دادستان بندرعباس دستور تخریب رواق پیاده‌رو بازار ساحلی را صادر کرد

هزینه تخریب بر دوش بازاریان



 بازار قدیم بندرعباس با آن بافت سنتی و معماری چشم‌نواز بین پاساژها و مراکز تجاری مدرن هنوز ما را به گذشته پیوند می‌زند. از پارچه‌های رنگارنگ و لباس‌های بندری گرفته تا توتون و ادویه و میگو را در دالان‌های پیچ‌در‌پیچ این بازار می‌توان یافت. حال چند روزی است که دادستان بندرعباس برای جلوگیری از خطرات احتمالی، دستور تخریب بخشی از رواق این بازار سنتی را صادر کرده‌است.


 تخریب تمام رواق بازار یا بخشی از آن
به گزارش صبح ساحل، بازار قدیم یا بازار ساحلی بندرعباس را می‌توان در زمره آثار تاریخی بندرعباس قرار داد. نفس‌های این بازار قدیمی چند سالی است که دیگر به شماره افتاده‌است و نیازمند مرمت و بازسازی است. قسمت‌هایی از سقف و ستون‌های قسمت پیاده‌رو این بازار نشست کرده‌بود و در خطر ریزش قرار داشت. در این سال‌ها بارها برای مرمت و بازسازی این بازار وعده و وعیدهایی داده‌شد اما هربار به دلیلی این عملیات دچار وقفه شد یا به تعویق افتاد.
نیمه آبان سال 98 شهرداری بندرعباس اعلام کرد که قصد دارد سقف و رواق بخش بیرونی بازار را تخریب و بهسازی کند. پیرو این زمزمه‌ها، تعدادی از کسبه در نامه‌ای اعتراضی به شهرداری و فرمانداری نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. حتی تعدادی از آنان با نصب پارچه و بنر تحت عنوان« تخریب نه، مرمت آری» در قسمت‌هایی از بازار به صورت نمادین به اعتراض پرداختند.
سرانجام طی برگزاری جلسه‌ای در برج اصناف بندرعباس با حضور بازاریان، رییس اتاق اصناف، معاونان شهرداری و شهردار بندرعباس تصمیم بر این شد که به جای تخریب کامل رواق و ستون‌های بخش بیرونی بازار فقط بخشی از آن‌ها تخریب شود. بدین ترتیب شهرداری بندرعباس به تخریب و مقاوم‌سازی بخش‌های ناایمن به جای تخریب سرتاسر مسیر رضایت داد اما باز هم به دلایل نامعلوم این بازسازی به تعویق افتاد.

 ورود دادستان و دستور تخریب
بار بعدی شهریورماه امسال بود که دوباره بازار قدیم بندرعباس بر سر زبان‌ها افتاد. عزیزالله کناری، فرماندار بندرعباس در جاسه‌ای برای بازسازی و مقاوم‌سازی بازار قدیم بندرعباس بر ضرورت ساماندهی ساختمان بازار باتوجه به تهدید جدی ایمنی تاکید کرد.
نیمه مهرماه هم مجتبی قهرمانی، دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس به همراه شهردار و فرماندار بندرعباس از قسمت‌های مختلف بازار ساحلی بازدید کردند. پس از این بازدید و با مطرح شدن احتمال تحمیل خسارت‌های زودهنگام جانی و مالی به شهروندان باتوجه به فرسودگی سایه‌بان و رواق بازار، دادستان بندرعباس دستور تخریب رواق پیاده‌رو بازار ساحلی را صادر کرد.
طبق دستور دادستان این تخریب باید به‌‌صورت مرحله به مرحله و به‌گونه‌ای انجام گیرد که فعالیت بازاریان دچار تعطیلی بلندمدت نشود.عباس امینی‌زاده، شهردار بندرعباس هم در حاشیه این بازدید گفته بود: این طرح از لحاظ مالی برای شهرداری سنگین است اما چندین دستگاه نامه‌نگاری کرده‌اند و خواستار ایمن‌سازی بازار شدند.
وی هم چنین در مورد زمان تخریب و بازسازی توضیح داد: همانطور که اکنون در بهترین شرایط آب‌وهوایی برای کسب‌وکار قرار داریم، برای اجرای طرح‌های عمرانی نیز این بهترین فصل است و در روزها وماه‌های گرم سال، پیمانکاران حاضر به انجام کار نیستند و بازدهی مناسب هم نخواهدداشت.

 کرونا؛ علت تعویق تخریب
بازاریان تخریب تمام رواق بازار را خلاف توافق سال گذشته می‌دانند و معتقدند که گزارش شهرداری به مسئولان قضایی دقیق نبوده‌است. بازاریان علت مخالفت خود با تخریب تمام رواق بازار را زمانبر بودن اجرای طرح و وضعیت نابه‎سامان اقتصادی می‌دانند: « از عید تا الان به خاطر ویروس کرونا به اندازه کافی ضرر کرده‌ایم و حالا هم برای تخریب و بازسازی رواق بازار مشخص نیست تا چه زمانی باید مغازه‌ها بسته بمانند و حالا هم که مجبوریم هزینه تخریب و بازسازی را از جیب خودمان بدهیم تا شاید در این مدت کمتر ضرر کنیم». این گفته یکی از کفش‌فروشان قسمت بیرونی بازار ساحلی است که قرار است تا چند روز آینده مغازه خود را برای تخریب رواق بازار ببندد.
علی علیزاده، یکی از اعضای هیات امنای بازار بندرعباس ضمن تاکید بر اینکه شهرداری بندرعباس خلاف توافق سال گذشته عمل کرده‌است، می‌گوید: «بعد از توافق سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا، شهرداری پیگیر تخریب رواق بازار نبود تا دو هفته پیش که یک اخطاریه برای بازایان ارسال شد که بازاریان ظرف 10 ساعت آینده نسبت به تخلیه وسایل خود اقدام کنند تا شهرداری تخریب بازار را آغاز کند».
بازاریان در نهایت با توجه به پیش‌بینی زمانبر بودن اجرای این طرح توسط شهرداری تصمیم می‌گیرند تا خودشان آستین بالا بزنند و دست‌به‌کار شوند. این عضو هیات امنای بازار در این خصوص می‌گوید: « باتوجه به بودجه محدود شهرداری و احتمال روند کند پروژه به شهردار پیشنهاد کردیم که خود ما بازاریان تخریب، بازسازی و مرمت آن قسمت‌هایی که شهرداری در نظر دارد را اجرا کنیم».

 متولی تخریب، شهرداری یا بازاریان
در نهایت قرار بر این شد که خود بازاریان هزینه این تخریب و بازسازی را پرداخت کنند اما علیزاده می‌گوید: « باوجود اینکه مهندسان ناظر شهرداری ابتدا 20 دهنه از بازار را برای تخریب معرفی کرده‌بود مدتی بعد دوباره از شهرداری نظر خود را تغییر داد و به ما اعلام کرد که این تعداد به 47 دهنه مغازه افزایش پیدا کرده‌است. به این ترتیب ما مجبور شدیم هزینه‌های احتمالی را بیش از دوبرابر براورد و به بازاریان اعلام کنیم».
وی در ادامه اضافه می‌کند: « باوجود همه این مشکلات بازاریان مجبور به همکاری هستند چون چاره دیگری ندارند اما با این حال از دادستان محترم می‌خواهیم که بر روند اجرای این پروژه نظارت دقیق داشته‌باشند و درصورت بروز مشکلات احتمالی با ما همکاری کنند».
علیرضا نظری، یکی دیگر از اعضای هیات امنای بازار بندرعباس در خصوص علت اجرای این پروژه توسط خود بازاریان می‌گوید: «سال 93 هم شهرداری بندرعباس سقف قسمت داخلی بازار را تخریب کردند. در صورتی که ما اعتقاد داشتیم سقف این بازار سنتی نیاز یه ترمیم دارد و تخریب آن اخلاقی نیست اما شهرداری با قول اینکه یک سازه زیبا و عالی را جایگزین آن می‌کند ما را راضی کرد اما در نهایت یک پنل را جایگزین کردند که در زمان بارش باران کف بازار پر از آب می‌شود. بنابراین باتوجه به سابقه شهرداری ما تصمیم گرفتیم که اجرای این پروژه را خودمان به دست بگیریم».
برای پیگیری این موضوع به سراغ  معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس رفتیم. حسین بازماندگان در خصوص پروژه تخریب بازار بندرعباس می‌گوید: « این پروژه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده‌بود تا امسال که با پیگیری‌های جناب شهردار، دادستان محترم دستور تخریب این بازار را صادر کردند و زمانی هم که برای تخریب بازار مراجعه کردیم، بازریان از ما زمان خواستند تا این موضوع را بار دیگر با دادستان مطرح کنند و خودشان برای تخریب و بازسازی این بازار ورود کنند. در نهایت تصمیم بر این شد که خود بازاریان این هزینه‌ها را متقبل شوند».وی بحث افزایش تعداد دهنه‌ها را تکذیب و اضافه می‌کند: «باتوجه به وضعیت رواق بازار از نظر شهرداری هر 69 دهنه بازار باید تخریب شود اما طبق مکاتبه‌ای که 19 مهرماه با بازاریان داشتیم به آن‌ها اعلام کردیم که 48 دهنه در اولویت تخریب قرار دارند».
بازماندگان در نهایت این را هم اضافه می‎‌کند که شهرداری آمادگی داد جهت ورود و تامین هزینه بازسازی نمای رواق با بازاریان همکاری لازم را انجام دهد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها