12

مهر

1403


اقتصادی

29 آبان 1392 09:24 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی-  هرمزگانی ها کم وبیش با چهره محمدحسین شیرعلی زاده آشنایی دارند اما مدیران وفعالان صنعتی در استان خدمات وی را در دهه 80 به خوبی به خاطر دارند.

نخستین مدیر دولت تدبیر و امیددر هرمزگان ازسال1372 وارد دانشگاه هرمزگان شد وازبدو ورود به تدریس مشغول وهمزمان مدیریت یک سایت آموزشی را نیزعهده دار بود. در سال 1376  جزو نخستین فارغ التحصیلان مهندسی صنایع از این دانشگاه ، به ریاست اداره آموزش و فناوری صنایع هرمزگان منصوب و پس از آن دبیری تسهیلات صنایع استان را نیزبرعهده گرفت. معاون برنامه ریزی شهرک های صنعتی و مدیر عاملی شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان از سوابق ده ساله شغلی وی طی اوایل دهه 80 درهرمزگان است. معاون برنامه ریزی بزرگترین شرکت حمل ونقل ریلی کشور زیر مجموعه صندوق کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی وقائم مقامی آن وهم چنین مدیرعاملی شرکت بزرگ صنعتی در ایران رامی توان نشانه توانمندی این مدیر جوان دانست. مهندس محمدحسین شیرعلی زاده به دلیل سالهای فعالیتش درهرمزگان که به عنوان شاخص می توان به تاسیس و توسعه شهرک های صنعتی در  شهرستان ها ومرکز استان هرمزگان اشاره کرد را می توان نیروی بومی وماندگار دانست چرا که همسر وی نیز از خاک این سرزمین است. شیرعلی زاده طی گفت وگوی اختصاصی با صبح ساحل به بیان دیدگاه ها وبرنامه هایش در خصوص رفع مشکلات حوزه های صنعت، معدن، تجارت وبازرگانی پرداخت. وی تمرکز خود را دربخش تولید وصنعت برساده سازی مقررات، بخشنامه ها ومجوزها چارچوب قانون عنوان کرد وافزود:روانسازی فعالیتها جهت رونق چرخ فعالین اقتصادی فعالان هرمزگان درکوتاهترین زمان در اولویت قرار دارد.

  تلاش برای کسب منافع بنگاه های اقتصادی و بانکها

شیرعلی زاده، تسهیل روابط بانک ها وتولیدکنندگان را درقالب کارگروه از دیگر برنامه های خود عنوان کردو گفت:منظور از تسهیل، بدهکار کردن مجدد صنایع وبنگاه ها نیست بلکه به طورمثال اگر تولید یک بنگاه اقتصادی به صرفه نباشد ، کمک می کنیم تا با بهبود فرایند تولید جلو ضرر و زیان بنگاه ها گرفته شود.شیرعلی زاده با بیان اینکه برای رفع موانع بدهکاران بانک ها نباید فقط به پرداخت تسهیلات مجدد اکتفا کرد، معتقد است: حمایت ازبنگاه ها علاوه برپرداخت وام باید با ارایه راهکارمهندسی انجام شود و دراین راستا بنگاه ها نیز قبل از آغاز طرح نسبت به شناخت بازار و زمینه فروش اقدام نمایند . وی افزود: باید منتظر سیاست جدید بانک ها نیز ماند تابتوان اقدامی انجام داد که به نفع طرفین باشد و درجهت درآمدزایی بنگاه ها نیز تلاش کرد و از سویی بانک ها نیز نباید متضرر شوند.رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت وبازرگانی هرمزگان تصریح کرد:عمده مشکلات بنگاه های اقتصادی ، بدهکاریشان به بانک هاست که باید با رویکرد کارشناسی به این موضوع پرداخته شود تا خروجی آن برد- برد به نفع طرفین باشد.شیرعلی زاده با بیان اینکه بانکها با مصادره وتملک بنگاهها به نتیجه ایی نمی رسند یادآورشد: قسط بندی مجدد،اعطای سرمایه درگردش وتلاش درجهت سود ده شدن بنگاه ها می تواند از راهکارهای خروج بنگاه ها از مشکلات باشد و در این راستا برگزاری نشست مشترک با بانک ها با رویکرد علمی و کارشناسی رادنبال می کنیم.

شیرعلی زاده در پاسخ به این سوال که همواره تولیدکنندگان و بنگاهها درفرایند تولید توسط سازمان ها و نهادها رها می شوند بیان داشت: در امر تولید و هرگونه سرمایه گذاری آماده ارایه مشاوره مهندسی وکارشناسی به طور رایگان به سرمایه گذاران هستیم تا با معرفی بازار و راهنمایی ، سرمایه گذاران پس از اجرای طرح با مشکلات مواجه نشوند. وی تاکیدکرد : قبل ازهرگونه سرمایه گذاری و اخذ مجوز باید مشاوره انجام شود تا ازتبعات زیاندهی بنگاه جلوگیری شود.

 طرح پهنه بندی معادن آغاز می شود

 شیرعلی زاده از اجرای طرح پهنه بندی و واگذاری معادن اکتشافی به بخش خصوصی از طریق مزایده طی آیندهای نزدیک خبرداد و افزود: این اقدام برای مشارکت بخش خصوصی وایجاد فضا برای بهره برداری معادن است که هدف ورود بخش خصوصی به این عرصه است.

 آغاز برنامه ریزی برای تامین اقلام اساسی شب عید هرمزگانی ها 

رییس سازمان صنعت معدن وتجارت از برنامه ریزی این سازمان برای تامین اقلام اساسی شب عید هرمزگانی ها خبرداد و افزود:با توجه به اینکه هرمزگان استانی توریستی است وتجربه نشان داده که مصرف برخی اقلام غذایی به ویژه گوشت،مرغ وگندم در ایام نوروز افزایش می یابد لذا تدابیر لازم برای ذخیره سازی کالای اساسی مورد نیاز مردم اندیشیده شده تا با کمبودی مواجه نشویم و مردم از این بابت نگران نباشند. شیرعلی زاده افزود: با توسعه سردخانه ها و سیلوهای نگهداری وهمچنین هماهنگی با دستگاه های مرتبط اجازه نخواهیم داد کمبودی دراین خصوص ایجاد و یا افزایش قیمت بی ضابطه ایی انجام شود و در این راستا از سرمایه گذاران در بخش سیلوسازی غلات و احداث سردخانه گوشت و طیورحمایت می کنیم .وی هم چنین ازنظارت بر بازار ، قیمت گذاری و فروش، ابراز رضایت کرد وگفت: معاونت بازرسی و نظارت دراستان هرمزگان از نظر نظارت وتنظیم بازار به خوبی عمل کرده و جز استانهای موفق کنترل بازار بوده است.

 شناسایی بازار جهانی مصرف ومشارکت در بازرگانی خارجی

این مقام مسوول چشم انداز توسعه بازرگانی خارجی را قوی و روشن عنوان کردوگفت:با توجه به سیاست های کلان دولت تدبیر و امید و پیگیریهای آنان به زودی شاهد تحولی در بخش بازرگانی خارجی درتمام کشور به خصوص هرمزگان که بخش عمده واردات و صادرات درآن رونق دارد خواهیم بود. شیرعلی زاده با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی در اولویت فعالیت های سازمان صنعت معدن، تجارت و بازرگانی خواهد بود تاکیدکرد: بخشنامه های جدیدکاملا در راستای توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود. وی با اشاره به کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گفت: این کارگروه را در راستای برنامه علمیاتی سوق داده و از برنامه کلان به سمت برنامه عملیاتی هدایت می شود تا در راستای تکمیل  چرخ اقتصاد وتولید ،گامهایی برداشته شود.

 شیرعلی زاده اضافه کرد : باتوجه به سیاست های کلان کشور وتثبیت نرخ ارز که حاصل دولت تدبیروامید است وتغییرات در حال انجام مقررات صادرات ؛کمک زیادی به بخش صادرات غیرنفتی خواهد شد. وی از راهبردهایی که درعملیاتی کردن روابط بانک ها با صادرکنندگان برای حل وفصل مشکلات درحال انجام است ابراز امیدواری کرد وگفت : باید هراقدامی با مراقبت انجام شود تا صدمه ای به بخش اقتصادی مترتب نشود. این مسوول بیان داشت : پیچیدگی دربخشنامه و دستورالعمل ها باعث متضرر شدن تولیدکنندگان شده که با روانسازی وساده سازی بخشنامه و تدوین فرمول هایی می توان این  انطباق را حاکم ساخت تا از متضرر یکدیگر جلوگیری شود.

 تاکید بر تقویت ساختار تشکل ها

شیرعلی زاده درخصوص حمایت از تشکل های خصوصی و خانه های صنعت،معدن وسایر صنوف فعال گفت: زمانی که تشکل ها ساختار مناسب وقدرتمندی داشته باشند امکان واگذاری فرایند اجرایی به آنان سریعتر انجام می شود و در این راستا اتاق بازرگانی بندرعباس موفق بوده است. وی با بیان اینکه دولت تدبیر نگاه ویژه ای به تشکلها و بخش خصوصی خواهد داشت خاطرنشان کرد: تلاش داریم با تقویت تشکل ها زمینه اداره امور اجرایی را برون سپاری کرده که باید اتاق بازرگانی  ، خانه صنعت و معدن، نظام مهندسی معدن واتاق اصناف نسبت به تقویت ساختار خود اقدام کنند تا شرایط برون سپاری به انان امکان پذیر باشد.

 تمرکز متوازن صنایع معدنی درسطح استان

 رییس سازمان صنعت، معدن ،تجارت و بازرگانی استان هرمزگان با بیان اینکه نباید تمامی صنایع درمرکز استان مستقر شوند ازآغاز تمرکز صنایع در سطح استان از کرانه شرق خلیج فارس تا غرب هرمزگان خبرداد و افزود: برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت همه مناطق درجهت توسعه صنعت درحال انجام است.

دیدگاه ها (0)
img