11

مهر

1403


حوادث

24 بهمن 1390 09:06 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث _   چرا بی احتیاطی؟

 تاکنون این سوال به ذهنتان خطور کرده که چرا عده ای از افراد  که نامشان را  راننده گذاشتند بدون توجه  به مقررات راهنمایی و رانندگی در جاده های برون شهری و درون شهری می رانند  و  جان خود و دیگران را به خطر می اندازند. چرا فکر می کنند با چراغ دادن یا بوق زدن همه باید کنار روند تا وی، زود به مقصد برسد. به نظر می رسد خودخواهی برخی از رانندگان در طول مسیر جان و مال بسیاری از مردم را به خطر انداخته است. به گفته فرمانده پلیس راه استان، اگر راننده ای از سوار کردن افراد در قسمت بار وسایل نقلیه باربری پرهیز نماید، هنگام رانندگی با عدم انجام حرکات نمایشی و مخاطره آمیز جان خود و دیگران را به خطر نیندازد،هنگام حرکت حق تقدم  و سرعت مجاز را رعایت نموده و با رعایت دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی سلامتی خود و جامعه تضمین نمایند دیگر شاهد جان سپردن عزیزانمان در جاده ها و خیابانها و به زندان رفتن عده ای به علت این تصادفات  نخواهیم بود.     

13 مجروح حاصل 6فقره تصادف

در طی 3 روز گذشته با فرارسیدن تعطیلات، 6 فقره تصادف جرحی در جاده های برون شهری هرمزگان  به ثبت رسید که در این حادثه 13 نفر مجروح و روانه بیمارستان شدند.  فرمانده پلیس راه استان بیشترین تصادفات را در محور بندرعباس- حاجی آباد  ذکر کرد.

ساعت 19 و50 دقیقه بیست و یکم بهمن ماه جاری راننده یک دستگاه وانت پیکان در مسیر بندرعباس ـ خمیر به سرعت در حال حرکت بود که نرسیده به گردنه نتوانست خودرو را کنترل کند و باعث واژگونی وانت پیکان شد. در این حادثه چهار نفر شامل دو زن و دو مرد بر اثر جراحات وارده به مرکر درمانی منتقل شدند.  

 سرهنگ علی مجیدزاده تخطی از سرعت مطمئنه در گردنه را علت حادثه خواند.

راننده بی احتیاط شاهد مرگ همسر و فرزندش 

ساعت 3 بعدازظهرهفته گذشته، راننده 29 ساله یک دستگاه وانت نیسان به همراه همسر 27 ساله و پسر 4 ساله اش به نام هادی از بندرعباس به سمت ایسین در حرکت بود اما در کیلومتر 16 بزرگراه پیامبر اعظم، خودرو به سرعت  به تیر برق برخورد کرد و ...

 در این حادثه دلخراش همسر و فرزند راننده در همان لحظه اولیه جانشان را از دست دادند. راننده جوان که مقررات راهنمایی و رانندگی را نادیده گرفته بود و قصد داشت با افزایش سرعت، زودتر به مقصد برسد با بی توجهی به مسیر جلو، باعث این تصادف گردید که خود هم  مجروح و روانه بیمارستان گردید.

فرمانده پلیس راه استان با تایید این خبر از حادثه دیگری در محور بندرعباس_حاجی آباد سخن گفت. یک دستگاه پراید از حاجی آباد به سمت بندرعباس در حرکت بود که به علت خواب آلودگی وعدم توجه به جلو راننده،  با یکدستگاه تریلی که به سمت حاجی آباد حرکت می کرد به شدت برخورد نمود.در این حادثه که راننده تریلی با دیدن پراید که به سرعت سمتش می آمد خواست فرمان را به طرفی بچرخاندکه با آن  برخورد نکند اما کنترل خودرو از دستش خارج  و تریلی واژگون شد. در این حادثه، راننده 55 ساله تریلی، سرنشین 28 ساله پراید جانشان را از دست دادند و راننده 35 ساله  پراید و سرنشین 26 ساله تریلی مجروح شدند.

سرعت نقش زیادی در وقوع حوادث داردلذا ضروری است رانندگان سرعت مجاز را در رانندگی رعایت کنند.به گفته سرهنگ مجیدزاده سرعت غیرمجاز و نامناسب در آمار مرگ و میر و آسیب های ناشی از حوادث سهم به سزایی دارد که با کنترل سرعت خودروها می توان از بروز تصادف ها پیش گیری کرد و ضربه ناشی از تصادف و در نتیجه شدت آسیب وارده بر افراد را کاهش داد. عدم توجه كافي رانندگان به جلو و عدم رعايت فاصله‌ي طولي را عامل 35 درصد از آمار تصادفات فوتی در سطح جاده هاي استان بوده است که در این راستا عواملی همچون صحبت با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، صحبت با سرنشینان و ...آن را تشدید می کند.

در محور فرعی قلعه قاضی بر اثر تصادف بین یک دستگاه کامیون باری و موتورسیکلت، ترک نشین موتورسیکلت فوت کرد.راکب موتورسیکلت که از شرق به غرب در حرکت بود با کامیون در حال حرکت از جنوب به شمال برخورد کرد. در این حادثه ترک نشین 45 ساله به نام عباس جان سپرد و راکب مجروح شد.

 راکب این موتورسیکلت به علت عدم رعایت حق تقدم باعث این اتفاق تلخ شد وهمچنین وی و  ترک نشین  از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند.

فرمانده پلیس راه استان به شهروندان و راکبان موتور سیکلت توصیه کرد در جهت پیشگیری از هرگونه حوادث ناگوار به هنگام استفاده از موتورسیکلت ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی خود و سرنشینان آنها از کلاه ایمنی استفاده کنند.

یکی از دلایل اقبال استفاده از موتورسیکلت ،قیمت ارزان این وسیله نقلیه در کنار مصرف کم سوخت و عدم محدودیت جهت ورود به محدوده های طرح ترافیک و محدودهای زوج و فرد می تواند از دلایل افزایش اسقبال مردم جهت تهیه این وسیله نقلیه باشد. سرهنگ مجیدزاده با اشاره به اینکه مهمترین راهکار کاهش حوادث موتورسیکلت، ایجاد فرهنگ مناسب استفاده از این وسیله نقلیه است و گفت: "استفاده از کلاه ایمنی، لزوم دریافت گواهینامه و رعایت مقررات راهنمایی از سوی راکبان موتورسیکلت تنها راه حل پیشگیری از تصادفات موتورسیکلت در استان  است".

 وی ادامه داد:"به دلیل نداشتن حفاظ ایمنی برای موتورسیکلت، با کوچکترین ضربه و برخورد، این وسیله نقلیه واژگون می شود و راکب و سرنشین با سطح آسفالت برخورد می کنند که به دلیل عدم کنترل در زمان واژگونی اکثر ضربات به سر و گردن سرنشینان موتورسیکلت وارد می آید و به جرات می توان گفت دلیل مرگ 40 درصد موتورسواران بر اثر ضربه به سر و به اصطلاح پزشکی ایجاد تروما در این افراد است که این آمار اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کاهش صدمات و تلفات انسانی تصادفات موتورسیکلت را نمایان می کند".

دیدگاه ها (0)
img