وضعیت صنعت بازیهای یارانه ای



 صبح ساحل ، اجتماعی - سرپرست تیم بازی‌های رایانه‌ای «یلدا» در دانشگاه پیام‌نور هرمزگان درحاشیه برگزاری دومین سمینار طراحی وتولید بازی‌های رایانه‌ای دربندرعباس گفت: صنعت بازی‌های رایانه‌ای درهرمزگان نوپاست وباتوجه به ظرفیت موجود این استان می‌تواند به قطب بازی‌های رایانه‌ای تبدیل کرد.  

شهریارحبیبی درگفت و گو با صبح ساحل با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای صنعتی پردرآمد دردنیا وایران است اظهارداشت: این صنعت در درون خود هنرهای مختلفی را داراست تا جایی که گوی سبقت را از سینما ربوده است. وی افزود: موسیقی، گرافیک،کارگردانی هنری، صدا، انیمیشن و بازی‌نامه نویسی از بخش‌های تکنیکال وفنی بازی‌های رایانه‌ای است که هرمزگانی‌ها دراین زمینه استعداددرخشانی دارند.

این استاد دانشگاه پیام‌نور با اشاره به طرح واجرای بازی‌های رایانه‌ای درهرمزگان گفت: تیم «یلدا» که کارخود را در شب یلدای سال گذشته با طراحی موتوربازی رایانه‌ای به عنوان ابزار ساخت بازی فرایند ساخت را فراهم می‌کند عزم خود را جزم نموده تا این تئوری را به محصول تجاری تبدیل کند.حبیبی افزود: اقدام عملی این طرح از آبانماه کلید خورد و پس از شش‌ماه زمان پیش تولید شامل فرایند آموزش، تجهیز کارگاه و آماده‌سازی ابزار کار سینما آموزش مقدماتی با شرکت 500 نفر علاقمند برگزار شد.وی هدف از برگزاری این سیمینار را معرفی بازی‌های رایانه‌ای، شناسایی استعدادهای موجود در زمینه‌های مختلف علمی وهنری به منظور طراحی وساخت بازی رایانه‌ای عنوان کرد.سرپرست تیم «یلدا» خاطرنشان کرد: ارگان‌ها وسازمان‌های دولتی ومتولیان این امر باید از این صنعت نوین درهرمزگان حمایت کنند زیرا بازی رایانه‌ای قدرتمندترین رسانه نوین است که بیشترین وقت کودکان وحتی بزرگسالان را به خود اختصاص می‌دهد. حبیبی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اهمیت مبحث فرهنگ و شرایط استراتژیک هرمزگان به عنوان مرزدار فرهنگ کشور ودروازه ورود اقلام فرهنگی به تقویت این صنعت دراستان توجه نشده و می‌طلبد که مسوولان ومتولیان حمایت لازم را از این صنعت‌هنری داشته باشند. وی این صنعت را صنعتی اشتغال‌زا دانست وافزود: بازی‌های رایانه‌ای باوجود عدم رعایت حقوق کپی‌رایت اما صنعتی پرفروش است که درصورت موفقیت دراین راه افتخارآفرین برای هرمزگان خواهد بود. حبیبی عدم وجود مکان مناسب برای اجرای طرح وتجهیز کارگاه را از مشکلات پیش روی مجریان وطراحان این تیم عنوان کردوگفت: بازی‌های رایانه‌ای مانند چاقوی دوکاربردی است که باوجود خطرناک‌بودن کارایی‌های بسیار، مفیدی و لازمی برای کودکان دارد. این استاد دانشگاه پیام‌نور یادآور شد: هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند 40 ساعت وقت یک کودک را بگیرد بنابراین به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار که هنرهای مختلفی را دربرمی‌گیرد باید مورد توجه ویژه بخش فرهنگی دراستان قرار بگیرد. حبیبی با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای علاوه‌برصنعتی‌بودن، یک فعالیت فرهنگی است که می‌تواند درمقابله با تهاجم‌فرهنگی موفق عمل کندگفت: این صنعت علاوه‌برمقابله با تهاجم‌فرهنگی غرب وبیگانه نقش مهمی می‌تواند درحفظ فرهنگ بومی هرمزگان نیز تاثیرگذار باشد.وی با اشاره به پروژه موردنظر بازی رایانه‌ای گفت: بافت فرهنگی دراین طرح موردتوجه ویژه قرار گرفته و فرهنگ ایرانی وبومی هرمزگان تزریق می‌شود.

حبیبی یکی از راه‌های معرفی فرهنگ بومی را باز‌های رایانه‌ای دانست و افزود: بازی‌های رایانه‌ای تک‌رسانه‌ای نیست و با استفاده از ابزار و امکانات وظرفیت سرعت اشاعه وگسترش آن درسطح جهان می‌توان فرهنگ هرمزگان را به دنیا معرفی کرد.وی با ابراز تاسف از ورود بدون مرز بازی‌های رایانه‌ای غربی به درون همه خانواده‌های هرمزگانی از طرق مختلف گفت: تازمانی که ما خوراک موردنیاز فکری کودکان ومخاطبان را تامین نکنیم چاره‌ای جز پذیرش این بازی‌ها نداریم. حبیبی تاکید کرد:‌مسوولان با حمایت از این‌گونه طرح‌ها می‌تواند نقش مهمی در خنثی‌کردن بازی‌های ضدایرانی داشته باشند. وی بازی‌ را راز بقای انسان دانست وگفت: بازی باعث افزایش دقت وبهره‌وری هوش می‌شود اماباید جهت‌دهی‌های مثبت ومنفی آن را نیز درنظرگرفت.حبیبی با بیان ‌اینکه بازی‌های رایانه‌ای مجموعه‌ای از هنرهای نوین است خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای آرزوهای غیرممکن انسان را ممکن می‌سازد وبه دلیل دسترسی آسان وانتشار آن در سراسر جهان ازطریق اینترنت فرصتی است که هرمزگان نباید از دست بدهد.سرپرست تیم «یلدا» برگزاری کارگاه تخصصی وتجهیز کارگاه تا پایان سال خبردادوافزود: برنامه‌ریزی 18 ماهه برای ساخت بازی رایانه‌ای با بکارگیری فرهنگ ایرانی با موضوعیت هرمزگان انجام شده است.حبیبی از علاقمندان خواست به انجمن فناوری و اطلاعات دانشگاه پیام

‌نور بندرعباس جهت مشارکت دراین طرح مراجعه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها