13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

29 آذر 1399 11:40 0 کامنت

رئیس اداره میراث­ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بستک گفت: آرامگاه شیخ حسن عالی کوهیج با همکاری شهرداری و خیرین در سه فاز مرمت می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، ماشاءالله خنجی صبح امروز(۲۹ آذرماه) در بازدید مجدد از روند مرمت این آرامگاه، با بیان این مطلب افزود: نشستی با حضور شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر کوهیچ در خصوص مرمت و بازسازی بناهای تاریخی این شهر برگزار شد که در این نشست مقرر شد آرامگاه شیخ حسن عالی در سه فاز توسط شهرداری و با نظارت اداره­ کل میراث­ فرهنگی، گردشگری و صنایع ­دستی مرمت شود.

وی با اشاره به اینکه در فاز اول بنا استحکام‌بخشی می‌شود، بیان کرد: در فاز دوم و سوم، گنبد و ایوان آرامگاه مرمت و بازسازی می‌شود.

خنجی عنوان کرد: بنای آرامگاه شیخ حسن عالی کوهیج به دوره صفوی تا قاجاریه می‌رسد و با مصالح سنگ و ساروج و پوشش گچ محلی ساخته‌شده که  آخرین بار در سال ۷۲ مرمت‌شده است.

 آرامگاه شیخ حسن عالی کوهیجی در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۵۳۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سال97 هم خیرین «بستک» در طرحی مرمت و بازسازی مقبره «شیخ احمد راشد» یکی از بناهای تاریخی مهم این شهر را بدون اعلام به میراث فرهنگی منطقه انجام داده‌اند که انتقادهای فراوانی را برانگیخت.
به گفته منتقدان طرح مرمت این بنا بیشتر شبیه به یک امامزاده در نقاشی کودکانه است تا بنایی تاریخی ۱۷۲ ساله که بخواهد معماری دوره ساسانی را نشان دهد!
این آرامگاه که  هفتم مهرماه ۱۳۸۱ به شماره ۶۱۰۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در محدوده‌ی قبرستان شهر بستک و در مجاورت چند آب انبار بزرگ توسط مصطفی خان «فایز بستکی» حاکم بستک ساخته شده است.

دیدگاه ها (0)
img