علت ممنوعیت نوسانگیری روزانه در بازار سرمایه



ناظر بازار سهام نوسان گیری روزانه در بازار سرمایه را ممنوع کرد و از این پس فروش سهام خریداری شده در همان روز امکانپذیر نیست.

به گزارش صبح ساحل، از امروز شنبه (پنجم مهر) تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+۰ به t+۱ تغییر می یابد. بر اساس این تصمیم انجام معامله روز مجاز نیست و بدیهی است که فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان پذیر نخواهد بود.

چرا نوسانگیری روزانه ممنوع شد؟

محمود گودرزی معاون بازار بورس تهران گفت:خواستیم روند معاملات واقعی‌تر باشد.یکی از دلایل این تصمیم اهمیت دادن نهاد ناظر به سرمایه گذاری طولانی مدت یا همان «بای اند هولد» است. 

از طرفی؛ «علی صحرایی»، مدیرعامل بورس تهران گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست.

وی ادامه داد: اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان گیری و نا اطمینانی روبرو شوند. وی از ممنوع شدن معاملات الگورتیمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت : این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگورتیمی میزان نقدینگی و نقدشوندگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.

نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان را می‌توان تغییرات قیمت سهام در کوتاه‌مدت تعریف کرد. افرادی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت کارکرده و از نوسان قیمت‌ها بهره می‌گیرند، را نوسان گیر می‌گویند.نوسان گیری نیازمند دانش و مهارت بالایی در زمینه تابلو خوانی و بازار خوانی است و هر سرمایه گذاری قادر به انجام این کار نیست. ممکن است گاهی اوقات بسیاری از سرمایه‌گذاران با ورود به بازار سرمایه و طمع سودهای کوتاه‌مدت، به دنبال نوسان گیری باشند اما طولی نمی‌کشد که متضرر می‌شوند و بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند. نوسان گیران به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که موج صعودی سهم را آغاز می‌کنند و افرادی که بر موج ایجاد شده سوار شده و روند را پیش می‌برند.

منبع: باشگاه خبرنگاران_ تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها