بادمجان‌های برزمین مانده کشاورزان هرمزگان به بی‌توجهی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی بازمیگردد



به گزارش صبح ساحل، ابوطالب جوادی، بیر خانه کشاورزان هرمزگان گفت: اولین مشکل در این زمینه به بی‌توجهی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باز می‌گردد به طوری که باید الگوهای کشت به درستی طراحی و عملیاتی شود تا مازاد نیاز کشور محصولی کشت نشود که کشاورز مجبور باشد آن محصول را بدلیل نبود مشتری به دور بریزد.

وی افزود:تعاون روستایی هرمزگان باید پیش از رسیدن به فصل برداشت هر محصول، برنامه ریزی دقیقی در زمینه خرید توافقی و تضمینی محصولات کشاورزی داشته باشد و از طریق دامنه وسیعی از ارتباطاتی که با تعاونی‌های روستایی سراسر کشور دارد، نسبت به عرضه این محصولات در دیگر استان‌ها اقدام کند تا بادمجان تولیدی کشاورز هرمزگان که برای هر کیلوی آن بیش از 1500 تومان هزینه کرده است، به قیمت 300 تومان و 500 تومان توسط دلالان تاراج نشود.

جوادی اظهار کرد: اکنون با توسعه کشت گلخانه‌ای در سراسر کشور، حتی در استان‌های سردسیر کشور هم بادمجان و فلفل و ... در فصول زمستان کشت می‌شود و این ضربه بزرگی به کشت خارج از فصل هرمزگان وارد کرده است و وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست در این زمینه تدابیر کنترلی داشته باشد.

وی ادامه داد: میزان تولید محصول نیز در هر هکتار به میزان قابل توجهی افزایش یافته که ناشی از استفاده از کود شیمیایی و آبیاری قطره‌ای است و لذا باید کشاورزان پیش از کشت، متناسب با بازار و میزان نیاز بازار نسبت به کشت اقدام کنند تا محصول تولیدی‌شان زمین نماند.

او هم چنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست ضمن دریافت نظرات بخش‌های صنفی، تصمیمات خود در زمینه کشاورزی در کشور را تخصصی‌تر کند به نحوی که در هر منطقه از کشور، تولید انبوه بر مزیت آن استان قرار گیرد و در استانی که مزیت کشت برنج دارد، سایر محصولات کشت نشود. این همان الگویی است که ما در سفر به هند نمونه آن را مشاهده کردیم که بیش از 250 کیلومتر از یک مسیر میان دو استان هند، فقط به کشت برنج اختصاص یافته بود و کشاورزان آن منطقه صرفا کشت برنج انجام داده بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها