معاون اول رییس جمهور:

با پدیده نامیمون دریاخواری در سواحل دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس روبه‌رو هستیم



موضوع زمین‌خواری پدیده‌ای نوظهوری است که طی چند سال گذشته از سوی سرمایه داران ایجاد شده و در ادامه آن به دشت‌خواری، دریاخواری، کوه‌خواری و کویرخواری نیز کشیده شده‌است. حال اما چند وقتی است برخی سودجویان به طمع در اختیار گرفتن سواحل بکر دریا در شمال و جنوب کشور اقدام به خشک کردن قسمتی از این آب‌های زلال و ایجاد زمین های مصنوعی کرده اند.
بر اساس اصل‏ 50 قانون اساسی «در جمهوری‏ اسلامی‏، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است‏.» اما در مقام اجرا، هنوز حساسیت های لازم در این زمینه به وجود نیامده است.
ساخت و ساز در حاشیه ساحل ها و خشک کردن دریا این روزها یکی از پر هزینه ترین و شایع ترین معضلات استان های شمالی و جنوبی کشور است. به طور حتم شهروندان استان گیلان، مازندران و بندرعباس با معضل دریاخواری و ساخت و ساز بی رویه در حاشیه ساحل ها روبرو هستند. این روزها پر و خشک کردن دریا یکی از پر ریسک ترین و پر هزینه ترین اقدامات است؛ اما اکنون میلیاردرهای سرمایه گذاری را مشاهده می کنیم که اقدام به ساخت پاساژ و هتل در دل دریا می کنند.
برابر قانون، 60 متر از حریم دریا باید آزاد باشد، اما همانطور که درصد بسیار زیادی از حریم سواحل خزر به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز اشغال شده است، این معضل در صورت عدم برخورد جدی، طی سال های آینده در جنوب و شمال کشورمان را خشک خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم در همین رابطه با انتقاد از پدیده کوه خواری و تصرف منابع طبیعی و تبدیل آن به واحدهای اقتصادی گفت: متاسفانه در حاشیه دریا نیز با پدیده نامیمون دریاخواری در سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس روبرو هستیم که گاهی ممکن است با یک طرح اقتصادی شروع و بیش از ده برابر لازم زمین تصرف می شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست با کمک مردم، جامعه مدنی، نخبگان و فعالان علمی و اجتماعی امکانپذیراست، گفت: برای صیانت از محیط زیست باید از توان و ظرفیت همه مردم و بخش‌های مختلف کمک گرفت، به آن‌ها مسئولیت داد و از مشارکت آن‌ها بهره‌مند شد.

معاون اول رییس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در مراسم پنجاهمین سال انعقاد معاهده رامسر و روز جهانی تالاب ها، گفت: باید عموم مردم و مسئولین کشور مسئله محیط زیست را بعنوان یک ضرورت دریابند و از همه ظرفیت های سیاسی، اجتماعی و رسانه ای برای جلوگیری از به مخاطره افتادن زندگی انسان ها در حال و آینده استفاده کرد.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در مسیر صحیح استفاده از منابع زیست محیطی تنها با مشارکت آگاهانه همه دلسوزان محیط زیست در سیاست گذاری و برنامه ریزی امکانپذیر است، گفت: افکار عمومی باید بیش از پیش نسبت به مسئله محیط زیست حساسیت داشته باشند، تا زمانی که این حساسیت و دغدغه وجود دارد، دولت ها می توانند در حمایت از مسائل زیست محیطی موفق باشند.

دکتر جهانگیری افزود: توسعه و حل مسائل اقتصادی کشور نظیر اشتغال موضوع مهمی است اما برای دستیابی به توسعه پایدار به معنای واقعی کلمه باید از محیط زیست کشور به خوبی صیانت کنیم.

وی با انتقاد از پدیده کوه خواری و تصرف منابع طبیعی و تبدیل آن به واحدهای اقتصادی گفت: متاسفانه در حاشیه دریا نیز با پدیده نامیمون دریاخواری در سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس روبرو هستیم که گاهی ممکن است با یک طرح اقتصادی شروع و بیش از ده برابر لازم زمین تصرف می شود.

گفتنی است که ساخت و ساز بی رویه در حاشیه ساحل و خشک کردن ساحل برای ساخت و ساز تبعات و پیامدهای زیادی به دنبال دارد که مهمترین آن خطر جانی برای افراد ساکن در آن منطقه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها