استخراج بیت‌کوین با قطعی برق چه ارتباطی دارد؟



رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران از تبلیغات در مورد نقش استخراج رمزارز در کمبود انرژی و آلودگی هوا انتقاد کرده‌ و با مقایسه آمار مصرف انرژی در کشور طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که رشد مصرف انرژی در سال جاری نسبت به روند سال‌های گذشته جهش معناداری نشان نمی‌دهد.

به گزارش صبح ساحل، استخراج رمز ارز، کسب و کاری نوپاست؛ همه ابعاد این کسب و کار هنوز کاملا شناخته‌شده نیست. در ایران با توجه با توجه به سوق پیدا کردن علاقه‌مندان به این سمت، وزارتخانه‌های صمت، نیرو و ارتباطات و ... از سال گذشته، پس از تصویب قوانین مربوطه، موانع را از پیش پای سرمایه گذاران برداشتند و راه حضور آنها را تسهیل کردند. اما این روزها به دلیل خاموشی‌هایی که در کشور صورت گرفته،‌ این شائبه ایجاد شده که در کشور و آن هم در زمان صعود قیمت بیت‌کوین، استخراج این رمزارز صورت می‌گیرد که منجر به قطعی گسترده برق شده است.

البته سخنگوی صنعت برق اعلام کرده که در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی به‌دنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاه‌ها اعمال شده است که باعث شده در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم. قطع برق در برخی بخشهایی از مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۱،۱۳ و ۱۴ تهران اتفاق افتاده و این محدودیت موقتی بدنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاه‌ها اعمال شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم.

این در حالی است که وزارت نیرو در پاسخ به این موارد اعلام کرده: با تصویب هیئت وزیران از ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۸ استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزها در ایران یک فعالیت قانونی به حساب آمده و پس از کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای عموم مردم آزاد است. تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها با تعرفه برق صادراتی (بدون یارانه) انجام می‌شود و این امر به یکی از دو طریق دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید توسط متقاضی میسر است.

 در این راستا به نقل از فدراسیون فاوا، محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران، با اشاره به اختصاص ۳۱۰ مگاوات انرژی به صنعت رمزارز کشور و دریافت تعرفه‌ای چندین برابر برق صنعتی از فعالان استخراج، تاکید کرده‌است که نباید صنعت استخراج رمزارز را «علاوه بر درآمدزایی برای صنعت برق» به «بلاگردان سوءمدیریت» در این حوزه تبدیل کرد.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین با بیان اینکه مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها مختص به سال جاری نبوده و مسبوق به سابقه است، گفت: دلایل بسیاری در این زمینه ذکر می‌شود، مانند تکمیل ظرفیت منابع نگهداری مازوت و انباشت آن در انبارهای وزارت نفت که خود دلیلی برای عرضه به عنوان سوخت نیروگاهی است. چندین نیروگاه کشور با ظرفیتی عظیم (در حدود چند ده هزار مگاوات) در حال بهره‌گیری از سوخت مازوت هستند که طبیعتا ارتباط آن با مصرف ۳۰۰ مگاواتی صنعت استخراج رمزارز امری نامعقول بوده و قصد راویان از بیان چنین مواردی بیشتر حذف صورت‌مسئله‌ و سلب مسئولیت جلوه می‌کند.

آیا چینی‌ها باعث خاموشی برق ایران هستند؟

 عده‌ای در فضای مجازی خاموشی‌های اخیر را به علت فعالیت یک مزرعه بیت کوین چینی می دانستندکه رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره می‌گوید، مخالفان افزایش روابط تجاری دو کشور از هر اتفاق و چالشی استفاده می‌کنند تا مشکلات ایران را به بر گردن چینی‌ها بیندازند.

حریری در پاسخ به این سوال که آیا مصرف بالای برق یک مزرعه بیت کوین چینی باعث خاموشی‌های اخیر برق ایران شده، توضیح داد: در وهله اول باید این سوال را پرسید که آیا امکان آنکه یک شرکت خارجی به ایران آمده و در حوزه ای فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند اما دولت در جریان آن نباشد و قراردادی در این زمینه منعقد نشود وجود دارد؟ قطعا این طور نیست. همانطور که در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود، بحث جذب و ورود سرمایه گذاران در حوزه بیت کوین به ایران اعلام شد و احتمالا پیگیری شده است.

به گفته وی، چیزی که امروز قطعی به نظر می‌رسد این است که بحث استخراج بیت کوین در ایران امروز از سوی شرکت‌ها و افراد مختلف در حال اجراست و اینکه صرفا یک شرکت چینی را محور این موضوع در نظر بگیریم قطعا از واقعیت بسیار به دور است. شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران مجوزهای لازم را از دولت می‌گیرند و با توجه به معامله خارجی، قطعا نرخ انرژی آنها با قیمت‌های بین المللی محاسبه می‌شود و با شفاف کردن اطلاعات و ارائه جزییات از سوی مسئولان که چه تعداد استخراج کننده بیت کوین و از سوی چه افراد یا شرکت‌هایی در ایران فعال است، قطعا سوالات و ابهام‌های جامعه برطرف خواهد شد.

نگفتم عامل کمبود برق، استخراج رمز ارز است!

در پی قطع گسترده برق در چند کلانشهر ایران در روز گذشته، از قول مدیرعامل شهرک‌های صنعتی تهران اعلام شد که استخراج رمز ارز و بیت کوین دلیل قطعی برق است، اما او امروز این صحبت‌ها را تکذیب کرد و گفت از صحبت‌هایش اشتباه برداشت شده است.

صابر پرنیان، اظهار کرد: از قول من اعلام شده که استخراج رمزارز عامل قطعی برق است اما حرف من این نبود. موضوع این است که با توجه به کمبود برق در شهرک‌های صنعتی تهران، باید به این نکته توجه شود که برای واحدهای صنعتی اشتغال مهمتر از استخراج رمزارز است. به عبارت دیگر اولویت ما استفاده از برق برای ایجاد اشتغال است نه برای تولید ارزهای دیجیتال.  

روز گذشته برق ۲۳۱۳ واحد صنعتی قطع شد

به گفته مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران روز گذشته ۲۳۱۳ واحد صنعتی بدون اطلاع با قطعی برق مواجه شدند که این مسئله باعث از بین رفتن مواد اولیه و محصول تولیدی، آسیب به سیستم‌های الکترونیکی تولیدی و بیکاری نیروهای کارگری می‌شود.  

پرنیان در پایان درخواست کرد که طبق ماده ۲۵ قانون تسهیل فضای کسب و کار در صورت کمبود انرژی واحدهای تولیدی در اولویت قطع انرژی قرار نگیرد، اما اگر شرایط کشور ایجاب کرد، حتماً با برنامه‌ریزی و اطلاع قبلی انرژی واحدهای صنعتی قطع شود تا بتواند با مدیریت آسیب و خسارت را به حداقل ممکن برسانند.  

وی در پاسخ به اینکه چرا خاموشی‌های امسال حتی در شهرک‌های صنعتی بیشتر شده، گفت: زمستان سال گذشته برق واحدهای صنعتی به طور کلی قطع نشد، اما علت قطعی برق در سال جاری کمبود گاز نیروگاه‌ها عنوان شده که در پی آن اول برق مشترکین پرمصرف را قطع کردند که از جمله آنها واحدهای صنعتی هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها