13

مهر

1403


اجتماعی

06 آبان 1392 11:11 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی - اتاق‌های معاینه گروهی

 هرگاه سخن از پزشک است سخن از اعتبار است، احترام است والبته اعتماد.اعتمادی فراتر از اعتمادحرفه‌ای وآن اعتمادی شخصی است اعتماد شخصی به یک متخصص. چرا که درهمه حوزه‌های پزشکی افراد ممکن است رازهایی داشته باشند که تنها پزشک را برای طرح آن قابل اعتماد می‌دانند. فعالیت‌های پزشکی همواره از قداستی واحترامی برخوردار بوده که درکمتر حرفه‌ای می‌توان نظیرآن را سراغ گرفت اما با تغییر شکل جوامع وتغییرآرمان‌ها واهداف انسان‌ها، ونیز آشکارشدن انگیزه‌های غیرحرفه‌ای درمیان بخشی از فعالان پزشکی، مشخص شد هیچ لزومی ندارد ویا الزامی نیست که انسان وجامعه بخواهد هیچ‌گاه هیچ نقدی برقشر محترم و وظیفه‌شناس پزشک وارد نکند. همواره جامعه ما بدون چون وچرا بسیاری مناسبات تعیین شده ویا رسم شده دربین خود و پزشک را پذیرفته وادامه داده تا اینکه در دوران اخیر با طرح پرسش‌هایی، بسیاری از آن نوع شکل ارتباط را غیرموجه وغیرضروری یافته است. نوع تعامل بیمار وپزشک درجامعه ما همواره نوعی رابطه‌ی بالا به پایین بوده وهست که هرآنچه پزشک می‌گوید مثل ساعات حضور، معطل‌شدن‌های بدون اطلاع‌قبلی وزمان معاینه و ... از سوی بیمار بی‌بروبرگرد مورد پذیرش قرار گیردو معمولاً پزشک خود را ملزم به هیچ پاسخی نمی‌بیند. اما به نظر می‌رسد با رسیدن به مرحله‌ی واقع‌بینی وتدوین دقیق نوع تعاملات ورابطه‌های انسانی این بخش از تعامل اجتماعی هم نیازمند واقع‌بینی و بازبینی باشد. نوعی از تعامل بیمار و پزشک، که مورد نظر این گفتار است بخشی است که مشخص نیست طبق چه رسم وقانون وتوجیهی یکباره به روندی عادی در اغلب مطب‌های پزشکان متخصص دربندرعباس تمدیدشده است. روندی که تقریباً از 2 یا 3 سال پیش آغاز شده به نحوی پیش رفت که دیگر تقریباً به ندرت می‌توان پزشکی را یافت که از این سنت ناپسند تبعیت نکند. روندی که نه قانونی آن‌را تائید کرده ونه عرف،هنگامی که به این حد از تداول می‌رسد نشان از 2 چیز دارد: یک - مردمی که به حق خود آشنا نیستند و یا آشنا هستند وبه راحتی از آن می‌گذرند، دو - مسئولانی که به راحتی چشم خود را برتضییع حقوق بیماران خود می‌بندند وگرنه درشرایطی که طبق قانون، هرمطب سالانه 3 بار مورد بازدید بازرسان قرار می‌گیرد چگونه چنین پدیده‌ای از چشم مجریان وناظران قانون پنهان می‌ماند. این روند در سال‌های اخیر که نارضایتی شهروندان بندرعباسی وسایر شهرهای استان (که عمدتاً برای مراجعه به متخصص به مرکز استان مراجعه می‌کنند) را به دنبال داشته، درکنار نارسایی‌های خدمات پزشکی استان، موجب تشدید چنین نارضایتی‌هایی شده است. آنچه مسلم است اینکه اگر مسئولان متولی امر بیش از این خود را درقبال شهروندان ودرقبال اعتماد مسوولان نظام، پاسخگو ومسوول می‌دانستند بسیار پیش از این از بروز اقدامی که درهیچ مرجعی قانونی نیست جلوگیری می‌کردند. با روی کارآمدن دولت جدید مردم امیدوارند بار دیگر درهمه عرصه‌ها به مسیر قانونی بازگردیم وضمن ارتقاء خدمات رسانی بخش پزشکی از تداوم پدیده‌ی پذیرش همزمان چند بیمار که نوعی تضییع حقوق بیماران است جلوگیری شود. 

رازداری در مطب‌ها چالش بیماران

   اولی «خدا نکند آدم دربندرعباس به بیماری سختی دچار شود، دیگر باید زندگی و کارش را تعطیل کند واز این شهر به شهر دیگری نقل‌مکان کند»، دومی در تایید اولی «همین خانم ... یکبار به دلیل دل‌درد نزدیک بود راهی اتاق عمل شود اما همین که به یکی از استان‌های همجوار رفت با 3 روز بستری‌شدن سلامتی کامل خودش رو به دست آورد وبرگشت، الان که من به مطب دکتر ... آمده‌ام بارها وبارها شاهد بودم که تشخیص درستی داشته وگرنه اگر پزشکی را از قبل نشناسم به هیچ‌وجه حاضر به ریسک نیستم».

  اولی: «آره دراین شهر واقعاً شناخت شرط شده. اخیراًهم مشکل این شده که پزشکان مد کرده‌اند و چند بیمار را با هم به مطب می‌فرستند ». دومی :‌«باز دوباره همین الان داشتم فکر می‌کردم یعنی داخل اتاق معاینه چند تا بیمار دیگه همزمان با من می‌شینند».

اتاق‌معاینه از ایام دور درفرهنگ ما واحتمالاً همه کشورهای دیگر به مفهوم حضور پزشک وبیمار ونهایتاً یک همراه بیمار شناخته می‌شود، اما چندسالی است ظاهراً روند وفضای اتاق‌های معاینه پزشکان دست‌کم دربندرعباس تعریف دیگری یافته‌اند و آن هم حضور همزمان چندین بیمار است. «همه ما در تعالیم دینی و فرهنگی آموخته‌ایم که آدم‌ها دربرخی مسائل وحوزه‌های فردی رازهایی دارند که تنها افرادخاصی باید ازآنها مطلع شوند از همین رو پزشک چون قصد درمان انسان را دارد در بسیاری از آن مسائل محرم به شمار می‌رود» این گفته‌های حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبرمیرزایی مدرس حوزه ودانشگاه است که از نگاه باورهای دینی پدیده‌ی همزمانی حضور بیمار را برای بسیاری از مردم غیرقابل‌قبول می‌داند. از آنجا که بعد از گذشت این مدت طولانی همچنان این روند تداوم داشته وروز به روز هم گسترده‌تر شده دراین گزارش مبنای چنین رویدادی را جویا شدیم. 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی، درمرحله‌ی نخست عمومیت این پدیده را رد کرده و گفت: پذیرش همزمان بیماران تنها در برخی رشته‌های (تخصص‌های) پزشکی همچون زنان وزایمان مجاز است که آنهم به دلیل آنست که گاهی معاینات بالینی است و آماده شدن بیمار جهت معاینه زمان می‌برد».

غلامرضا جمالی‌زاده هم تاکیدمی‌کند تنها پزشک محرم بیمار است اما سایر بیماران که محرم نیستند وشاید بیمار از بیان مشکلاتش مقابل سایر بیماران رضایت نداشته باشد».

برخلاف صحبت‌های دکتر برخلاف روندی است که  درمطب‌های پزشکان شهر حاکم است.یک نگاه سرسری و معطلی 10 دقیقه‌ای دریک مطب بویژه درمطب پزشکان متخصص کافی است تا متوجه شوید که منشی پزشک همزمان تعداد 2 - 3 یا حتی بیشتر از بیماران را برای رفتن به مطب دکتر صدا می‌زند وبیماران هم که می‌دانند برای معاینه‌شدن به هرحال باید در صف باشند چه صف نوبت ایستادن دراتاق انتظار و چه صف نشستگان داخل اتاق معاینه بلافاصله با عجله به سمت اتاق معاینه می‌روند اما هیچ‌کدام از لبخندهای پس از شنیدن صدای منشی که نامشان را خوانده نشانی از رضایت از روند معاینه با شرایط گفته شده نیست. گاه فقط راضی‌اند به اینکه سریع‌تر نزد دکتر بروند.

  سحر - ب که از مطب پزشک متخصص حساسیت بیرون آمده درگفتگو با خبرنگار ما با اظهار گله از روال جاری سال‌های اخیر گفت: «نمی‌دانم آیا پزشکان با چه هدفی 3 - 4 ویا 5 بیمار را با هم به اتاق معاینه راه می‌دهند؟ مگر قبلاً که هربار فقط یک بیمار با همراهش وارد می‌شد چه ایرادی داشت که اکنون روال دیگری را اجرا می‌کنند؟ آخر مگر در بدترین حالت چه قدر یک بیمار قرار است وقت پزشک را بگیرد؟ حتی اگر او پرحرف هم باشد راه حل دیگری دارد وتازه مگر همه بیماران قرار است پرحرفی کنند؟! تازه مگر حداقل زمانی که باید صرف بیمار شود نباید با میزان پولی که به عنوان متخصص دریافت می‌کنند تناسب داشته باشد پس حالا 2 - 3 دقیقه شد 5 یا 8 دقیقه یا 10 دقیقه که حق یک بیمار است.»

دکتر جمالی‌زاده مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ضمن اینکه معتقد است حداقل زمان نمی‌توان برای پزشک تعیین کرد وهر پزشک خودش تشخیص می‌دهد که با چه میزان شرح حال گفتن قادربه تجویز نسخه است، متوسط زمان‌های معاینه‌ را هم «طبق قانون برای پزشک عمومی حداقل 15 دقیقه، پزشک متخصص 20 دقیقه، فوق‌تخصص 25 دقیقه و روانپزشکان 30 دقیقه» برای حق ویزیت ذکر می‌کند.

البته هیچ‌کس انتظار ندارد این اعداد که اعداد استاندارد و تعیین شده طبق مصوبه هیئت وزیران است دقیقاً در هربار معاینه در مورد تک‌تک بیماران اعمال شود اما می‌توان فهمید که اگر بیماری با توضیحات ویا با ملاقات 30 ثانیه‌ای ویک دقیقه‌ای یک پزشک قانع نشد حق دارد بخواهد سوالات بیشتری بپرسد.

این سوالات وابهامات که برای بسیاری از بیماران پیش می‌آید هنگامی که اتاق‌معاینه باحضور 3 -4 نفر دیگر هم اشغال شده است دیگر فرصتی برای طرح نمی‌گذارد.

مهرداد - س درمطب پزشک متخصص چشم می‌گوید«آخر با اینهمه هزینه‌ای که دادم نباید بتوانم همه سوالاتم را بپرسم، پزشکی که امروز مرا معاینه کرد همزمان دراتاقش 5 نفر دیگر هم نشسته بودند حتی توضیح کافی نداد که تا کی داروها را مصرف کنم».

  ناهید - س البته می‌گوید: « من دکتر دیگری می‌شناسم که درهمین شهر نه هیچ بیمار دیگری را همزمان به اتاق معاینه راه می‌دهد ونه با عجله ویزیت می‌کند. هربار هم که از او وقت می‌گیرم با رضایت‌کامل و آرامش‌خاطر می‌توانم مطب را ترک کنم چون می‌دانم اگر مشکل باشد به من توضیح داده می‌شود».

قیاس این بیمار که درمورد پزشکان در یک زمینه ونحوه رفتار آنها صورت می‌گیرد نشان می‌دهد بیماران درسال‌های اخیر بیش از گذشته به رفتارهای پزشک معالج‌شان هنگام معاینه و توضیحات آنها توجه نشان می‌دهند. هرچند این معیار چندان ربطی به میزان تبحر و مهارت پزشک ندارد، اما تا حد زیادی بر روحیه واحساس‌رضایت بیمار تاثیرگذار است وبا توجه به قانونی که درمورد صرف وقت برای بیمار درگزارش ذکر شد توضیحات حداقلی که به 5 دقیقه هم نمی‌رسد بخشی از حقوق بیمار به شمار می‌رود.

  لیلا- بیمار دیگری که درمطب پزشک متخصص حساسیت با او گفتگو کردم می‌گوید: نمی‌خواستم از مشکلات حساسیت پوستی‌ام جلوی حتی خانم‌های دیگر که در مطب نشسته‌بودند صحبت کنم، بنابراین مشکلاتم را ناقص مطرح کردم. واقعاً از مسوولان انتظار دارم دراین‌باره رسیدگی‌کنند». باتوجه به اینکه بسیاری از پزشکان درشرح‌حال‌ گیری تنها منتظر توضیحات بیمار می‌مانند، حضور افراد بیگانه عاملی است که باعث می‌شود بیمار نتواند به حدکافی راجع به عارضه‌ای که دچارش شده توضیح بدهد،مانعی مثل حیا ویا گاهی احتیاط دربیان راز مانع از شر‌ح‌کامل می‌شود.

دکتر جمالی زاده مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی درپاسخ به این پرسش که آیا حضور همزمان چندبیمار دراتاق‌معاینه روندی قانونی است می‌گوید : این کار به هیچ عنوان از سوی معاونت درمان پذیرفته وقابل‌قبول نیست، گرچه ممکن است در مطب‌های پزشکان متخصص زنان این روند تکرار شود که دلیل آن طولانی‌بودن برخی مراحل معالجه بیمار است و البته در این مطب‌ها اتاق‌های جداگانه‌ای برای بیماران منتظر معاینه هم پیش‌بینی شده، هرچند این روال باید اصلاح شود و مورد قبول ما نیست.

انکار دکتر جمالی‌زاده درحالی است که این‌روزها کمتر مطبی را می‌توان درسطح شهر بندرعباس یافت که هنگام معاینه تنها یک بیمار نزد پزشک باشد وآنچه دیده می‌شود اتاقی است که با قراردادن 3 - 4 صندلی یا یک کاناپه روبروی میز پزشک به همان تعداد بیماران درانتظار را درخود جای داده ویک صندلی که کنار میز پزشک قرار دارد هم میزبان بیمار فراخوانده شده است. علی‌رغم اصرار ما براینکه این روند بین پزشکان بسیار شایع است او بار دیگر چنین رویه‌ای را منحصر به تعداداندکی از پزشکان آنهم در بین متخصصان زنان‌وزایمان می‌داند.

هرچند هنوز هم پزشکان زیادی هستند که استانداردهای حرفه‌ای خود را رعایت می‌کنند و علی‌رغم تعداد زیاد مراجعان از چنین رویه‌ای پیروی نمی‌کنند، آن‌دسته از پزشکان که پیرو شیوه پذیرش همزمان چندبیمار دراتاق ‌معاینه هستند موجبات نارضایتی و برهم‌خوردن آرامش واطمینان بیماران را فراهم کرده‌اند. وی البته چنین روندی را تخلف ذکر کرده و می‌گوید: درصورت محرز شدن چنین تخلفی پرونده پزشک خاطی به مراجع ذیصلاح فرستاده می‌شود.

اتخاذ موضع قاطعانه معاونت درمان در انکار پدیده‌ای که موضوع این گزارش است، حکایت ازآن دارد که بدون شک، اقدام آن بخش از پزشکانی که اخیراً از روند پذیرش همزمان بیمار پیروی کرده‌اند اقدامی غیرقانونی وخلاف حقوق بیماران است. باتوجه به اینکه بیماران و همه مردم ایران برای خدمات وشان پزشکان ارزش و قدر واحترام خاصی قایل هستند همواره از نوع ارتباطی که پزشکان برایشان تعریف کرده‌اند پیروی می‌کنند اما تداوم روند فعلی نظربه‌اینکه اغلب موجبات حسن ناامنی را دربیماران ایجادمی‌کند، ضرورتی را ایجاب کرده که پیگیری این موضوع از سوی مقامات مسئول واعلام گزارش و نتیجه آن به مردم، را می‌طلبد. اگر چه شاید اقدامات درمان‌گر متخصصان وپزشکان متعهد تحت‌الشعاع چنین روندی قرار نگیرد، اما همین که هزاران وصدهاهزار شهروند احساس می‌کنند بخشی از حریم خصوصی آنهادرمعرض عده‌ای بیگانه قرار می‌گیرد ویا بخشی از حقوق طبیعی آنها نادیده گرفته می‌شود به اندازه کافی برای بازگشت به روند معمول و اصلاح رویه‌کنونی مستدل وقابل‌توجیه است. مردم نیز که هیچ‌گاه انتظار اقدامی غیرقانونی از سوی کسانی که برای آنها قابل‌ارج هستند، ندارند، امیدوارند به زودی شاهد بازگشت ارتباط پزشک وبیمار به روال گذشته وحفظ آسان‌تر اسرار و رازهای بیماران باشند.

مدیر درمان استان درگفت وگو با صبح‌ساحل

محمود سلیمی زاده// جهت رسیدگی به درخواست شهروندان وپاسخ به پرسش‌های متعددی که تاکنون به دفتر روزنامه رسیده درخصوص اینکه هنگام ویزیت بیماران و زمانی که پزشک شرح‌حال‌ بیمار را می‌گیرد آیا قانونی اجازه حضور همزمان بیماران دیگر را می‌دهد یانه به سراغ دکتر غلامرضا جمالی‌زاده مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی رفتیم.

  با توجه به مصوبه 18/1/92 هیئت وزیران حداقل زمان معاینه بیمار اعلام شده اما اغلب پزشکان حتی پنج‌دقیقه هم صرف معاینه بیمار نمی‌کنندآیا این تضییع حقوق بیمار نیست؟

استاندارد مشخصی را نمی‌شود اعمال کرد گاهی بیماری یک ضایعه پوستی دارد خب تشخیص دکتر متخصص است واین بیمار نیازنیست ربع ساعت نزد دکتر بماند، ازطرفی بیماری که مشکل مبهمی دارد مشخصاً دکتر زمان بیشتری را به او اختصاص می‌دهد.

  نسبت به مشکل بیمار مدت زمان معاینه متفاوت است؟

بله، مثلاً بیماری، بیماریش را می‌داند پس معاینه خاصی نمی‌خواهد فقط دکتر علائمش را می‌پرسد ودارو تجویز می‌کند. اما بیماری شک دارد که دچار آپاندیست شده خب دکتر باید معاینه فیزیکی کند، شرح‌حال کامل بگیرد ومدت زمان بیشتری را صرف تشخیص بیماری می‌کند. نمی‌شودگفت چون متوسط زمان از سوی نظام‌پزشکی ابلاغ شده باید برای هربیمار همان زمان را درنظر گرفت.

  فکر نمی‌کنید خیلی از تشخیص‌های اشتباه حاصل وقت کافی نگذاشتن برای معاینه بیمار است؟

تشخیص خیلی مهم است، شرح‌حال‌گیری، معاینه‌فیزیکی وسابقه بیماری به تشخیص پزشک کمک‌زیادی می‌کند البته هم زمان معاینه موثر است وهم دقت پزشک؛ ممکن است پزشکی برای معاینه وقت زیادی هم بگذارد اما سوال‌های اساسی نپرسد یا حرف بیمار را نشنود درهرحال یکی از دلایل تشخیص‌های اشتباه نگذاشتن زمان کافی برای معاینه از سوی پزشکان است.

  عدم رعایت متوسط زمان معاینه بیمار از سوی پزشکان طبق منشور حقوق بیمار نادیده‌گرفتن حقوق بیمار از سوی پزشکان نیست؟

منشورحقوق بیمار ابلاغیه وزارت‌خانه است درحقیقت هرچیزی مانع از رسیدن درمان مناسب به بیمار بشود یک نوع تضییع‌حقوق بیمار است.

  درکنار رعایت‌نکردن متوسط زمان معاینه چندسالی است روندی باب شده که متخصصان همزمان چندبیمار را همزمان دراتاق پزشک برای ویزیت می‌پذیرند پزشک محرم بیماراست، آیا بیماران هم به هم محرم هستند؟

به هیچ عنوان این کار قابل‌قبول نیست، معمولاً این روند بین متخصصان زنان اتفاق می‌افتد دلیل را هم این مورد بیان می‌کنند که برای آماده شدن بیمار جهت معاینه وهم‌چنین پوشیدن لباس‌وخروج از اتاق‌پزشک زمان زیادی صرف می‌شود وبیماران دیگر مدت زمان بیشتری درسالن انتظار معطل می‌مانند. اما این دلیل از نظر معاونت درمان قابل‌قبول نیست که بارها وبارها تذکرداده شده است واگر بازهم بیماری شکایت داشته باشد به طور مستقیم پیگیری می‌کنیم. البته خدا را شکر اکثر پزشکان ما این‌گونه رفتار نمی‌کنند.

  پس شما معتقدید که اکثر پزشکان رعایت می‌کنند؟

بله، ولی درصدی هم که گزارش شده وما اطلاع‌داریم بین متخصصان زنان هست.

  درصورتی که پزشکی این عمل را مرتکب شود چه جریمه‌ای دارد؟

ما چون دستگاه قضایی نیستیم، درکمیسیون ماده 11، درمورد تخلفات پزشکی تصمیم‌گیری می‌شود که شرح تخلف ومستندات درکمیسیون بررسی می‌شود.

دراین کمیسیون؛ نظام‌پزشکی، رییس دانشگاه ومعاونت درمان حضور دارند. اگر تخلف محرز شد پرونده به تعزیرات حکومتی فرستاده می‌شود وتوسط قاضی حکم صادرمی‌شود.

  درخیلی از اصناف اعضای صنف ملزم به نصب پروانه کسب وتعرفه‌ها درمحل کسب هستند. آیا در مطب‌ها پزشکان هم به این امر موظف هستند؟

بله، پروانه مطب به همراه تعرفه‌ها از مواردی است که پزشکان ملزم هستند درمطب نصب کنند.

  متوسط زمان معاینه چطور؟     نه، الزامی نیست.

  متوسط زمان معاینه که طبق قانون معین شده باید صرف چه روندی بشود؟

گرفتن شکایت بیماری(شرح ‌حال بیمار) بررسی گذشته بیماری، معاینه فیزیکی بیمار، شرح‌داروهایی که بیمار قبلاً مصرف کرده ومی‌کند. نهایتاً جمع‌بندی وتشخیص وتجویز دارو وگاهی هم ممکن است به آزمایش نیاز باشد.

  معاونت درمان تا این حد نظارت دارد که برای هر پزشکی که پروانه مطب دارد درطول روز مثلاً 8 ساعت پزشک درمطب حضور داشته باشد؟

خود پزشک ساعت کار مطب را اعلام می‌کند ودر پرونده‌اش ثبت می‌شود. زمانی هم که به مرخصی می‌رود یا به هردلیلی مطب چند روز تعطیل باشد باید از قبل به معاونت درمان اعلام کند وگرنه جزو تخلفات آن پزشک قلمداد می‌شود.

  عدم فعالیت پزشک باعث لغو پروانه مطب می‌شود؟

نه، پروانه مطب تا مدت قانونی قیدشده درآن معتبر است.البته پزشکان درطی سال باید با شرکت درکلاس‌های آموزشی مربوط به تخصص هرپزشک شرکت کنند و گواهی شرکت درکلاس‌های آموزشی را اخذ کنند ودرسال باید 125 امتیاز کسب کنند درغیراینصورت پروانه مطب پزشک تمدید نمی‌شود.

  درهمه اصناف برای صدورپروانه‌کسب ابتدا ساختمان(محل‌کسب) مورد بازدید قرار می‌گیرد بعد پروانه‌کسب صادرمی‌شود،‌آیا برای صدور پروانه مطب هم ابتدا ساختمان مطب بازدید می‌شود؟

نه، پروانه مطب با دایرکردن مطب تفاوت دارد.

  شما خودتان هم مشاهده‌کرده‌اید که خیلی از پزشکان خانه‌ای را وسط محله بعنوان مطب اجاره‌ کرده‌اند. استاندارد ساختمان مطب چگونه است؟

از لحاظ پزشکی اشکالی ندارد اما باید شرایط  بهداشتی وموازینی که معاونت درمان درنظرگرفته  را دارا باشد مثلاً امکان دسترسی بیمار به سرویس‌بهداشتی فراهم باشد، نورکافی،پوشش دیوار مناسب باشد، دیوار رنگ‌آمیزی شده باشدو...

  آیا معاونت درمان سقفی برای تعداد ویزیت بیمار برای هرپزشک تعیین کرده است؟

نه، اما سازمان‌های بیمه‌گر این سقف را برای پزشکانی که باآنها قرارداد دارند تعیین کرده‌اند.

  من فکر می‌کنم این اقدام سازمان‌های بیمه‌گر هزینه وسود خود بیمه‌گر را درنظر نگیریم درحمایت از حقوق بیمار است. چرا معاونت درمان این محدودیت را برای پزشکان درجهت احقاق حقوق بیماران اعمال نکرده است؟

از معاونت درمان انتظار اجرایی زیادی نداشته باشید، معاونت درمان نمی‌تواند سقفی برای تعداد ویزیت بیمار از سوی پزشکان قرار بدهد.

 

دیدگاه ها (0)
img