رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در آخرین نشست آنلاین امسال با خبرنگاران تاکید کرد 

تست منفی کرونا ، مجوز ورود مسافر نوروزی به هرمزگان



نوروز در راه است هموطنان هر ساله بار و بندیل سفر را می بستند وبا خیال آسوده برای گردش و دیدن دوستان و آشناییان  راهی شهر و روستا می شدند. اما امسال همانند سال گذشته سفرها ممنوع و یا محدود شده است،  شهر و روستاهای مهمان نوازکشورمان  مانند هرمزگان، مسافر نوروزی  نمی پذیرند مگر با شرط ارائه تست منفی کرونا . به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بر اساس رنگ بندی اعلام شده، در نوروز رفت و آمد به هرمزگان ممنوع نیست  اما ورود هر گونه مسافر از طریق راههای هوایی، ریلی و زمینی به هرمزگان فقط با ارائه تست منفی کووید 19 و مدارک رزو هتل یا مهمانپذیر در شهرهای استان امکان پذیر است. دکتر حسین فرشیدی که ظهر  امروز در آخرین نشست آنلاین با خبرنگاران گفتگو می کرد همراه داشتن تست منفی کرونا و اقامت رزرو شده در هتل دو عامل بسیار مهم در مهار کرونا در نوروز امسال ذکر و تاکید کرد که  اقامت در هتل، اقامت در مهمانسرا و مدارس و ... در هرمزگان نخواهیم داشت و هیچ کدام از این مراکز نباید فعال باشند.

 بندرعباس بیشترین شمار مبتلایان ویروس کرونا انگلیسی

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه 50 درصد از موارد شناسایی شده جدید در استان کرونای انگلیسی است گفت: 155 نفر به کرونای انگلیسی در هرمزگان  مبتلا شدند که شمار موارد ابتلا به کرونای انگلیسی نیز نگران کننده است. به گفته وی،بندرعباس با ۶۳ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی بیشترین شمار مبتلایان به این ویروس را دارد و در قشم ۲۷ نفر، بندر خمیر ۱۴، پارسیان ۱۴، بندرلنگه ۱۴، میناب ۸، حاجی آباد ۱۱، رودان ۳ و بستک نیز ۱ نفر به  ویروس کرونای انگلیسی مبتلا شده اند.دکتر فرشیدی  تعداد موارد شناسایی سرپایی کرونا در بندرعباس 2 برابر دانست و یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد کسانی که تست کرونایشان مثبت می شود در آزمایش های ویروس جهش یافته انگلیسی هم مثبت می شوند. این مقام مسوول ادامه داد:طی 2 روز گذشته(۲۵ اسفندماه) ۲۷بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در هرمزگان شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در هرمزگان به ۱۱۴ نفر رسید.دکتر فرشیدی گفت:هر گاه فردی را در ابتلا به کرونای انگلیسی شناسایی می‌کنیم، مطمئن هستیم که موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد. وی  شناسایی بیماران کرونای انگلیسی جز با آزمایش تخصصی فنی میسر ندانست  و شناسایی این بیماران با روش‌های معمول نظیر تب سنجی و ... امکان پذیر نیست. دکتر فرشیدی از لغو  مرخصی تمام کادر درمان خبر داد و اظهار داشت: اگر کرونای انگلیسی نبود، امسال در نوروز در آی‌سی‌یو بیمار کرونایی نداشتیم اما با شیوع کرونای انگلیسی متأسفانه مجبوریم در نوروز امسال نیز سخت‌ترین فشار را بر روی کادر درمان قرار دهیم تا بتوانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

 وارد بندر خمیر نشوید

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  با تاکید بر اینکه نباید رنگ‌ها ما را فریب دهد بلکه باید در هر شرایط رنگی از کرونا، نسبت به رعایت پروتکل‌ها اهتمام لازم را داشته باشیم گفت: رنگ هرمزگان به جز بندرخمیر زرد است و تا 14 فروردین این رنگ بندی‌ها تغییر نخواهد کرد.دکتر فرشیدی افزود: تنها شهرستان بندرخمیر در وضعیت نارنجی قرار دارد و از مردم خواهش می‌کنیم که وارد بندر خمیر نشوند و از کمربندی این شهر عبور کنند تا بتوانیم شرایط این شهر را با قرنطینه مدیریت کنیم و به شرایط معمول بازگردانیم. وی تصریح کرد: باید در هر شرایطِ رنگی کرونا، شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.به گفته دکتر فرشیدی  در حال حاضروضعیت بندرعباس، قشم، بندرلنگه، بستک، پارسیان، حاجی آباد، ابوموسی، رودان، میناب، جاسک، سیریک و بشاگرد و همچنین جزایر کیش و هرمز زرد است.

 افزایش قرنطینه و افزایش مبتلایان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  با اعلام اینکه در مورد مدیریت بیماری کرونا به دنبال افزایش قرنطینه و افزایش بیماریابی هستیم گفت: افزایش تست‌ها و انجام تست‌های هدفمند می‌تواند در شناسایی موارد مبتلا و مهار بیماری کمک کنیم.دکتر فرشیدی ادامه داد: اکنون از هر 100 مورد تستی که انجام می‌دهیم، 12 تا 13 درصد آن مثبت است و این تأثیرش را دو هفته بعد در آی‌سی‌یوها و مرگ و میرها نشان خواهد داد.وی از شهروندان خواست  پس از احساس ابتلا به بیماری با نشانه‌های کرونا به مراکز ۱۶ ساعته جامع سلامت مراجعه کنند.وی  ادامه داد: از پزشکان عمومی نیز خواسته‌ایم که هر ابتلایی با علائم سرماخوردگی و ... را کرونا فرض کنند و موضوع را جدی گرفته و در مسیر درمان کرونا قرار دهند و قرنطینه را به بیماران توصیه کرده و حتما کنترل‌های مرتبط را پیگیری کنند.فرشیدی  زدن ماسک مهم‌ترین مسأله در مهار این بیماری عنوان کرد و گفت: شستن دست‌ها را هرگز فراموش نکنید و فاصله فیزیکی را به عنوان مهم‌ترین مسأله رعایت کنید.

 واکسینه شدن 50 درصد کادر درمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه از افزایش  5 دستگاه سی تی اسکن و 7 دستگاه اکسیژن‌ساز و 60 تخت آی‌سی‌یو در یک سال اخیر به ظرفیت درمانی استان سخن گفت وافزود:40 تا 50 درصد کادر درمان ما تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند.  وی ادامه داد:واکسن انستیو پاستور را نیز در ابتدای سال 1400دریافت خواهیم کرد که به جد  دنبال ان هستیم که در هرمزگان به مقدار زیاد دریافت و مردم را با اولویت تعیین شده، واکسینه کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها