه 1320 خورشیدی در خانه مرحوم حاج محمد رحیم و محل مدرسه ابتدایی شهر اوز گرفته شده است، اینروزها دست بدست می گردد که در نوع خود جالب است. آنطور که از عکس بر می آید، نام مدرسه دولتی پروین اوز را روی عکس قرار داده اند که ابتدا گمان رفت درست نیست چرا که مدرسه پروین در دهه 1340 ساخته شده است ولی پس از بررسیهای انجام شده گمان می رفت که درست باشد چرا که بنابه آنچه شنیده شده است نام مدرسه دخترانه پروین بوده است که بعدها هنگام ساخت و تاسیس مدرسه جدید نیز همان نام بر روی مدرسه جدید قرار می گیرد. عکس شاه و ثریا نیز به نظر می رسد، بعدا بر روی عکس قرار داده شده است که اگر سال گرفته شدن عکس سال 29 باشد درست است و پس از ازدواج شاه و ثریا می باشد.
 
بنابه اظهار «احمد خضری»، مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه پسین اوز مدرسه در مکان «لرد دره» که به نام پروین معروف شد طبق مدارک موجود و مهر مدرسه به نام مدرسه «نوبنیاد دخترانه اوز» ثبت شده است و اشتهار آن به نام پروین به خاطر خانم «پروین ریاحی»، نخستین مدیر و آموزگار آن می باشد. آقای خضری می افزاید مدرسه دولتی شماره 29 که در بین عوام فقط به مدرسه دولتی معروف بود، نخستین مدرسه اوز است که مختلط بود و در سال 1307 تاسیس گشت تا اینکه برادران بدری در سال 1315 مدرسه ای به سبک و سیاق انگلیس و هند شروع به ساخت کردند که در سال 1317 افتتاح شد و به مدرسه بدری معروف گردید.
نخستین دانش آموزی که شناسایی شد «حوربان بازرگان» بود که در عکس با شماره 26 مشخص شده و همین محرکی شد برای شناسایی سایر افراد حاضر در عکس.
  
عنایت الله نامور محقق و پژوهشگر جنوب در مورد تاریخچه مدارس دخترانه اوز در زیر این عکس در صفحه ای نوشته اند: « حکایت دانش اموزان دختر در اوز این طور است، اول همراه پسران و به صورت مختلط در منزل حاج محمد رحیم بودند و اسم آن مدرسه هم مدرسه «دولتی مجانی اوز» بود و این نام تا سال 1324 ادامه داشت. در سال 1324 مدرسه بدری بعد از وقفه 12 ساله ای بالاخره شروع به کار کرد و دانش آموزان پسر به مدرسه بدری رفتند ولی دختران همچنان در مدرسه حاج محمد رحیم بودند و این ادامه داشت تا این که خانه حاج محمد رحیم به تدریج دیگر مناسب مدرسه نبود و برای همین برای دو سال دختران به منزل محمد فریدی رفتند که چند سال به عنوان مدرسه دخترانه کار می کرد. بعد از ان و در اوایل دهه چهل دختران به مدرسه پروین در لرد دره رفتند و دو سه سال هم انجا بودند تا بالاخره اولین مدرسه خاص دختران در اوز ساخته شد و آن مدرسه «زینب حق شناس» است. این مدرسه  هنوز هم پا برجا است. بعدها مدرسه «فرحناز» ساخته شد که خود دولت وقت  آن را ساخت و خاص دختران بود. این مدرسه  به عنوان دبیرستان دختران درآن سال ها  کار می کرد.و بعدا مدارس دیگری ساخته شد «.  
 
افرادی که تاکنون در این تصویر شناسایی شده اند:
1-رقیه فقیهی 
2-حفصه خضری
3-عایشه محبی
4-خالده زرنگار
5-عایشه طاهری
7-ثریا فانی
10-نوری یادگاری
11-طیبه یادگاری
13-قدریه صمدی
15-زینب فقیهی
16-صفیه احمدپور (حاج امین)
17-خدیجه رافعی
18-امهانی ارجمند
19-مهین صدیقی
20-صدیقه شفیعی
21-صدیقه احمدیان
22-رابعه حاج خان
25-فرنگیس یزدانی
26-حوربان بازرگان
27-پروین ریاحی
31-صفیه رافعی
34-امهانی خضری
35-صفیه خادمی پور
36-زیبا فقیهی
37-لقا صدیقی
38- شاه جهان الهامی
40-بدریه کرامتی
41-لطیفه رهنما
42-لطیفه امین زاده
43-رقیه حسین نیا
44-بدریه انگاشته
46-بدریه فریدی
47-نوریه نامور
50-طاووس ریاحی
51-طیبه برادران
52-بانو صدیق
53-خدیجه وحدانی
56-امهانی زمانی
57-منیژه افسر
58-خدیجه انجام
59-فاطمه یادگاری
61-زیبا کمالی
66- صدیقه فاروقی
67-فوزیه یزدانی
69-فاطمه (شیخ محمدسعید) فقیهی
آموزگاران خانمها 73 عظیمی و 74 شوکت تیمناک
45 آقای محمدشریف زاور
عنایت الله نامور محقق و پژوهشگر جنوب هستند که مقالات متعددی در زمینه تاریخ و فرهنگ اوز دارند. کتاب دیوان "تائب اوزی" توسط ایشان گردآوری و چاپ شده است.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها