سالروز سقوط شلمچه:

هشت ساعت زیر آتش دشمن



در چنین روزی از سال 1367 هجری شمسی؛ دشمن در بامداد روز چهارم خرداد سال 1367، به منطقه‏‌ی شلمچه حمله كرد و درنهايت پس از هشت ساعت درگيری، شلمچه در حالی سقوط كرد كه بيش از هفتاد درصد از توان دشمن در جنوب متمركز شده بود.

 

به گزارش صبح ساحل، عراقی‏ها، پس از حمله به فاو، در زمانی کمتر از 48 ساعت، نقل و انتقال از منطقه فاو را با هدف آمادگی برای عملیات بعدی آغاز کرده و 38 روز پس از حمله به فاو، سرانجام در بامداد روز چهارم خرداد سال 1367، به منطقه شلمچه حمله کردند، در نهایت پس از هشت ساعت درگیری، شلمچه در حالی سقوط کرد که بیش از هفتاد درصد از توان دشمن در جنوب متمرکز شده بود. نتایج برخاسته از سقوط شلمچه منجر به انجام اقداماتی از جانب جمهوری اسلامی ایران گردید که: افزایش فعالیت‏های دیپلماتیک و پی‏گیری روند جابجایی در بندهای قطعنامه 598، دعوت از مردم برای پشتیبانی جبهه‏ها و نیز انتصاب هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا از آن جمله می‏باشد.

عراق در سال ۶۷ توانست پس از ۵ سال با اجرای عملیاتهای شیمیایی و تهاجمهای گسترده، مناطق تصرفشده (فاو، شلمچه و جزایر مجنون) را بازپس گیرد، مناطقی که ایران در عملیات کربلای 5 به دست آورد بود.

 صدام پس از اینکه مناطق خود را از نیروهای ایرانی بازپس گرفت، بار دیگر به مرزهای ایران تجاوز کرد و در نخستین گام زبیدات و دهلران را به اشغال خود درآورد. چند روز پس از این حمله، قطعنامه 598 توسط ایران پذیرفته شد؛ اما صدام پس از پذیرش قطعنامه مجدد به حملات خود ادامه داد و این بار با شدت بیشتری از مرزهای غربی و جنوبی به تجاوز خود ادامه داد که با حضور مجدد مردم در جبهههای نبرد و اجرای عملیاتهایی همچون دفاع سراسری، عراقیها مجبور به عقبنشینی از مناطق اشغالی شدند.

   

دفاع مقدس ,    

عراق پس از افزایش خریدها و تولیدهای تسلیحاتی و کمکهای کشورهای غربی، عربی و شوروی، اقدام به تغییر استراتژی از پدافند به تهاجم کرد.

برخی دیگر از وقایع مربوط به تاریخ دفاع مقدس در چهارم خردادماه:
1360:
حسني مبارك اعلام كرد ميخواهد نيرو به عراق اعزام كند.
1360:
نگراني فرانسه از تحولات جنگ (قرارداد فرانسه با عراق بالغ بر 05،1 ميليارد دلار است).
1364:
تهديد آمريكا به حملهي هوايي به بندرعباس درصورت كشته شدن يكي از گروگانهاي آمريكايي در ايران.
1364:
حمله به ترمينال نفتي ايران در جزيرهي خارك.
1364:
بمباران شهر مقدس قم در ايران.

   

منابع:آخرین خبر، ایمنا، تسنیم،

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها