13

مهر

1403


اجتماعی

22 آبان 1399 09:11 0 کامنت

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده و به منظور تقویت منابع آبی ها قنات های استان ، تا پایان امسال پروژه های آبخیزداری در قنات های چهار منطقه استان اجرا می شود.

ابراهیم جعفری تختی نژاد  اظهار داشت: متاسفانه در نتیجه بهره برداری های غیرمجاز و تداوم بیش از دو دهه خشکسالی قنات های استان در شرایط نامطلوبی قرار گرفته اند و در حال حاضر اجرای طرح های آبخیزداری به منظور احیای قنات ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی هایی برای احیای قنات های هرمزگان انجام شده و تا پایان امسال اجرای پروژه های آبخیزداری در قنات های شهرستان های بندرعباس، حاجی آباد، بستک و رودان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام می شود.

جعفری تختی نژاد با اشاره به اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری و نقش آن در افزایش آب دهی قنات ها، گفت: مطالعات انجام شده حاکی از آن است که با وجود خشکسالی ها، در هر منطقه ای که عملیات آبخیزداری در آن اجرا شده، آبدهی قنات و منابع آبی دشت ها افزایش یافته و باعث توسعه پایدار کشاورزی و روستاها شده است و از همین رو باید آبخیزداری مورد حمایت هر چه بیشتر قرار گیرد.

وی بیان داشت: ارتقای سهم مهار آب باران، جلوگیری از شور شدن سیلاب سرشاخه‌های آب شیرین، تغذیه آب خوان‌های زیر زمینی و کمک به تعادل بخشی سفره‌های زیر زمینی، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن در حفظ تولید و اشتغال و احیای عرصه‌های منابع طبیعی از مهم‌ترین مزایای سازه‌های آبخیزداری است.

جعفری تختی نژاد خاطرنشان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری در هرمزگان با توجه به شرایط آبی استان و تداوم بیش از دو دهه خشکسالی مورد توجه ویژه است و پارسال حدود ۸۰۰ و سال قبل تر ۷۰۰  سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری با مشارکت مردم و حمایت دولت در مناطق مختلف هرمزگان اجرا شد.

این مقام مسوول ابراز داشت: امسال ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری هرمزگان اختصاص یافته که در ۳۳ حوزه به مساحت ۵۷ هزار و ۲۴۲ هکتار هزینه می شود.

براساس اطلاعات اعلام شده از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ، این استان دارای ۱۶۱ رشته قنات به طول ۱۸۴ کیلومتر است این قنوات در مجموع با ظرفیت آبدهی ۲۹۳۳ لیتر در ثانیه، ۹۱۸۳ هکتار سطح زیر کشت را آبیاری می کند.

 طولانی ترین رشته قنات استان هرمزگان در شهرستان حاجی آباد بنام قنات خوشاباد و قنات فخرآباد با ۶ کیلومتر طول و بیشترین میزان آبدهی قنات استان در شهرستان رودان بنام کهنوج بالا با ۸۵۰ لیتر در ثانیه میباشد.

در استان هرمزگان ۸ هزار و ۶۵۱ سازه آبخیزداری به ظرفیت ۴۹۰ میلیون متر مکعب استحصال رواناب وجود دارد.

دیدگاه ها (0)
img