بورس، قربانی تنش دولت و انتخابات



بعد از افت شاخص کل بازار سهام تا محدوده یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد از بورس حمایت شد و نمادهای شاخص‌ساز روندی صعودی پیدا کردند. اما بورس ایران مدتی است درجا می‌زند و رشد نمی‌کند. دلیل آن چیست؟

شاخص کل بازار سهام بعد از صعود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در آذر ماه روند نزولی پیدا کرد و تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد ریزش کرد، برخی از کارشناسان معتقدند بازار سهام تا پایان سال رشد خوبی دارد اما برخی دیگر اعتقاد دارند تا زمان انتخابات ۱۴۰۰ روند بازار نوسانی خواهد بود.

«پیام الیاس‌کردی»، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مثبت شدن بورس گفت: بعد از روند نزولی بازار سهام تنش‌ها میان مجلس و دولت در رابطه با بازار سرمایه و از جمله صندوق پالایشی یکم بالا گرفت و بعد از حمایت از بورس در محدوده یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد نمادهای شاخص‌ساز و از جمله پالایشی به صورت دستوری حمایت شدند اما کلیت بازار سهام و نمادهای کوچک با صف فروش همراه هستند.

این کارشناس در رابطه با روند بورس تا پایان سال گفت: به نظرم تا زمانی که تکلیف FATF، مذاکره با آمریکا و انتخابات ۱۴۰۰ مشخص نشود روند بازار سهام نوسانی خواهد بود و از طرفی نیز زمزمه‌هایی از کاهش قیمت دلار شنیده می‌شود که باعث روندی نزولی بورس می‌شود. این کارشناس در رابطه با احتمال کاهش قیمت دلار گفت: اگر دولت بتواند منابع ارزی بدست بیاورد بعید نیست که قیمت دلار از ارزش واقعی خود هم پایین‌تر بیاید. چراکه به نظر می‌رسد قیمت واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است، اما اگر دلار از این ارزانتر شود، بورس به تناسب ریزش قیمت دلار افت می‌کند.

 ۴ پیش‌بینی از بورس فردا

در این میان، کارشناسان بازار سرمایه، پیش‌بینی خود را نسبت به بورس فردا گفته‌اند:

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس فردا گفت: باید کمی به بورس فرصت داد تا روند صعودی خود را آغاز کند و در این محدوده متعادل شود. احتمالا بازار فردا وضعیت نوسانی اما با گرایش مثبت دارد.

برخی از کارشناسان عقیده دارند حجم نقدینگی در بازار سهام باید افزایش پیدا کند و تداوم روند بورس به افزایش حجم نقدینگی بستگی دارد.

محمد خبری‌زادف کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد روند صعودی بورس به این دلیل است که حجم فروش در بورس کم شده و اگر تقاضا بتواند از عرضه‌ پیشی بگیرد روند بورس صعودی می‌شود.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند بازار سهام گفت: هنوز سیگنالی برای شروع روند صعودی نداریم و زمانی می‌توان گفت روند صعودی شروع شده که شاخص کل تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد کند. احتمالا بورس فردا متعادل است و گرایش بورس هم مثبت است.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه هم در رابطه با بورس فردا گفت: بورس از این بیشتر ریزش نخواهد داشت اما اعتماد باید به بازار سهام برگردد تا روند صعودی پرقدرت‌تر ادامه پیدا کند. همچنین رضایتی ادامه معاملات این هفته را متعادل دانست.

منبع: تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها