آیا کرونا باعث بروز آلزایمر می‌شود؟


نویسنده: راضیه نیرومند

ناتوانی در به یاد آوردن خاطرات نزدیک و انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، ضعف یا کاهش قدرت قضاوت، مشکل در تفکر ذهنی، جابه‌جا گذاشتن اجسام، تغییر در حالات و رفتار، تغییر در شخصیت و از دست دادن انگیزه، نشانه‌های ابتلای فرد به بیماری آلزایمر است.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، این بیماری شناخته‌شده نیست و به دلیل اختلالات عملکردی که برای بیمار پیش می‌آید، بیشتر خانواده‌ها از رفتارهایی مانند تکرار کلمات به طور مداوم، سوالات تکراری و فراموشی متوجه ابتلا به آلزایمر می شوند. این مسئله بهداشت را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. اخیراً مشخص شده است که سلول‌های عصبی ایمنی که در اتصالات بین سلول‌های مغز قرار دارند و انرژی سیگنال‌های التهابی را تأمین می‌کنند، برای شکل‌گیری طبیعی حافظه ضروری هستند.
بیماری کرونا باعث بروز علائم عصبی حاد و طولانی مدت در مغز می‌شود؛ چون در زمان بیماری و بروز التهاب، سلول‌های ایمنی تخصصی در مغز فعال می‌شوند. به همین دلیل مقادیر زیادی از سیگنال‌های التهابی را به وجود می‌آورند و نحوه ارتباط آن‌ها با نورون‌ها را تغییر می‌دهند. از آن‌جایی که بیماری کرونا سیگنال‌های التهابی زیادی را ارسال می‌کند، می‌تواند تأثیرات کوتاه‌مدتی بر ادراک و تغییرات طولانی‌مدتی بر حافظه، توجه و شناخت داشته باشد. تغییرات ارتباطی بین نورون‌ها امکان ذخیره کردن مطالب در حافظه و فرار از تهدیدها را برای ما فراهم می‌کند و به نظر می‌رسد که بروز بیماری‌آلزایمر در ارتباط با بیماری کرونا و تأثیرات پایدار آن بر حافظه است.
سیستم ایمنی برای تنظیم دقیق پاسخ التهابی و تولید آنتی‌بادی علیه پاتوژن‌هایی تکامل یافته است که قبلا با آن‌ها مواجه شده‌است. با‌این‌حال، تغییرات ماندگار در مغز پس از بیماری همچنین ارتباط نزدیکی با افزایش خطر زوال شناختی وابسته‌به سن و بیماری آلزایمر دارد. اقدامات مخرب سلول‌های عصبی ایمنی و سیگنال‌دهی التهابی می‌تواند حافظه را به‌طور دائم دچار اختلال کند. این امر می‌تواند ازطریق وارد آمدن آسیب دائمی به اتصالات عصبی یا خود نورون‌ها و نیز ازطریق تغییرات ظریف‌تر در نحوه‌ی عملکرد نورون‌ها رخ دهد.
ویروس کرونا به تمام اعضای بدن انسان حمله می‌کند. تحقیقات اخیر نشان داده‌است که یک سوم مبتلایان، علاوه‌بر عوارض جسمی، دچار اختلالات مغزی از جمله فراموشی، عدم تمرکز، کندی ذهن و ناتوانی استنتاج و محاسبه می‌شوند. البته لازم است در زمینه ارتباط بین بیماری کرونا و افزایش خطر زوال عقلی یا آلزایمر مطالعات بیشتری شود، اما مشخص است که خطر ابتلا به این بیماری‌ها را می‌توان با پیشگیری و درمان به موقع بیماری کرونا کاهش داد.
 
منبع:ایرنا/ ایمنا/ mendel-lab.com
 
«صبح ساحل» به سوالات شما در مورد ویروس کرونا پاسخ می دهد . 
سوالاتتان را به این آدرس ایمیل کنید.Email : Info.Sobhesahel@Gmail.Com
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها