۱۹ اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

اسناد تاریخی مهمترین نیازهای نسل آینده


نویسنده: راضیه نیرومند

19  اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی با عنوان«روز اسناد ملی و میراث مکتوب» برای درج در تقویم به تصویب رسید. 
پس از تصویب روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» بسیاری از مؤسسات مرتبط همچون سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، کتابخانه و موزۀ ملک، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی و ... به سهم خود سعی در ارج نهادن به این روز کرده اند.
 
به گزارش صبح ساحل، پس از این مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز همزمان با روز 19 اردیبهشت و تقارن آن با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برگزاری نشست هایی را در دستور کار خود قرار داد که از آن جمله می توان به نشست «میراث مکتوب و همگانی شدن» با حضور اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، منصور صفت گل، پژوهشگر و استاد دانشگاه، محمود عابدی، رئیس گروه تصحیح فرهنگستان زبان و ادب فارسی، احد فرامرز قراملکی، استاد دانشگاه و جمشید کیانفر، پژوهشگر در سال 1391و نشست «بزرگداشت زنده یاد حسن لاهوتی» با حضور اکبر ایرانی، محمدجعفر یاحقی و محمدحسین ساکت در سال 1392 در سرای اهل قلم بیست و پنجمین و بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد. 
در سال جاری نیز مرکز پژوهشی میراث مکتوب در نظر دارد در روز اسناد و میراث مکتوب از مثنوي معنوي (دورۀ چهارجلدي) آخرين تصحيح رینولد .ا. نیکلسون، و مقابلۀ مجدد با نسخۀ قونيه با تصحيح مجدد و ترجمۀ زنده ياد حسن لاهوتي در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی کند.
نوشته های خطی بر روی کاغذ در طول تاریخ آسیب های بسیاری دیده اند .مهمترین اسناد در دوره مغول و ایلخانی و پس از آن دوره تیموریان  و بیشترین اسناد در زمان پهلوی و بعد از آن دوره ی قاجار بوده اند.حفظ اسناد و سند در انتقال به آیندگان بسیار مهم است و اسناد تاریخی جزو معدود آثاری هستند که از خطای کمتری برخوردار هستند.همان‌طور که می‌دانیم اسناد ملی ایران اهمیت بسیار بالایی دارند و می‌توان در برخی از اسناد نقاط مبهم و زوایای دیده نشده تاریخ ایران را روشن کرد بنابراین لازم است تا موسسه‌های مرتبط مانند سازمان اسناد و كتابخانه ملی، كتابخانه و موزه ملك، كتابخانه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی به سهم خود بکوشند تا 19 اردیبهشت به عنوان روز ملی اسناد بیشتر مطرح شود.  
منبع:خبرگزاری کتاب ایران/موسسه پژوهشی میراث مکتوب
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها