12

مهر

1403


اجتماعی

20 شهریور 1392 09:36 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: با توجه به اتمام مهلت قانونی حضور یک ساله خانوارهای اتباع افغان در ایران، تا پایان شهریور ماه در جلسه مشترک بین اداره کل امور اتباع و مهاجرت وزارت کشور و وزیر مهاجرت افغانستان، تکلیف این خانوارها مشخص خواهد شد.

 

عزیز کاظمی در گفت‌وگو با  (ایسنا)، درباره تعیین تکلیف خانوارهای غیرمجاز افغان، گفت: مهلت قانونی حضور 400 هزار نفر از اتباع غیرمجاز افغان که سال گذشته جمهوری اسلامی ایران به آنها اقامت یک ساله داده بود، 15 شهریور ماه به اتمام می‌رسد و باید تعیین تکلیف شود.

وی افزود: این افراد که به صورت غیرقانونی در ایران حضور داشتند، در طرح ساماندهی شرکت کرده و به مدت یک سال به آنها مهلت اقامت داده شد که در شهریور امسال این مهلت به پایان می‌رسد و در حال حاضر حضور آنها در کشور غیرقانونی است و باید کشور را ترک کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تصریح کرد: در جلسه مشترکی که بین مسئولان کشور ایران و افغانستان برگزار شد، وزیر مهاجرت افغانستان تقاضای تمدید مهلت اقامت اتباع را از وزارت کشور ایران داشتند، اما تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده، اما در جلسه‌ای که به زودی بین اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کمیته دائمی امور اتباع برگزار می‌شود، به زودی درباره این افراد تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

کاظمی در مورد تکلیف فرزندان محصل این خانوارها با توجه به نزدیک بودن بازگشایی مدارس گفت: در حال حاضر حضور این افراد در کشور به لحاظ قانونی مشکلاتی را به همراه دارد، چرا که مهلت اقامت آنها به پایان رسیده و باید کشور را ترک کنند، اما چنانچه تصمیم‌گیری مبنی بر تمدید مهلت حضور آنها باشد، قطعا برای ثبت‌نام فرزندان اتباع تدابیری اتخاذ خواهد شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: به نظر می‌رسد با مذاکراتی که بین دو کشور ایران و افغانستان صورت می‌گیرد، بتوانیم مهلتی را به این اتباع بدهیم، اما همه تصمیمات به نتیجه جلسه‌ آینده بین مسئولان دو کشور بستگی دارد.

وی با بیان اینکه تا پایان شهریور ماه 400 هزار اتباع غیرمجازی که مهلت اقامتشان در کشور به پایان رسیده، تعیین تکلیف خواهند شد، درباره اتباع سایر کشورها نیز گفت: عمده مشکل اتباع خارجی در ایران را افغان‌ها تشکیل می‌دهند اما با توجه به بحث قانون‌گریزی، برخی از اتباع کشورهای دیگر از جمله بنگلادش و ترکیه نیز ورود غیرمجاز به ایران را دارند.

کاظمی درباره ترانزیت افغان‌ها از مسیر ایران به سایر کشورها نیز با تاکید بر اینکه کنترل مرزها برای جلوگیری از ترانزیت و قاچاق انسان انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به مشکلات افغانستان به دلیل اشغال این کشور از سوی نیروهای خارجی و همچنین درگیری‌های داخلی، مرزهای این کشور به خوبی کنترل نمی‌شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در مرزهای کشور ما کنترل به خوبی انجام می‌شود، اما ممکن است ورود غیرمجاز هم وجود داشته باشد. از سوی دیگر در داخل کشور با ترانزیت و نقل و انتقال اتباع غیرمجاز به شدت برخورد می‌شود، اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، نبود قانون برخورد با افرادی است که اتباع غیرمجاز را حمل می‌کنند و یا به آنها اسکان می‌دهند.

کاظمی با انتقاد از این خلاء قانونی در کشور، گفت: رسانه‌ها، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه باید در این باره به کمک اداره کل امور اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور بیایند تا برخوردی قانونی با افرادی که به صورت غیرمجاز اتباع را عبور می‌دهند و یا کسانی که این اتباع را دپو کرده و یا به آنها املاک می‌دهند وجود داشته باشد که این خلاء قانونی باعث بوجود آمدن برخی مشکلات شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: علی‌رغم اینکه درباره انتقال اتباع به صورت غیرمجاز از مرزها قانون وجود دارد، اما چنین قانونی برای افرادی که اقدام به انتقال این افراد از استانی به استان دیگر می‌کنند، وجود ندارد. هر چند که دادستانی استان‌ها و قوه قضاییه پیگیر این موضوع هستند تا بتوان تدابیر قانونی اندیشید تا با افرادی که اتباع غیرمجاز را منتقل و یا جابجا می‌کنند، برخورد کرد.

فوت تعدادی از کودکان افغان در حادثه تصادف کرج صحت ندارد

کاظمی درباره حادثه تصادف کرج که باعث مرگ تعدادی از اتباع افغان شد نیز گفت: خبری که در رسانه‌ها مبنی بر فوت تعدادی از کودکان اتباع افغان عنوان شده بود، صحت ندارد، بلکه حادثه به این شرح بوده که خودرویی اتباع افغان را به صورت غیرقانونی منتقل می‌کرده که بر اثر تصادف، تعدادی از سرنشینان این خودرو کشته می‌شوند.

وی ادامه داد: در این حادثه نه تنها راننده به علت حمل غیرمجاز این افراد مرتکب تخلف شده، بلکه این افراد نیز به صورت غیرمجاز در حال تردد بودند و این موضوع ربطی به کودکان افغان نداشت.

دیدگاه ها (0)
img